Jagten på kemikalierne

Åbn undermenuer...

Gemmer sig i garderoben

Når moden skifter, så skifter vi garderoben. Det har vi råd til, fordi producenterne holder priserne nede ved blandt andet at bruge store mængder af forskellige kemikalier, der gør stoffet, produktionsmetoderne og transporten billigere. Mange af kemikalierne i tekstilindustrien er skadelige for miljø og mennesker. Der bruges et halvt til et helt kilo kemikalier til at producere én T-shirt, og meget af det kan sidde tilbage i tøjet, når vi køber det i butikken. Men vi er ikke helt sikre på, hvilke kemikalier der gemmer sig i hvilke tekstiler. 

I EU er man blandt andet bekymret for særlige grupper af kemikalier som ftalater, fluorstoffer, antibakterielle stoffer og blegemidler. Fluorstoffer giver produktet en vandafvisende effekt og findes i pizzabakker og det papir, din burger er pakket ind, men også i jakker, pander og møbler. Ftalater gør plastik blødt og kan sidde i plasttryk på tøj, og i mærkerne med vaskeinstruktioner. Men også regntøj, friluftstøj og gummistøvler, der er lavet af plast, kan indeholde ftalater.

Ifølge miljøorganisationen Greenpeace viser en opgørelse fra FN, at tøjindustrien udleder mellem 300 og 400 millioner tons kemikalier, der ender i verdens farvande hvert år, og det skader både miljø og mennesker. Det gælder den person, der bærer tøj med rester af kemikalier, men måske i langt højere grad de mennesker, der hver dag arbejder med kemikalierne under produktionen. Tøjet fortsætter også med at være miljøskadeligt, efter at det er taget i brug. For eksempel ryger flourstoffer fra imprægneringen af friluftstøj ud i havet, når vi bruger og vasker det, og ender i alt fra isbjørne og sæler til vores eget blod og vores mad. Det viser forskningsstudier af arktiske dyr, som lever i områder, hvor der aldrig er produceret eller introduceret nogen af disse kemikalier, men hvor de alligevel findes i dyrenes blod og fedtvæv.

I 2011 lancerede Greenpeace kampagnen ”Detox My Fashion” for at sætte fokus på kemikalieforbruget i tøjindustrien, og ngo’en fulgte derefter op med ”The Detox Catwalk”,  hvor tøjbrands kan tilmelde sig med løftet om at udfase skadelige kemikalier fra produktionen.

Greenpeace er en international miljøorganisation grundlagt i Canada, som har nationale og regionale kontorer i 41 lande over hele verden, alle hørende under Greenpeace International med base i Amsterdam. Organisationen får sine indtægter gennem individuelle bidrag fra sine anslåede 2,8 millioner økonomiske støtter. Oprindelig var forløberen for Greenpeace komitéen "Don't Make A Wave Committee", der i 1970 forsøgte at stoppe amerikanske kernevåbenforsøg på Aleuterne i Alaska.

Kilde: Greenpeace

Miljøorganisationer bruger kampagner til at skabe opmærksomhed og sætte virksomheder og politikere i EU og herhjemme under pres og få dem til at forbyde eller begrænse de skadelige kemikalier. Virksomhederne, der frivilligt tilslutter sig en kampagne som den, Greenpeace har lanceret, får hjælp til at handle uden at afvente en eventuel lovgivning på området, og samtidig bliver de fremstillet som det gode eksempel, der gør noget godt på egen hånd. Det kan styrke deres salg og brand, hvilket er værdifuldt, også fordi det for virksomhederne kan det være dyrt at ændre i produktionen og skifte ét stof ud med et andet. Mange virksomheder har en afdeling, der har specialiseret sig i dette, og i virksomhedssprog kaldes det for CSR-afdelinger, hvor CSR står for ”Corporate Social Responsiblity”.

Video: Sune Scheller (Greenpeace)

Hør Sune Scheller fra Greenpeace fortælle, hvorfor de arbejder for at få fjernet skadelige kemikalier i blandt andet friluftstøj, og hvordan de forsøger at påvirke EU-politikere og tøjvirksomheder.

Opgave

  • Undersøg og diskutér, hvilke bevæggrunde virksomheder kan have for at tilmelde sig en kampagne som ”The Detox Catwalk”. Hvornår bliver det en konkurrencefordel for dem, og hvad kan gå galt?

Du læser: Mode og junk

Fra losseplads til genbrug

Klodens nye plage