Kultur- og samfundsfagsbogen

Åbn undermenuer...

Informationssøgning og kildekritik på internettet

Internettet er blevet den helt store kilde i snart sagt alle typer af opgaver også i gymnasiet og HF. Det er vigtigt, at man er uhyre kritisk i sin vurdering af kildernes pålidelighed. Internettet er lettilgængeligt og ganske overvældende med hensyn til stofmængde.

De største problemer i forbindelse med informationssøgning på Internettet er dels at finde frem til de relevante sider i det enorme udbud af informationer, dels at kvalitetsbestemme de informationer, man finder: enhver kan jo placere oplysninger på nettet, og den ukritiske læser kan risikere at ende med uvæsentlige eller i værste fald utroværdige kilder. Visse sider prøver bevidst at vildlede eller manipulere sin læser med falske informationer. Derfor er det vigtigt at kunne gennemskue oplysningernes pålidelighed.

Der findes imidlertid også mange samlinger af kvalitetsbedømte links. Søger man almindelige redegørende oplysninger, kan det ofte betale sig at bruge enten nogle af de mange gratis kvalitetswebsteder, fx Store Danske Encyclopædi, Faktalink og Encyclopedia Britannica, de to sidste kan findes via SKODA (www.skoda.emu.dk).

Vær opmærksom på, at Wikipedias oplysninger i vidt omfang er lagt ind af brugerne selv, så pålideligheden kan være svær at vurdere. Sammenhold evt. oplysninger fra forskellige websider og kontrollér, om der er overensstemmelse mellem dem.

Med hensyn til billedmateriale er troværdigheden i sagens natur noget højere, men vær opmærksom på, at billeder selvfølgelig også kan manipuleres. Se f.eks. eksempler på retoucherede billeder på http://www.leifschoujensen.dk/om_historisk_billedanalyse.htm

HUSK: Hvis du selv anvender dokumenter/websider fra Internettet i en opgave, skal du angive din kilde i form af en præcis web-adresse (URL) samt den dato, du fandt de pågældende oplysninger på websiden.

  • Du må ikke skrive andres opgaver eller dele af andres opgaver af!
  • Du må ikke lave en opgave ved hjælp af "cut and paste" - "klippe og sætte ind" fra sider taget fra Internettet!
  • Du må gerne anvende korte citater, men kun med kildeangivelse!

 

 

Find konkrete oplysninger om sidenSidens præcise adresse URL: højreklik på den relevante del af siden og vælg egenskaber (ved sider med rammer). Står der ikke noget om ophavsmand m/k på siden, så gå til home, eller fjern den sidste del af stien i web-adressen (URL) prøv dig frem. Hvis forfatteren ikke giver sig til kende, kan oplysningerne ikke bruges
Sidens oprindelseHvem er forfatteren til websiden? (uddannelse, erhverv, tilknytning til institution; har personen de nødvendige kvalifikationer?)
ForfatterenEr den nævnte forfatter den, han giver sig ud for? Kan han/hun kontaktes via e-mail?
KvalifikationerBemærk evt. forskel på webmaster og forfatter (Oftest vil svaret herpå findes enten i begyndelsen eller nederst på websiden)
Pålidelighed?Er indholdet pålideligt?
Politisk tendens (objektivitet/subjektivitet)Har forfatteren tilknytning til kommercielle interesser? Kan der spores en politisk tendens og i givet fald hvilken? Hvis man har fat i pålidelige hjemmesider fra ministerier, uddannelsesinstitutioner, anerkendte internationale organisationer, museer og regeringsinstitutioner, kan man i almindelighed godt fæste lid til oplysningerne, om end der naturligvis vil være en politisk tendens i referater fra Folketinget og partiers hjemmesider.
Kvalitet/lødighedHvis der er tale om elevopgaver, der er blevet lagt ud på nettet - og det ses ret ofte, så gælder det om at være særdeles kritisk!! Kontrollér oplysningerne f.eks. ved sammenligning med andre oplysninger.