Forlaget Columbus

USA's udfordringer

5.5 USA's internationale udfordringer

Tjek-på-lektien 

  • Hvad udfordrer USA's internationale magtposition?
  • Hvilke to andre imperier nævnes i teksten? 
  • Hvilken viden vil blive inddraget i diskussionen?
  • Hvad kommer diskussionerne til at handle om?

 

Øvelsesopgaver 

  • Opstil en model (gerne inspireret af figur 5.17) som illustrerer hvilke internationale udfordringer, som USA står over for lige nu. Det er vigtigt, at den eller de internationale udfordringer, som i mener, er de mest alvorlige lige nu, fremtræder meget tydeligt i modellen. Det kan man gøre enten ved en farvemarkering, gøre kasser eller cirkle større eller mindre, pile osv. I skal kunne forklare, hvorfor I peger på disse udfordringer, herunder forklare hvorledes de er internationale udfordringer for USA. 

5.5.1 USA's økonomi svækker dets internationale dominerende magtposition

Tjek-på-lektien

  • Hvad forudsiger det engelske tidsskrift The Economist i deres økonomiske analyse fra december 2011?
  • Hvilke to andre velansete globale konsulentvirksomheder har tidligere forsøgt at fastsætte Kinas økonomiske førerposition?
  • Hvilke tre faktorer kan være med til at forklare, hvorfor Kinas økonomi i lang tid har oplevet en stor fremgang?
  • Hvilke interne økonomiske problemer står Kina over for?
  • Hvad kan blandt andet forklare den amerikanske økonomis tilbagegang? 
  • Hvilke internationale organisationer (IGO’er) nævnes i bogens tekst?
  • Forklar figur 5.19 (militære udgifter)
  • Hvad betyder anti-amerikanisme (læs og redegør for tekstboks 5.10?)    


Øvelsesopgaver
 

Gruppearbejde (3 personer):
I tekstboks 5.10 beskrives begrebet anti-amerikanisme. Diskuter med hinanden om det er en rimelig kritik, som præsenteres af USA i tekstboksen. I fællesskab skal I nu finde yderligere 2-3 områder, hvor USA's holdninger, værdier og handlinger i det internationale skaber en øget anti-amerikanisme. Afslut jeres gruppearbejde med at rangorden de 2-3 nye forhold, som I selv har fundet, med de 4 forhold der er angivet i figur 5.20. Opsamling i klassen hvor gruppernes forskellige svar præsenteres og diskuteres. 

Individuelt:
- Hver elev skriver et kort debatindlæg, hvor han eller hun argumenterer for meget tydelige anti-amerikanske holdninger.
- Udarbejd dernæst en anti-amerikansk propagandaplakat ved hjælp at det digitale værktøj Gloogster. Gloogster (www.glogster.com) er et gratis program som skal downloades inden det kan bruges.

Pararbejde:
- Herefter bytter eleverne deres anti-amerikanske debatindlæg med en makker. De skal læse makkerens anti-amerikanske argumentation grundigt igennem og derefter skrive en modargumentation der tydeligt forsvarer USA's holdninger, værdier og handlen i verden.
- Afslut med at læse jeres modargumentation op for makkeren  

Gruppearbejde:
I grupper af 5 præsenterer man nu sin anti-amerikanske propagandaplakat og forklarer, hvilke overvejelser der ligger bag (budskab, brug af virkemidler osv.) 
- Grupperne udvælger herefter en vinderplakat, og fortæller det til læreren. Gruppen skal skrive en kort faglig motivation for valg af vinderplakat, vinderen i gruppen må ikke være med til at skrive motivationen.  
- Øvelsen afrundes med en fælles opsamling, hvor resten af klassen og læreren præsenteres for gruppernes forskellige vinderplakater og motivationerne herfor. 

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)