Forlaget Columbus

Blå danmarkshistorier

Opgave 5.1 – Årsager til globaliseringen

Globaliseringsprocesserne strækker sig mange århundreder tilbage, men efter 2.Verdenskrig blev de forstærket og verden blev knyttet stadigt tættere sammen i en indbyrdes afhængighed. Overvej om nedenstående faktorer har bidraget til denne udvikling.

  1. Internationalt samarbejde om fjernelse af handelshindringer.
  2. Kraftige produktivitetsstigninger inden for landbrug og industri.
  3. De fleste lande sætter deres toldsatser op.
  4. Et stabilt internationalt valutasystem.
  5. Lave transportomkostninger.
  6. Adgang til billig energi.
  7. Standardisering inden for international transport.
  8. Opsplitning af produktionsprocesserne.
  9. Nye kommunikationsteknologier.
  10. Oprustning i en række lande.
  11. En række asiatiske lande oplever høj økonomisk vækst og bliver i større omfang integreret i verdenshandlen.

Opgave 5.2 – Handelshindringer?

Lande kan vælge at bruge handelshindringer, bl.a. for at beskytte arbejdspladser, brancher eller betalingsbalancen. Hvilke af følgende er eksempler på handelshindringer?

  1. Toldsatser
  2. Importkvoter
  3. Indkomstskat
  4. Tekniske handelshindringer
  5. Statsstøtte

Opgave 5.3 – En revolution inden for transport

Hvilke følgende udsagn om udviklingen inden for transport er rigtige?

  1. Rederier tilbyder i dag ikke kun søtransport, men er i stigende grad også involveret i landtransport.
  2. Gaffeltrucks, kraner og computerstyring har minimeret tiden, der går med at laste og lodse.
  3. Ca. 80 % af den globale transport udgøres af olie.
  4. Automatiske navigationssystemer, specialiserede skibe og højere gennemsnitsfart har medvirket til effektivisering af søtransporten.
  5. Meget stykgods bliver i dag transporteret i containere.
  6. Den teknologiske udvikling på skibene har medført at besætningerne på skibene generelt er blevet større.

Opgave 5.4 – Ændringer i livsformer og erhverv

Hvilke af følgende udsagn er sande?

  1. Påmønstringsperioderne for danske sømænd er blevet længere.
  2. Det fysiske arbejdsmiljø er blevet forværret.
  3. De fleste danske søfolk på langfart bor i fællesrum.
  4. Mange arbejdsfunktioner ombord er blevet automatiseret.
  5. Der er sket et generelt velfærdsløft på skibene i den danske handelsflåde.
  6. På en række skibe i handelsflåden eksisterer der skibsklubber, som har til formål at forøge velfærden og den sociale trivsel.
  7. Søfolk der sejler på skibe registreret i det danske internationale skibsregister, skal ikke betale normal indkomstskat.
  8. Højtuddannede skibsofficerer udgør i dag, en procentvis mindre andel af besætningerne end tidligere.
  9. Der er sket en vis opblødning i de sociale hierarkier og omgangsformen, og fysisk afstraffelse er ikke længere tilladt.
  10. Danske søfolk har fået bedre muligheder for at optjene og afspadsere fridøgn og ferie.
  11. Havneopholdene i forbindelse med lastning og lodsning er blevet forkortet.
  12. Blandt søfolk er der i dag brug for en ny type sømandsfærdigheder.
  13. En stor del af stillingerne på de danske handelsskibe er blevet overtaget af udlændinge.
  14. En række rederier har registreret dele af deres skibsflåder i udlandet, hvor de sejler under bekvemmelighedsflag.
  15. Det er blevet muligt for danske rederier at indgå overenskomster med udenlandske fagforeninger, så udenlandske søfolk på danske skibe arbejder efter lokale overenskomstvilkår i deres hjemland.

Opgave 5.5 – Danske rederier

Hvilke af følgende virksomheder er eksempler på eksisterende danske rederier?

  1. Mærsk
  2. DFDS
  3. Lauritzen
  4. TORM
  5. ØK

Opgave 5.6 – Globaliseringens konsekvenser

Globaliseringen og den øgede internationale konkurrence har medført en række konsekvenser for den maritime sektor. Hvilke af følgende udsagn er sande?

  1. Dansk skibsværftsindustri har måttet opgive at bygge store skibe til danske rederier og verdensmarkedet.
  2. En række medarbejdere på skibsværfterne har fundet anden beskæftigelse inden for service – og vedligeholdelses virksomheder og Offshore industrien.
  3. De danske rederier har haft nytte af DIS-ordningen.
  4. Det er blevet mere almindeligt, at rederierne leaser og opererer skibene, men ikke ejer dem alle.
  5. Den samlede tonnage og antal skibe i den danske handelsflåde er fordelt ret ligeligt på en række små rederier.
  6. Der er kommet flere danske menige søfolk i handelsflåden.
  7. Danske rederier bruger stort set udelukkende danske skibsofficerer i dag.

Opgave 5.7 – Nye udfordringer

Hvilke af følgende er eksempler på udfordringer, som søfarten kan eller vil stå over for i fremtiden?

  1. Klima - og miljøproblemer
  2. Generelt mindre vind
  3. Protektionisme og handelskrige
  4. Fortsat automatisering
  5. Havnelukninger
  6. Covid-19 krisen
  7. Flygtninge
  8. Pirater
  9. Manglende kommunikationsmuligheder

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)