2.4 om Præsidenten (udøvende magt, statsoverhoved og regeringsleder)
Tjek-på-lektien
Hvornår vælges den amerikanske præsident?
Hvem kan stemme på Præsidenten (hvem har stemmeret ved præsidentvalget i USA)?
Hvordan kan man registrere sig som vælger?
Hvor lang tid, kan en amerikansk præsident forblive i sit politiske embede?
Hvad vil det sige, at den amerikanske præsident (og hans regering) er den udøvende magt i USA?
Forklar figur 2.8
Redegør kort for hvilke magtbeføjelser, der ligger hos den amerikanske præsident.
Hvad vil det sige, at Præsidenten er regeringsleder?
Hvor mange embedsfolk arbejder dagligt for Præsidenten i og omkring det Hvide Hus?
Forklar figur 2.9
Hvad er ”The Executive Office”?
Hvad er en “Executive Order”?
Hvilken person udnævnte præsident Barack Obama i januar 2012 til direktør for det finansielle forbrugerråd?
Hvad menes der, når der i teksten står ”…der er dømt store flyttedag i Washington DC, når en ny præsident flytter ind i det Hvide Hus”?
Diskussions- og øvelsesopgaver
- Gruppearbejde: Undersøg det danske embedsapparat og sammenlign det med det amerikanske. For at styrke undersøgelsens dybde – kan det være godt at fylde lidt ”empiri” på tanken: Læs derfor alle eller udvalgte af nedenstående artikler. I er naturligvis velkomne til at gøre brug af andre end de her foreskrevne materialer.
- Berlingske d.26.4.2013 Opgør med embedsmandsvældet, af Peter Hummelgaard og Jacob Engel Schmidt.
- MandagMorgen d.2.3.2015 ”Dræb myten om de neutrale embedsmænd”
- Altinget efteråret 2014, Politisk udvalgte embedsmænd og korruption. Denne artikel er desuden god til at træne sine elever i at arbejde med lineær regression og særligt at analysere forholdet mellem den afhængige og uafhængige variabel (sammenhængen mellem andelen af politisk udpegede embedsfolk og omfanget af korruption.
- Politiken d.30.8.2012 Professionelle embedsmænd er ikke noget demokratisk problem
- Diskuter på baggrund af jeres undersøgelse om det danske embedsapparat vitterligt er så professionelt og neutrale (upartisk), som det hævdes i artiklen fra Politiken og i bogens tekst. Kom gerne med konkrete eksempler fra virkeligheden, der understøtter jeres argumenter. Inddrag i den forbindelse diskussionen om den nye/seneste offentlighedslov
- Diskuter om det er demokratisk, at en amerikansk præsident kan styre dele af sin drift via executive orders. I den forbindelse kan nedenstående skema bruges til at optegne for og imod.
Det er i orden at Præsidenten kan regulere via Executive orders | Det er forkert at Præsidenten kan regulere via Executive orders | |
---|---|---|
Faglige argumenter for eller imod Executives orders |
Arbejdsspørgsmål til afsnit: Commander in Chief
Tjek-på-lektien
Hvad vil det sige, at Præsidenten er Commander in Chief?
Hvem erklærer ifølge Forfatningen andre nationer krig – Præsidenten eller Kongressen?
Hvad handler WPR om?
Hvorfor virker WPR ifølge Niels Bjerre Poulsen imod hensigten?
Hvad menes der med betegnelsen ”The Imperial Presidency”?
Diskussions- og øvelsesopgaver Diskuter med din makker, hvorfor præsident Barack Obama har haft vanskeligt ved at manøvrere frit og dermed har haft svære vilkår for at styrke præsidentembedet. Kig i den forbindelse på sammensætningen af Kongressen. Følgende to links kan hjælpe til at give svaret på, hvordan Kongressen er sammensat efter midtvejsvalget i 2014.
- Diskuter med din sidemand, hvorvidt det er godt eller dårligt, at den amerikanske præsident ene mand er i stand til at igangsætte en krig.
Arbejdsspørgsmål til afsnittet: Præsident -leder af sit parti men samtidig USA's nationale samlingspunkt
Tjek-på-lektien
Forklar figur 2.10
Er den amerikanske præsident valgt til leder for det politiske parti han repræsenterer?
Hvilke partipolitiske magtbeføjelser har Præsidenten?
Hvorfor er det vigtigt, at Præsidenten kan fungere som nationalt samlingspunkt?
Hvilke formelle krav er der til en præsident før end han kan stille op til embedet (valgret til præsident)?
Hvilke politiske kontrolinstrumenter har Præsidenten til rådighed (forklar figur 2.11)
Diskussions- og øvelsesopgaver - Undersøg og vurder: Med jeres viden omkring USA og amerikanske samfundsforhold skal I, i grupper af 3, tage temperaturen på de to præsidentkandidater, Hillary R. Clinton og Donald Trump, som lige nu kæmper om posten som USA's kommende præsident. Jeres opgave er, at undersøge og vurdere hvilken af de to kandidater der lige nu synes, at repræsentere den bedste fortolkning af den amerikanske drøm (læs eller genlæs s.32-33 i kapitel 1 vedr. den amerikanske drøm eller klik ind på interview-filmene, som man finder under fanebladet ”Interview-film”). Det er en god idé, hvis I opstiller nogle kriterier for, hvordan man kan vurdere, hvem af de to kandidater der bedst fortolker den amerikanske drøm. Nedenstående skema kan bruges som inspiration. I den forbindelse er det vigtigt, at I præsenterer konkrete eksempler, som I mener styrker kandidatens fortolkning af den amerikanske drøm. I den forbindelse kan approval ratings (tjek www.realclearpolitics.com), taler, kampagnefilm osv. være brugbare redskaber. Skema: Hvem af kandidaterne repræsenterer den bedste fortolkning af den amerikanske drøm
Hillary R. Clinton | Donald Trump | |
---|---|---|
Hvordan anvendes de universelle værdier fra den amerikanske forfatning til at understøtte kandidatens forsøg på at personificere USA’s nationale værdier | ||
Hvilken/hvilke fortælling(er) forsøger kandidaten at fortælle og hvilken vægt har den amerikanske drøm heri? | ||
Hvordan forsøger kandidaten at være en national samlende figur, som - alle uenigheder til trods – vil være den bedste til at skabe dialog, samarbejde og national sammenhængskraft? |