Åbn undermenuer...

Erindringshistorie i teori og praksis

Kursusudbydere

Ulla Nedergård Pedersen og Kristian Iversen og Forlaget Columbus

Formål
Den igangværende debat om serien 1864 viser, at fortiden gang på gang vækker debat og giver anledning til nutidige værdikampe. Dette kursus klæder lærere på til at arbejde med erindringshistorisk teori, metode og empiri i undervisningen. Med udgangspunkt  i vikingetiden, 1864 og besættelsestiden giver vi indblik i, hvordan undervisere og elever selv kan arbejde med erindringshistorie i såvel undervisning som i SRP, AT og på studieture.
Kurset taget udgangspunkt i Ulla Nedergård Pedersen og Kristian Iversens nye bog ‘Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel’ udgivet af Columbus i 2014. Det er dog ikke nødvendigt at have læst bogen for at deltage i kurset.

Indhold

Med særlig henblik på 1864 undervises i kernebegreber inden for erindringshistorie. Desuden gives anvisninger til hvordan lærere og elever selv kan arbejde med erindringshistorisk empiri så som mundtlige kilder, erindringspolitisk debat, monumenter, museer, skolebøger, film og mindebegivenheder.

Arbejdsform

Oplæg, diskussion og konkrete eksempler på undervisningsforløb samt SRP opgaver.



Målgruppe
Undervisere i historie og samfundsfag på de gymnasiale niveauer.

Kontakt

Ulla Nedergård Pedersen, tlf. 28137210 eller mail:  eller Kristian Iversen, tlf. 53743513 eller mail

Tid og sted

Skolebaseret kursus. Normalt fra kl. 14-?

Pris: 3000 pr. time (incl. forberedelse)