Forlaget Columbus

USA's udfordringer

2.10 Hvad kræves for at vinde præsidentvalget? Og Penge i den amerikanske valgkamp - de nye super PACs

Tjek-på-lektien

  • Ud over at have en dygtig og troværdig kandidat, hvad er så de vigtigste tre faktorer for at vinde valg i USA?

  • Hvad er en PAC?

  • Hvad er en super PAC?

  • Hvad gik Højesteretsdommen 21. marts 2010 ud på?

  • Hvordan ser den typiske republikanske donor ud?

  • Hvordan ser den typiske demokratiske donor ud?

  • Hvad hedder den største demokratiske super PAC?

  • Hvad hedder den største republikanske super PAC?

  • Nævn nogle kendte demokratiske/republikanske donorer?

  • Hvad er phonebanking?

  • Hvad er robocalls?

  • I hvilken by har hhv. demokraterne og republikanerne deres respektive hovedkvarterer under valgkampen i 2012?

  • Hvad er den demokratiske kampagnes valgslogan?

  • Hvad er den republikanske kampagnes valgslogan?

  • Hvad er hovedforskellen (ift. valgkampen) mellem de danske og de amerikanske medier?

Diskussions- og øvelsesopgaver

  • Begge kandidater i valgkampen 2016 forventes at bruge omkring en milliard dollar på kampagnen. Diskuter hvilke konsekvenser det har for det amerikanske demokrati, at penge og organiserede interesser har så massiv en indflydelse på forløbet. Er det nødvendigvis dårligt? Hvad kunne fordelene være? Og hvad betyder de nye superPACs for valgkampen? Klik på dette link for at følge pengestrømmene.
  • Diskuter forholdet mellem positiv og negativ kampagneføring. Kom med eksempler fra den aktuelle valgkamp på begge dele. Hvad tror du selv har størst effekt? Negative budskaber om din modstander eller positive visioner om din egen politik?
  • Fordel jer i to (eller fire) grupper i klassen på hver side af det politiske plankeværk og lav en fiktiv kampagne.
    • Design en god valgplakat og producer en digital valgvideo på 2 minutter med dit hovedbudskab.
    • Begrund, hvorfor du valgte hhv. et negativt eller et positivt signal.
    • Vælg en repræsentant for din gruppe som er præsidentkandidaten.
    • Skriv derefter en 3 minutters "brandtale" som "præsidentkandidaten" holder for klassen. Vælger du en tale, der appellerer bredt til så mange som muligt - en "landsfadertale m/k" - eller designer du dit budskab til en bestemt vælgergruppe. I jeres begrundelser er det en rigtig god ide at anvende de forskellige partiadfærdsmodeller, som I kender fra den almindelige politik undervisning (Molins-model, Kåre Strøms teori om partiadfærd og Downs-model - der er med i bogen). Det er desuden vigtigt, at I tager stilling til om jeres kommunikationsform i brandtalen på 3 min. skal være fokuseret på at fastholde eller erobre (fig. 2.31 s.109 i bogen) vælgere.
  • De sociale medier betyder mere og mere i den amerikanske valgkamp. Diskuter på baggrund af nedenstående artikler hvilke fordele og ulemper der kan være ved brugen af sociale medier i en valgkamp og generelt for et demokratisk politisk styre. Se i den forbindelse interviewet med professor Larry Diamond, hvor han taler om, hvordan de sociale medier udfordrer den demokratiske model og hvordan man kan styrke demokratiet

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)