Forlaget Columbus

Imperier - fra oldtid til nutid

Generelle opgaver (se specifikke opgaver til kapitlet nedenfor)

Opgaverne i dette afsnit kan benyttes til alle imperierne, der behandles i bogen. Hvis man arbejder med flere kapitler, kan opgaverne her oplagt også bruges i forbindelse med sammenligninger, hvor man efterfølgende søger at forklare forskelle og ligheder (indledningen til kapitel 1 giver et eksempel på, hvordan en sammenligning kan foretages og opstilles systematisk på s. 14).

  • 1. Tidslinje
    • ”Støvsug” kapitlet for vigtige begivenheder i imperiets historie. Noter ned så vidt muligt med årstal og sæt dem på en tidslinje (evt. med digitalt redskab som Prezi Timeline Template eller Tiki Toki – find dem på google).
  • 2. Periodisering
    • 
Inddel med udgangspunkt i tidslinjen imperiets historie i afgrænsede perioder, altså kortere tidsafsnit adskilt af væsentlige begivenheder eller udviklinger. Giv hver periode i imperiets historie et navn. Giv en begrundelse for inddelingen og overvej, om din periodisering lægger vægt på politiske, økonomiske, kulturelle, teknologiske og/eller helt andre forhold. Svarer din inddeling til kapitlets inddeling i afsnit? Overvej, om man kunne have lavet andre meningsfulde inddelinger.
  • 3. Imperietype
    • 
Kapitel 1 skelnede mellem agrarimperier og øversøiske koloniimperier. Hvilken slags imperium er der tale om i dette kapitel?
  • 4. Herredømmestrategier

    • Kapitel 1 præsenterede de forskellige herredømmestrategier, som imperier ifølge Machiavelli kan benytte sig af. Overvej, om der i kapitlet er eksempler, at dette imperium har benyttet én eller flere af de tre herredømmestrategier. Var strategien/erne succesfulde for imperiet? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • 5. Magt

    • Kan du finde eksempler på, at imperiet i dette kapitel benytter hhv. hård og blød magt? (se kapitel 1)

  • 6. Teorier om imperier

    • Kapitel 1 præsenterede også Lenins (imperialisme er kapitalistisk udbytning), Kennedys (imperial overstretch) og Saids (orientalisme) teorier om imperier og imperialisme. Overvej, og én eller flere af teorierne giver en relevant beskrivelse af dette imperium. Hvorfor/hvorfor ikke?
  • 7. Imperiets selvforståelse og ideologi
    • Hvordan retfærdiggjorde imperiet sit herredømme? Sammenlign evt. med andre imperiers selvforståelse.

Specifikke opgaver til kapitlet

  • 1. Hvilke begivenheder i 1492 markerer tilsammen imperiets begyndelse?
  • 2. Reconquista og conquistadores: Den spanske ekspansion i Amerika kan på en måde ses som en fortsættelse af erobringen af Den Iberiske Halvø. Hvilke ligheder er der mellem de to udviklinger?
  • 3. Hvordan foregik den spanske erobring af “Den Nye Verden”?
  • 4. Opstil en model med kasser og pile, der angiver årsagerne til spaniernes besejring af aztekerne.
  • 5. Sammenlign med besejringen af inkaerne og inddrag de forskellige herredømmestrategier (kap. 1) i en vurdering af spaniernes underlæggelse af indianerrigerne.
  • 6. Portrættet af Karl 5.: Hvad fortæller titlerne - både teksten under billedet og ordene i cirklen omkring hans ansigt - om Karl 5.s selvforståelse?
  • 7. Hvorfor havde spanierne mindre held med deres ekspansion mod øst?
  • 8. La Malinche: Undersøg, hvordan figurgruppen Monumento al Mestizaje (1982) ser ud, hvad den forestiller, hvorfor den er opstillet, hvor den står, og hvad den bruges til i dag.
  • 9. Hvilken rolle spillede kvinder i det spanske imperium i den nye verden, og hvad fortæller det om imperiets herredømmestrategi (se kapitel 1)?
  • 10. Hvad kendetegnede spaniernes forhold til den indfødte befolkning? Inddrag både processen i Valladolid og Pomas indianerkrønike.
  • 11. Karakteriser “den messianske imperialisme”.
  • 12. Tegn et diagram, der illustrerer imperiets politiske organisering og overvej, hvilke konsekvenser udbygningen af imperiet havde for den spanske statsmagt.
  • 13. Karakteriser imperiets økonomiske fundament: Hvilke ressourcer, havde det til rådighed, og hvilke risici var det udsat for?
  • 14. På hvilke måder blev byen Madrid påvirket af imperiets ekspansion og med hvilket formål? Hvordan kommer det konkret til udtryk i El Escorial?
  • 15. Hvilket billede ønskede den spanske imperiemagt at skabe af sig selv?
  • 16. Hvad var den spanske inkvisitions formål, og hvordan var den organiseret?
  • 17. Overvej med inddragelse af magtbegreber fra kapitel 1, hvilken rolle inkvisitionen spillede i Det Spanske Imperiums magtudøvelse - og hvor stor indflydelse den havde.
  • 18. Tegn en model med kasser og pile, der forklarer Det Spanske Imperiums nedgang i Europa med fokus på de væsentligste årsager.
  • 19. Tegn en tilsvarende model med kasser og pile, der forklarer Det Spanske Imperiums tab af kolonierne i Den Nye Verden.

Kildeanalyser

Kilde 4.1 Cortes til Karl 5.

  • 1. Hvilken kildetype er der tale om? Karakteriser afsender-modtager-forholdet.
  • 2. Hvad lægger Cortes vægt på i sin beskrivelse? Hvad fortæller det om hans formål?
  • 3. Hvordan fremstiller Cortes aztekerne?

Kilde. 4.2 og 4.3 Det florentinske kodeks

  • 1. Hvilke kildetyper er der tale om?
  • 2. Hvad kan kilderne fortælle om relationen mellem spanierne og den indfødte befolkning?
  • 3. Hvordan fremstiller kilderne Dona Marina? Hvilken rolle spiller hun i spaniernes erobringstogt?

Kilde 4.4 Vidneudsagn fra en sag for inkvisitionen i Barcelona

  • 1. Hvilken kildetype er der tale om?
  • 2. Hvad består den anklagedes mulige forbrydelse i?
  • 3. Overvej, hvilket formål og hvilken effekt, en proces som denne kunne have.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)