Kultur- og samfundsfagsbogen

Åbn undermenuer...

De taksonomiske niveauer

I forbindelse med udarbejdelse af skriftlige opgaver, mundtlige opgaver og synopsis arbejder man med forskellige niveauer/sværhedsgrader fra det simple og lette til det sværere og mere komplekse og fra det kendte til det ukendte.

I opgaven arbejder man med de tre trin: beskrivelse/redegørelse, undersøgelse/sammenligning og diskussion/vurdering. Da ethvert trin i taksonomien indeholder det underliggende trin, er det naturligt at starte med redegørelsen.

Alle 3 niveauer er repræsenteret i den gode opgave/synopsis

Beskrivelse/ redegørelse:

  • er genfortælling
  • er reproducerende, men
  • har et fokus, der er udvalgt af dig
  • skelner mellem væsentligt og uvæsentligt
  • stiller hvad, hvem, hvor, hvornår spørgsmål

Undersøgelse/ sammenligning - analyseniveauet:

  • er opsplitning i bestanddele, f.eks. en tekst
  • er gruppering af bestanddelene
  • er påvisning af sammenhænge
  • er påvisning af ligheder og forskelle
  • er afdækning af strukturer og/eller årsagssammenhænge
  • er bearbejdning af viden
  • stiller hvordan og hvorfor spørgsmål

Diskussion / vurdering/ perspektivering:

  • er at stille synspunkter op overfor hinanden
  • er at overveje for og imod
  • er at sætte et emne i relation til andre synsvinkler og sammenhænge
  • er en selvstændig stillingtagen
  • er at reflektere over konsekvenser og muligheder
  • stiller hvad, hvordan, hvorfor - spørgsmål