Forlaget Columbus

Tyskland - fra Rødhætte til Rammstein

Kapitel 5 - En totalitær tilbøjelighed

Det tredje Rige

Horst Wessel: Die Fahne hoch
Sangen fra 1927 fungerede i første omgang som kampsang for SA (Sturmabteilungstruppen), senere som nazi-partiets, NSDAP, partisang og efter Hitlers magtovertagelse i 1933 som landets anden nationalhymne. Den første var fortsat Fallerslebens Lied der Deutschen fra 1841, om end man kun sang første vers af sangen.

Læs også om Lied der Deutschen i kapitel 2. Sammenlign Die Fahne hoch med FDJ-sangen Lied von der blauen Fahne, tekst 9.

Tekst 1: Die Fahne hoch, 1927

Hans Baumann: Es zittern die morschen Knochen
En af de mest populære nazistiske sange skrevet af Hans Baumann, som skrev adskellige sange brugt i Det tredje Rige. Sangen blev sunget af Hitler-Jugend, HJ, når de fx marcherede i det tyske landskab på vej på telttur.

Tekst 2: Es zittern die morschen Knochen, 1932

Adolf Hitler über Jugenderziehung
Hitler gør i en samtale rede for sit syn på opdragelse af unge mennesker.

Tekst 3: Adolf Hitler über Jugenderziehung

Uddrag fra Adolf Hitlers Mein Kampf

Tekst 4: Holdning til krop og ånd

Napola

Tekst 5: Udtalelser fra tre personer med tilknytning til Hitlers Napola-skoler.

Ödön von Horvárth: Ein Kind unserer Zeit
Horvárth (1901-1938) giver i dette uddrag af sin roman et billede af, hvordan en ung, arbejdsløs og desillusioneret mand kunne blive et let offer for nazismen.

Tekst 6: Ein Kind unserer Zeit, 1938 (6,3 ns)

Goebbels: Der deutsche Michel
Heller ikke nazisterne kunne komme uden om Der deutsche Michel. Læs om Michel i kapitel 2. I dette uddrag afskriver Goebbels, Hitlers propagandaminister, den tyske Michel som sindbillede på en rigtig tysk mand!

Tekst 7: Goebbels, Der deutsche Michel

DDR

Johannes R. Becher: Auferstanden aus Ruinen
DDRs nationalhymne fra 1949-1989. Ca. fra 1972 blev dog kun melodien spillet, da tekstens ordlyd efterhånden blev ein heikler Punkt, idet der fx står: Deutschland, einig Vaterland.

Tekst 8: Auferstanden aus Ruinen, 1949

Johannes R. Becher: Lied von der blauen Fahne
I 1950 skrev Becher denne FDJ-sang. Sammenlign med Die Fahne hoch fra nazi-tiden, tekst 1.

Tekst 9: Lied von der blauen Fahne

FDJ-sange
FDJ-sange, der viser, at det nye liv, den nye og bedre verden kun kan skabes i fællesskabets navn.

Tekst 10: Du hast ja ein Ziel vor den Augen
Tekst 11: Das neue Leben

Herbert Stündl, Freizeit- und Erholungssport in der DDR
I DDR havde den førmilitære ungdomsorganisation GST, Gesellschaft für Sport und Tecknik ansvaret for at skabe gode rammer og muligheder for unge til at dyrke sport, herunder også såkaldt teknisk sport som fx at køre motorcykel, at styre en flyvemaskine. Det bagvedliggende mål var at skabe gode soldater.

Tekst 12: Freizeit- und Erholungssport in der DDR

Panorama DDR, Auslandspresseagentur: Die DDR stellt sich vor
DDR præsenterede gerne sig selv for udlandet. I disse uddrag besynges værdien af den kropskultur, som foruden at give gode, sunde, socialistiske borgere også skulle give anseelse i udlandet.

Tekst 13: Die DDR stellt sich vor

Clemens Meyer: Als wir träumten
Romanen er en blandt flere såkaldte Wende-romaner. Den skildrer livet for en gruppe teenage-drenge i Leipzig i DDR-tiden. Den ene af drengene, som er bogens fortæller, fortsætter sin fortælling om sig selv og sine kammerater i årene efter Murens fald.

I dette uddrag hører vi om en af de praktiske øvelser, der hørte til faget Wehrkunde. Drengene har efter et fiktivt angreb rollen som sårede, og de skal ligge og vente på, at de bliver hentet af de elever, der agerer sameritter. De håber meget, at det er piger fra 10. klasse!

Tekst 14: Als wir träumten (6 ns til markering, hele afsnittet 8,3 ns)

I dette uddrag hører vi ligeledes om en praktisk øvelse i forbindelse med Wehrkunde-undervisningen i skolen. Denne gang handler det om skydeøvelser og minesøgning.

Tekst 15: Als wir träumten (8,2 ns)

Jana Hensel: Zonenkinder
Hensel repræsenterer den generation af DDR-borgere, der blev født og voksede op i DDR og som var i puberteten, da Muren faldt i 1989. Hun udgav i 2002 Zonenkinder, hvori hun beskriver og karakteriserer den generation, som pludseligt mistede deres hjemland og som ikke havde kendt andet.
I dette uddrag handler det om sport.

Tekst 16: Zonenkinder (5,9 ns til markering. Hele afsnittet 15,1 ns)

Interview med en topatlet før og efter Murens fald
Uddrag fra et interview fra 1988 med Rosemarie (Rosi) Ackerman, som i 14 år var topatlet i DDR. Hun var højdespringer og sprængte i 1977 rammerne, idet hun sprang de magiske 2 meter.

Tekst 17: Rosemarie Ackermann før Murens fald (10,5 ns)

I anledning af 70-års dagen for den Internationale Stadionfest (ISTAF) i 2007 bragte atletikforbundet et interview med Ackermann. Her konfronteres hun igen med spørgsmålet om doping.

Tekst 18: Rosemarie Ackermann, Wie im Rausch. Uddrag (2,7 ns)

Doping
DDR anvendte doping til de topatleter, som skulle give landet anseelse og respekt i udlandet. Dopingen havde i mange tilfælde store konsekvenser. I teksten ses et billede af europamesteren i kuglestød, Heidi Krieger, fra 1986, hvor hun stadig var kvinde. Grundet den systematiske doping med bl.a. testosteron fik hun flere og flere maskuline træk. I 1997 lod hun sig operere. Hun er i dag Andreas Krieger! (billeder). Andreas Krieger er statslig anerkendt doping-offer og må i dag leve med flere fysiske problemer som konsekvens af den massive doping. De ansvarlige ledere måtte stå til regnskab.

Tekst 19: Berliner Zeitung, Es hätte nie so weit kommen dürfen

Günter Grass: Mein Jahrhundert, afsnittet 1974
Den fiktive historie handler om en autentisk Stasi-agent (Günther Guillaume), som under sin retssag sidder fængslet i Vesttyskland. Retssagen foregår samtidig med verdensmesterskabet i fodbold 1974 i Vesttyskland. Som spion for DDR er han fortrolig med og fuldstændig vant til at leve med en dobbelthed, et tvefoldigt Jeg, en tostatslighed. Men da det kommer til den legendariske fodboldkamp mellem BRD og DDR i 1974, er dobbeltheden nærmest ubærlig.

Tekst 20: 1974. Uddrag. (2,3 ns)

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)