Forlaget Columbus

Mellemøsten under forandring

Arbejdsspørgsmål og opgaver til kapitel 4

1) Hvad forstår man ved henholdsvis absolut og relativ fattigdom? Og hvad kan de to begreber hver for sig bruges til? 2)Tabel 4.1:
a. Hvor er landene i tabel 4.1 placeret mht. BNP/indb. (se tabel 3.1)?
b. Hvordan kan man i tabel 4.1 se, at kun få mennesker i MENA kæmper med den allerværste fattigdom, men at en del indbyggere ligger lige over disse usle levevilkår?
c. På University of Oxford arbejder man – ud over det enkle fattigdomsindex – også med et multidimensionelt fattigdomsindex. Undersøg på http://www.ophi.org.uk/wp-content/uploads/OPHI-MPI-Brief-2011.pdf dels, hvilke dimensioner der indgår i dette udvidede index, dels hvordan de arabiske stater er placeret i indexet i forhold til andre regioner i verden. 3)Hvad udtrykker gini-koefficienten? 4)Tabel 4.2:
a. Forklar, hvordan man ved at sammenholde tabel 4.2 med tabel 4.1 kan se, at Tunesien, Marokko, Irak og Yemen i de undersøgte år har haft relative fattigdomsgrænser mellem 1,25 $ og 2 $ pr. dag.
b. Hvilke politiske hensyn kan spille ind, når en stat fastlægger sin relative fattigdomsgrænse?
c. Sammenlign gini-koefficienterne i tabel 4.2 med vestlige landes gini-koefficienter (find dem fx i din samfundsstatistik). 5)Hvad drejer begrebet levevilkår sig om? 6)Hvad er HDI-tal? Og hvordan udregner man dem? 7)Tabel 4.3:
a. Hvilken af de 3 variable til højre i tabellen har den tætteste samvariation med variablen: samlet HDI-tal (beregn ved lineær regression)?
b. Opstil én eller flere hypoteser om den indbyrdes sammenhæng mellem forventet levealder, forventet og gennemført skoleuddannelse, og BNI pr. indb.
c. Sammenlign MENA-landenes HDI-tal med tallene for henholdsvis nogle vestlige lande og nogle af landene syd for Sahara (find tallene i din samfundsstatistik eller på undp.org). Hvad kan du udlede? 8)Tabel 4.4:
a. Hvilke hypoteser kan du opstille mht. sammenhængen mellem de to første variable og sammenhængen mellem de to sidste variable?
b. Hvilke beregninger kan du lave for at styrke eller afkræfte dine hypoteser?
c. Angående ”forventet skolegang”: Hvilke politiske hensyn kan påvirke disse tal? 9)Figur 4.1:
a. Redegør ud fra figuren for, hvad man forstår ved ”den demografiske transition”.
b. Hvilke store samfundsmæssige udfordringer giver hver af de tre faser i figuren?

10) Tabel 4.5:
Hvor vil du placere tabellens 4 lande i forhold til figur 4.1? 11)De store sociale forandringer:
a. Hvad forstår Tönnies ved henholdsvis Gemeinschaft og Gesellschaft?
b. Hvad ligger der i begrebet anomi? 12)Alfabetisme i MENA:
a. Hvilken betydning har den stigende alfabetisme ifølge Courbage og Todd?
b. Hvilken betydning kan alfabetiseringen få for familiestrukturen i MENA? 13)Tabel 4.6:
a. Hvad kan du udlede af tabellen mht. uligheder mellem mænd og kvinder i MENA?
b. Hvilke 2 forklaringer giver David S. Landes på, at MENA-landene har klaret sig mindre godt økonomisk end Vesten og Asien?
c. Overvej, om Landes' forklaringer af- eller bekræftes af tabel 4.6.
d. Sammenlign MENA med andre regioner mht. uligheder mellem kønnene – find empiri på http://hdr.undp.org/en/media/HDR_2011_EN_Table4.pdf. 14)Redegør for normerne på familieområdet i MENA – og find begrundelser for dem – mht.
a. Den meget markante M/K-adskillelse i specielt Saudi-Arabien.
b. Barnebrude i Yemen.
c. Slægtskabsfamilien.
d. Indgåelse af ægteskab: forældrenes rolle.
e. Sex uden for ægteskab.
f. Flerkoneri.
g. Utroskab. 15)Figur 4.2:
a. Forklar i hovedtræk, hvad der sker, når vi bevæger os fra venstre mod højre i figuren.
b. Hvor vil du placere forskellige MENA-lande i figuren?
c. Der er en sammenhæng mellem de 6 lag i figuren. Hvis du med pile skal vise lagenes påvirkning af hinanden, vil du så starte for oven eller for neden i figuren? 16)Hvordan skelner forfatterne mellem fremmedarbejdere og gæstearbejdere? 17)Figur 4.3:
a. Hvad forstår man ved: migration, emigration, immigration, push-faktorer, pull-faktorer og trafficking?
b. Hvilken forskel er der på de forskellige migrations-formidleres roller?
c. Undersøg omfanget af og karakteren af human trafficking i MENA på http://www.humantrafficking.org/regions/middle_east_and_north_aftrica/18)Figur 4.4 og tabel 4.7:
a. Figur 4.4 viser et groft overslag mht. overklassens og underklassens størrelse i Golfstaterne. Beregn ud fra tabel 4.7, hvor få statsborgere der er i Golfstaterne.
b. Hvordan når forfatterne frem til, at de fremmede udgør mere end halvdelen af arbejdsstyrken i Golfstaterne?
c. Giv eksempler på den elendige behandling, de fremmede bliver udsat for.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)