5.6 BRIK-landenes voksende styrke vil føre til øgede krav om politisk indflydelse
Tjek-på-lektien
Hvad står BRIK for?
Hvorfor vil BRIK landene have mere international indflydelse?
Hvorfor taler nogle mennesker om BRIKS? Hvorfor er s med?
Hvilke regioner vil BRIKS-landene være særligt stærke i, i fremtiden?
Hvorfor kan der opstå et sikkerhedstomrum i Europa?
Hvordan har Rusland ageret i dette sikkerhedstomrum?
Øvelsesopgaver
Undersøg hver enkelt af de fire BRIK-landes udenrigspolitiske muligheder. I kan benytte jer af følgende links til at indhente de nyeste informationer, men I er også velkomne til at søge andre informationskanaler. Hvis I har lyst og tid kan I også kigge på Sydafrika, Nigeria, Indonesien og Tyrkiet.
Bruge nedenstående skema til at systematisere informationerne i forhold til deres relevans for hvad der spiller ind på en stats udenrigspolitiske muligheder.
Brasilien | Rusland | Indien | Kina | |
---|---|---|---|---|
Determinanter | ||||
Kapabiliteter | ||||
Instrumenter |
Da opgaven er temmelig omfattende, kan man vælge, at lave det som en matrix-øvelse, hvor eleverne inddeles i grupper, der svarer til klassens antal af elever. Et eksempel på en sådan øvelse er angivet nedenfor.
Matrixgrupper:
Eleverne inddeles i grupper, der svarer til klassens antal af elever. Nedenfor er angivet en model, hvor der er tale om en klasse på 32 elever, og hvor to grupper har fået ansvar for et BRIK-land. Eleverne fra disse grupper fordeles herefter ud i deres bogstavs-matrixgruppe, hvor de præsenterer landets udenrigspolitiske muligheder.
Brasilien inddeles i to elevgrupper nr. 1 & nr. 2
Rusland inddeles i to elevgrupper nr. 3 & 4
Indien inddeles i to elevgrupper nr. 5 & 6
Kina inddeles i to elevgrupper nr. 7 & 8
(eller hvad der nu svarer til klassens/holdets elevantal)
Elevgrupperne udarbejder nu en undersøgelse og analyse af det pågældende BRIK-lands udenrigspolitiske muligheder (ved hjælp af ovenstående skema), som de efterfølgende skal præsentere i deres matrixgrupper jf. oversigtsskema.
Som afslutning kan man i fællesskab mellem lærer og elever i klassen vælge at sammenligne BRIK-landenes udenrigspolitiske muligheder med USAs (se figur 5.6 s.206) og diskutere hvorvidt, eller snarere hvordan BRIK-landene har muligheder for at skubbe til USA's magtposition i verden.