Forlaget Columbus

USA's udfordringer

1.4 Nation, fællesskab og identitet

Tjek-på-lektien

  • Hvad kan forklare, at der er mange flere ting som adskiller end samler USA som nation? 
  • Hvilke fire lag arbejder Hofstede med i sin løgmodel?
  • Nævn konkrete eksempler på amerikanske symboler, helte, ritualer og værdier (brug figur 1.5).
  • Hvorfor er den amerikanske brandmand en helt? 
  • Forklar figur 1.6. Hvad viser figuren? Hvad menes der med, at fx uafhængighedserklæringen og forfatningen dels er præget af den tidlige amerikanske nations historie, dels selv bidrager til konstruktionen af de konkrete værdiforestillinger, som findes i det amerikanske samfund?   
  • Hvorfor er værdiforestillingen om arbejde en uhyre central, kollektiv værdi i det amerikanske samfund?

 

Øvelsesopgaver 

  • Diskuter hvad Hofstede vil forklare med sin løgmodel
  • Gruppearbejde: I grupper af 3 undersøger I den danske kultur ved brug af Hofstedes løgmodel. I skal finde konkrete eksempler på danske symboler, danske helte, danske ritualer og danske værdier. Efter I har fundet eksempler på de fire forskellige lag i modellen, skal I diskutere, hvordan der sker en overførsel af de kulturelle elementer (symboler, helte, ritualer og værdier) fra en generation til en anden. Dette gruppearbejde kan fint rykkes uden for klasselokalet – f.eks. ved at I går rundt i lokalområdet og tager billeder, laver interview eller små-film med forskellige symboler, helte, værdier osv.  
  • Sammenlign jeres resultater – ved hjælp af komparativ metode i og med I foretager en systematisk sammenligning på baggrund af ens parametre af den danske kultur med den amerikanske kultur (naturligvis på baggrund af Hofstede modellen).

1.4.1 Immigrant-, religiøse og moralske samt Frontier-værdiforestillinger i det amerikanske samfund

Tjek-på-lektien 

  • Hvad viser billedet på s. 29?
  • Hvad er fælles for henholdsvis immigrant-, de moralske, religiøse og The Frontier værdiforestillingerne?
  • Hvad handler immigrantværdiforestillingen om?
  • Hvad handler de religiøse og moralske værdiforestillinger om?
  • Hvad betyder the Frontier?
  • Hvorfor har The Frontier Myth en særlig betydning for den amerikanske nationale selvforståelse 
  • Hvem er puritanerne? 
  • Hvad menes der med, at den amerikanske pioner er blevet en slags Adam-figur i fortællingen om USA's skabelse? 


Øvelsesopgaver

  • Sammen med din sidemakker skal du genlæse følgende passage fra bogen (s. 29):

”Amerika blev på den måde dels skabt i opposition til den gamle verden i Europa og dets autokratier dels som en slags eksodus (i det gamle testamente er eksodus udtryk for israelitternes udvandring fra Ægypten), hvor Guds udvalgte folk (puritanerne), rejste mod det forjættede land for at bevise deres sande tro over for Gud. Puritanernes projekt blev så at sige at skabe et samfund, hvor Gud og troen var højeste autoritet og at troskabspagten mellem Gud og det nye folk i Amerika skulle tjene som lysende eksempel for resten af verden". 

  • Sammenlign nu teksten fra bogen med dette uddrag med tidligere præsident George W. Bushs tale fra Republikanernes nationale konvent i september 2004 og diskuter, hvorvidt den ”puritanske arv” fortsat lever videre i det amerikanske samfund og i amerikansk politik. Bushs tale er godt 8 år gammel så det kan være en god ide, at undersøge (via nettet) om f.eks. nuværende præsident Obama eller republikanernes kandidat Mitt Romney har udtalt sig på lignende vis.

“Young women across the Middle East will hear the message that their day of equality and justice is coming. Young men will hear the message that national progress and dignity are found in liberty, not tyranny and terror. Reformers and political prisoners and exiles will hear the message that their dream of freedom cannot be denied forever. And as freedom advances, heart by heart, and nation by nation, America will be more secure and the world more peaceful.

America has done this kind of work before, and there have always been doubters. In 1946, 18 months after the fall of Berlin to allied forces, a journalist wrote in the New York Times wrote this: "Germany is a land in an acute stage of economic, political and moral crisis. European capitals are frightened. In every military headquarters, one meets alarmed officials doing their utmost to deal with the consequences of the occupation policy that they admit has failed," end quote… 

Fortunately, we had a resolute president named Truman who, with the American people, persevered, knowing that a new democracy at the center of Europe would lead to stability and peace. And because that generation of Americans held firm in the cause of liberty, we live in a better and safer world today.

The progress we and our friends and allies seek in the broader Middle East will not come easily or all at once. Yet Americans, of all people, should never be surprised by the power of liberty to transform lives and nations. That power brought settlers on perilous journeys, inspired colonies to rebellion, ended the sin of slavery, and set our nation against the tyrannies of the 20th century. We were honored to aid the rise of democracy in Germany and Japan, Nicaragua and Central Europe and the Baltics, and that noble story goes on. 

