5.5 USA's internationale udfordringer
Tjek-på-lektien
- Hvad udfordrer USA's internationale magtposition?
- Hvilke to andre imperier nævnes i teksten?
- Hvilken viden vil blive inddraget i diskussionen?
- Hvad kommer diskussionerne til at handle om?
Øvelsesopgaver
- Opstil en model (gerne inspireret af figur 5.17) som illustrerer hvilke internationale udfordringer, som USA står over for lige nu. Det er vigtigt, at den eller de internationale udfordringer, som i mener, er de mest alvorlige lige nu, fremtræder meget tydeligt i modellen. Det kan man gøre enten ved en farvemarkering, gøre kasser eller cirkle større eller mindre, pile osv. I skal kunne forklare, hvorfor I peger på disse udfordringer, herunder forklare hvorledes de er internationale udfordringer for USA.
5.5.1 USA's økonomi svækker dets internationale dominerende magtposition
Tjek-på-lektien
- Hvad forudsiger det engelske tidsskrift The Economist i deres økonomiske analyse fra december 2011?
- Hvilke to andre velansete globale konsulentvirksomheder har tidligere forsøgt at fastsætte Kinas økonomiske førerposition?
- Hvilke tre faktorer kan være med til at forklare, hvorfor Kinas økonomi i lang tid har oplevet en stor fremgang?
- Hvilke interne økonomiske problemer står Kina over for?
- Hvad kan blandt andet forklare den amerikanske økonomis tilbagegang?
- Hvilke internationale organisationer (IGO’er) nævnes i bogens tekst?
- Forklar figur 5.19 (militære udgifter)
- Hvad betyder anti-amerikanisme (læs og redegør for tekstboks 5.10?)
Øvelsesopgaver
Gruppearbejde (3 personer):
I tekstboks 5.10 beskrives begrebet anti-amerikanisme. Diskuter med hinanden om det er en rimelig kritik, som præsenteres af USA i tekstboksen. I fællesskab skal I nu finde yderligere 2-3 områder, hvor USA's holdninger, værdier og handlinger i det internationale skaber en øget anti-amerikanisme. Afslut jeres gruppearbejde med at rangorden de 2-3 nye forhold, som I selv har fundet, med de 4 forhold der er angivet i figur 5.20. Opsamling i klassen hvor gruppernes forskellige svar præsenteres og diskuteres.
Individuelt:
- Hver elev skriver et kort debatindlæg, hvor han eller hun argumenterer for meget tydelige anti-amerikanske holdninger.
- Udarbejd dernæst en anti-amerikansk propagandaplakat ved hjælp at det digitale værktøj Gloogster. Gloogster (www.glogster.com) er et gratis program som skal downloades inden det kan bruges.
Pararbejde:
- Herefter bytter eleverne deres anti-amerikanske debatindlæg med en makker. De skal læse makkerens anti-amerikanske argumentation grundigt igennem og derefter skrive en modargumentation der tydeligt forsvarer USA's holdninger, værdier og handlen i verden.
- Afslut med at læse jeres modargumentation op for makkeren
Gruppearbejde:
- I grupper af 5 præsenterer man nu sin anti-amerikanske propagandaplakat og forklarer, hvilke overvejelser der ligger bag (budskab, brug af virkemidler osv.)
- Grupperne udvælger herefter en vinderplakat, og fortæller det til læreren. Gruppen skal skrive en kort faglig motivation for valg af vinderplakat, vinderen i gruppen må ikke være med til at skrive motivationen.
- Øvelsen afrundes med en fælles opsamling, hvor resten af klassen og læreren præsenteres for gruppernes forskellige vinderplakater og motivationerne herfor.