Forlaget Columbus

Jagten på kemikalierne

Modul 2: Cirkulær økonomi

Dagsorden og arbejdsformer

1) Matrix-præsentationer fra sidste modul (30 minutter)

Eleverne præsenterer for hinanden på skift, således at tre personer fra henholdsvis hold 1, 2 og 3 samles for at høre hinandens resultater. Hver elev har cirka 5 minutter til at præsentere sit svar, og ikke mindst hvilke kilder han/hun har anvendt. Læreren kan samle op i plenum alt efter behov.

2) Lærergennemgang af begrebet ’cirkulær økonomi’ (10 minutter)

---------- Mulighed for 5 minutters pause ----------

3) Opfind et produkt til den cirkulære økonomi (45 minutter)

I grupper a tre personer – for eksempel samme grupper som i sidste modul – skal eleverne nu designe et produkt, der egner sig til at indgå i den cirkulære økonomi. Her skal de udarbejde en produktbeskrivelse, der indeholder en forklaring af produktets potentiale i den cirkulære økonomi samt en model, der illustrerer den cirkulære proces.

Lektie og materiale

Forudsat kendskab til kernestof: EU’s institutioner og lovgivningsprocessen i EU kan læses i ”Det politiske Europa, 3. udgave” (Branner, 2017): 34-44 og 77-84. Med fordel kan 116-121 også læses.

Lektie til modulet: Vær klar til at præsentere spørgsmål fra sidst i matrixgrupper (cirka 5 minutter), og læs ”Fra losseplads til genbrug – cirkulær økonomi”.

Modul 1: Jagten på kemikalierne!

Modul 3: Plastik

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)