I believe that America is called to lead the cause of freedom in a new century. I believe that millions in the Middle East plead in silence for their liberty. I believe that given the chance, they will embrace the most honorable form of government ever devised by man. 

I believe all these things because freedom is not America's gift to the world; it is the almighty God's gift to every man and woman in this world.

This moment in the life of our country will be remembered. Generations will know if we kept our faith and kept our word. Generations will know if we seized this moment and used it to build a future of safety and peace. The freedom of many and the future security of our nation now depend on us. 

And tonight, my fellow Americans, I ask you to stand with me". 
G.W. Bush Acceptance Speech 2.9.2004

  • Se denne optagelse med nuværende præsident Barack Obama (hans tale i forbindelse med hans sejr i primærvalgkampen i New Hampshire 2008) og analyser den for elementer, der kan relateres til grundlæggende amerikanske værdiforestillinger som immigrant-, moralske, religiøse og Frontier værdiforestillinger. Hvordan taler Obama f.eks. om USA's tidlige immigranter og pionerer? Det kan være en god ide, at have teksten ved siden af sig – den kan læses her.
  • Diskuter desuden om der i både Bush-talen fra 2004 og Obama-talen fra 2008 kan identificeres elementer som er præget af den amerikanske exceptionalisme. I den forbindelse kan I inddrage følgende artikel af Charles M. Blow fra New York Times.

1.4.2 De amerikanske politiske, sociale og menneskelige værdiforestillinger

Tjek-på-lektien

  • Hvad svarer den amerikanske forfatning til i Danmark?
  • Hvad indeholder den amerikanske forfatning?
  • Hvad betyder exceptionalisme?
  • Hvilket centralt amerikansk dokument har i særlig grad inspireret Forfatningen?
  • Forklar konceptet om den amerikanske drøm (Inddrag i den forbindelse tekstboks 1.4)
  • Hvorfor siger man, at den amerikanske forfatning er et levende dokument?
  • Hvilke værdier betoner Forfatningen?
  • Hvad menes der med sætningen ”In God We Trust”

Øvelsesopgaver

  • I forbindelse med undersøgelsen af henholdsvis kollektiv og individuel lykke er det meget vigtigt, at I gør jer en række metodeovervejelser omkring undersøgelsernes validitet (gyldighed/sandhed) og reliabilitet (troværdighed). I den forbindelse kan s. 10-19 i bogen Fold dig ud (Per Henriksen og Torben Stener Nielsen, Forlaget Columbus) med fordel anvendes.
  • Diskuter jeres resultater – hvad har I fundet frem til? Det I har fundet frem til skal I også forsøge at forklare, så det er meget vigtigt, at I skriver nogle begrundelser ned (også selv om det kan være lidt løse påstande) som I kan anvende til at begrunde eller dokumentere jeres resultater af arbejdet med det empiriske materiale. På den måde får I styrket jeres kompetence til at opstille og forklare hypoteser!
  • Gruppearbejde: Find forskellige udtryksformer (taler, musik, film, symboler, bygninger osv.) hvor den amerikanske exceptionalisme kommer til udtryk. I skal dels pege på noget helt konkret, dels kunne begrunde, hvordan lige præcis dette er et udtryk for amerikansk exceptionalisme.

1.4.3 Forfatningens mange funktioner i det amerikanske samfund

Tjek-på-lektien 

  • Hvad danner forfatningsteksten grundlag for?
  • Hvornår blev den amerikanske forfatning vedtaget?
  • Hvem er the founding fathers?
  • Hvad er en amendment? 
  • Hvad er The Bill of Rights?
  • Hvad er valgretsalderen i  USA?
  • Hvad er “Pledge of Allegiance”?
  • Hvorfor kalder man værdierne i Forfatningen for universelle?


Øvelsesopgaver 

  • Læs tekstboks 1.5 om civilreligion og den amerikanske (nationale) selvopfattelse. Gå sammen med en makker og beskriv for hinanden, hvad begrebet civilreligion betyder. Undersøg i teksten hvilke forskellige symboler og ritualer der nævnes, men I skal også selv finde symboler i det amerikanske samfund, som I mener spiller en rolle i civilreligionen. Sammenlign amerikanernes brug af forskellige symboler og ritualer med Danmark. Er der i det danske samfund en lignende brug af symboler og ritualer, som bidrager til en samlet fortælling om Danmark og det danske. 
  • I forlængelse af sammenligningen af civilreligion i Danmark og USA kan I, i grupper af 3-4 diskutere, hvad der udgør sammenhængskraften i henholdsvis det danske og amerikanske samfund. Det er i den forbindelse vigtigt, at I først diskuterer jer frem til en fælles forståelse af begrebet sammenhængskraft og dernæst konkret forklarer, hvordan sammenhængskraften kommer til udtryk i et samfund (i denne sammenhæng Danmark og USA. Kapitel 2 i bogen Luk samfundet op! kan anvendes). Afslutningsvis samles der op i klassen, og her må I gerne vurdere og sammenhængskraften er stærk eller svag i henholdsvis det danske og det amerikanske samfund.

 

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)