Forlaget Columbus

USA's udfordringer

2.11.1 Penge i den amerikanske valgkamp - de nye superPACs

Tjek-på-lektien 

  • Ud over at have en dygtig og troværdig kandidat, hvad er så de vigtigste tre faktorer for at vinde valg i USA?
  • Hvad er en PAC?
  • Hvad er en superPAC?
  • Hvad gik Højesteretsdommen 21. marts 2010 ud på? 
  • Hvordan ser den typiske republikanske donor ud?
  • Hvordan ser den typiske demokratiske donor ud?
  • Hvad hedder den største demokratiske superPAC?
  • Hvad hedder den største republikanske superPAC?
  • Nævn nogle kendte demokratiske/republikanske donorer?


Øvelsesopgaver

Begge kandidater i valgkampen 2012 forventes at bruge lige under en milliard dollar på kampagnen.

  • Diskuter konsekvenskerne for det amerikanske demokrati af, at penge og organiserede interesser har så massiv en indflydelse på forløbet. Er det nødvendigvis dårligt? Hvad kunne fordelene være? Og hvad betyder de nye SuperPACs for valgkampen. 

Barack Obama har udtalt sig meget negativt om superPACs.

  • Find frem til det/de citat, der viser, hvad Obama mener, og sammenlign det med Højesterets begrundelse for dommen, der bunder i Forfatningens beskyttelse af ytringsfriheden. Er donation af penge en del af ytringsfriheden? Begrund hvorfor eller hvorfor ikke? 

2.11.2 og 2.11.3 Organisation under valgkampen og politisk kommunikation

Tjek-på-lektien 

  • Hvad er phonebanking?
  • Hvad er robocalls?
  • I hvilken by har hhv. demokraterne og republikanerne deres respektive hovedkvarterer under valgkampen i 2012?
  • Hvad er den demokratiske kampagnes valgslogan?
  • Hvad er den republikanske kampagnes valgslogan?
  • Hvad er hovedforskellen (ift. valgkampen) mellem de danske og de amerikanske medier?


Øvelsesopgaver

  • Diskuter forholdet mellem positiv og negativ kampagneføring. Kom med eksempler fra den aktuelle valgkamp på begge dele. Hvad tror du selv har størst effekt? Negative budskaber om din modstander eller positive visioner om din egen politik? 
  • Fordel jer i to (eller fire) grupper i klassen på hver side af det politiske plankeværk og lav en fiktiv kampagne.
    • Design en god valgplakat og producer en digital valgvideo på 2 minutter med dit hovedbudskab. 
    • Begrund, hvorfor du valgte hhv. et negativt eller et positivt signal. 
    • Vælg en repræsentant for din gruppe som er præsidentkandidaten. 
    • Skriv derefter en 3 minutters ”brandtale” som vedkommende holder for klassen. Vælger du en tale, der appellerer bredt til så mange som muligt - en ”landsfadertale m/k” – eller designer du dit budskab til en bestemt vælgergruppe. I jeres begrundelser er det en rigtig god ide at anvende de forskellige partiadfærdsmodeller, som I kender fra den almindelige politik undervisning (Molins-model, Kåre Strøms teori om partiadfærd og Downs-model s.107 i bogen). Det er desuden vigtigt, at I tager stilling til om jeres kommunikationsform i brandtalen på 3.min. skal være fokuseret på at fastholde eller erobre (se fig. 2.30 s.108 i bogen) vælgere. 
  • De sociale medier betyder mere og mere i den amerikanske valgkamp. Læs kildeteksten fra USAnu.dk ”De nye mediers præsidentvalg” usanu.dk/www/ og diskuter, hvad det betyder, at politikerne i højere og højere grad kan designe valgbudskaber, der er rettet mod den enkelte vælgers liv og interesser. Kunne en valgvideo på YouTube eller noget du ser på Facebook få dig til at gå mere op i politik eller til at skifte holdning til et parti, en politiker eller en sag? Tror du at den amerikanske måde at føre valgkamp på vil komme til Danmark. Og hvis ja, er det så godt eller skidt? Begrund. Hvis du ikke tror det vil ske, så begrund hvorfor ikke.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)