Forlaget Columbus

70 historiske genstande

Beklædningsgenstande

Du kan bruge arbejdsarket til at analysere historiske genstande såsom beklædningsgenstande. Det  kan være hverdagstøj, festtøj, arbejdstøj, uniformer og civiluniformer, men det kan også være enkeldele eksempelvis uniformsdele eller tilbehør som hatte og vifter.

  1. Start med at prøve beklædningsgenstanden på. Får den dig til at bevæge din krop på en anderledes måde? Oplever du den som bekvem eller hæmmer den dine bevægelser? Hvordan føles stoffet mod kroppen? Er det varmt eller koldt, blødt eller stift? Se dig i et spejl: Ændrer beklædningsgenstanden dit kropssprog og ansigtsudtryk? Hvilke nye signaler sender du? Såfremt I er flere, der er ens(artet) klædt, hvilke signaler sender I så?
  2. Hvordan ser beklædningsgenstanden ud?
  3. Af hvilke materialer er beklædningsgenstanden fremstillet? Med hvilken teknik? Og af hvem?
  4. Er beklædningsgenstanden historisk, og har den været brugt, eller er genstanden en kopi fremstillet med henblik på formidling eller underholdning? Hvorfor har lige netop den genstand været brugt til underholdning?
  5. Hvordan er beklædningsgenstanden blevet båret? Indgik den som en del af en bestemt dragt/uniform, eller kunne den bæres i mange forskellige sammenhænge? Kunne den anvendes på andre måder?
  6. Hvem har benyttet sig af beklædningsgenstanden? På hvilket tidspunkt og ved hvilke lejligheder? Blev den både brugt af mænd og kvinder?
  7. Har beklædningsgenstanden et praktisk formål, og/eller er den et symbol på bærerens arbejde, placering i et hierarki eller sociale status (stort forbrug og meget fritid)? Er beklædningsgenstanden meget synlig eller mere diskret? Udtrykker bæreren politiske og religiøse holdninger direkte ved at bære beklædningsgenstanden?
  8. Har nogen forudbestemt beklædningsgenstandens udseende og udbredelse, måske gennem en ‘uniformsetikette’ (og hvad er i så fald begrundelsen herfor?) eller er den et modefænomen? (Og hvorfra stammer moden?) Har nogen eventuelt udstedt forbud mod beklædningsgenstanden eller skabt en lovgivning, der regulerede brugen af den? Hvad var begrundelsen i så fald?
  9. Hvilke historiske problemstillinger kan beklædningsgenstanden være med til at belyse?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)