Billedkunstbogen

Opgaver - kapitel 7

Øvelse 7.1

Hvilke forskelle og ligheder er der mellem gamle portrætfotos og nutidens selfies?

Teoretisk:

  • Find på nettet et gammelt portrætfoto fra 1800-tallet og find på din mobiltelefon et billede af dig selv.
  • Overvej hvilken historie de to billeder fortæller. Du ved måske ikke, hvem personen på det gamle portræt er, men prøv alligevel ud fra hans eller hendes positur, genstande, påklædning osv. at finde ud af, hvilken historie de gerne ville fortælle om sig selv.
  • Er den anderledes end den, du selv fortæller om dig selv på selfies? Og er der noget der ligner hinanden?

Øvelse 7.2

Hvilke virkemidler kan man bruge for at skabe opmærksomhed om et billede?

Teoretisk:

  • Find et par af dagens aviser, du kan bladre igennem.
  • Find 2-3 pressefotos, som rører dig på en eller anden måde, fordi de er smukke, forfærdende, interessante eller andet.
  • Analyser dem med henblik på at finde ud af, hvorfor de rører dig. Hvilke ”tricks” har fotografen brugt? Er det bevidst? Har du en fornemmelse af, at fotografen manipulerer med dig gennem sit billede?

Praktisk:
Tag dit eget pressefoto af skolens liv. Overvej hvilken nyhed eller begivenhed, du vil tage billede af, og hvordan du kan gøre billedet så interessant og bevægende som muligt. Vil det være nødvendigt at iscenesætte billedet eller manipulere med det, for at det skal skabe opmærksomhed nok?

Øvelse 7.3

Hvilke virkemidler kan man bruge til at skabe et vedkommende fotoessay?

Teoretisk:
Find en serie af reportagefotos fra en af fotograferne på listen med navne til videre søgning.
Overvej, hvilke formelle virkemidler fotografen gør brug af for at få sin fortælling frem og med hvilken virkning.

Praktisk:

  • Skab dit eget fotografiske essay. Overvej hvilken historie, du ønsker at fortælle: Det kan være en personlig historie, en historie fra dit lokalmiljø eller fra skolen, men husk at overveje, hvorfor den ville være interessant at vise for andre mennesker.
  • Overvej formelle virkemidler, eventuelle medvirkende personer og deres roller, samt ikke mindst, hvordan du får serien til at hænge visuelt sammen og virke vedkommende for beskueren.

Øvelse 7.4

Hvilke virkemidler kan man bruge for at nå frem til et grafisk udtryk i et kunstfoto?

Teoretisk:
Find 2-3 af fotograferne i listen med navne til videre søgning under det formelle foto og undersøg, hvordan de komponerer og beskærer deres motiver.

Praktisk:

  • Find selv genstande, personer, landskaber, bygninger eller andet i dit nærområde eller på skolen, som kan have grafiske kvaliteter til et kunstfoto. Du kan evt. tage en passepartout ramme med dig i din søgen, så du kan afprøve beskæringen af motivet.
  • Tag forskellige billeder og eksperimenter med beskæringen, både mens du tager billederne, og når du efterbehandler dem på computer.
  • Overvej, hvordan du kan nå frem til et grafisk, abstrakt udtryk med fokus på billedets former og linjer, hvor motivet til sidst får kunstneriske kvaliteter.

Øvelse 7.5

Hvordan påvirker iscenesættelsen af et portrætfoto historien om personen på billedet?

Teoretisk:

  • Find et billede af en kendt person taget af Per Morten Abrahamsen.
  • Analyser billedet og overvej, hvilken historie den portrætterede ønsker at fortælle om sig selv. Er det den samme historie, du ville have fortalt om ham eller hende?

Praktisk:

  • Lav i et billedbehandlingsprogram din egen version af den samme kendte person, men i din version af en iscenesættelse af personen.
  • Lav dernæst et iscenesat billede af dig selv, enten med opstilling af genstande, udklædning osv. eller i et billedbehandlingsprogram.
  • Overvej om din iscenesættelse viser et ærligt billede, et selvironisk distanceret billede eller det billede, du helst vil have andre skal se af dig?

Øvelse 7.6

Hvordan kan man fortælle en historie med et enkelt billede?

Teoretisk:
Læs artiklen om den danske fotograf Astrid Kruse Jensen og den finske fotograf Anni Leppälä og deres fokus på det tomme rum og det rygvendte blik.

Praktisk:

  • Skab dit eget foto med samme tema.
  • Overvej formelle virkemidler, samt om og hvordan dit eget foto skal manipuleres på computeren.
  • Overvej, hvilken historie du vil fortælle med dit billede.
  • Overvej, hvordan du gerne vil have, at beskueren reagerer på billedet.

Se i øvrigt dokumentarfilmen Fotografi (2006) om fotograferne Keld Helmer-Petersen, Per Bak Jensen, Krass Clement og Kirsten Klein på Filmstriben (brug dit password til det lokale bibliotek).