Forlaget Columbus

Ærkedansker perkerdansker, 2. udgave

Tjekspørgsmål

At være dansker eller ikke være dansker – 3.0–3.1

  • Hvad er socialisering?
  • Hvad er en norm?
  • Hvad er identitet?
  • Hvad er en social kategori?
  • Hvad handler identitet om?
  • Hvad er karakteristisk for socialiseringsprocessen i dag?

Dobbeltsocialiseringen – 3.2–3.4

  • Hvad er en dobbeltsocialisering?
  • Hvilken betydning har dobbeltsocialiseringen for etniske minoriteter?
  • Hvad er forskellen på en jeg-kultur og en vi-kultur?
  • Hvad menes der med at forholdet mellem generationerne kommer til at vende på hovedet?
  • Vil dobbeltsocialiseringen altid være et problem for de etniske minoriteter?
  • Hvad vil det sige at være kodeekspert?
  • Hvorfor er fællesskaber vigtige?
  • Hvad menes der med at nationalitet er en slags forestillet fællesskab?
  • Hvilken rolle spiller de forestillede fællesskaber for de etniske minoriteter?
  • Hvorfor er mad relevant i forhold til integration?
  • Hvad er den rene identitet?
  • Hvad er bindestregsidentitet?
  • Hvad er den kreolske identitet?

Danskhed – 3.5

  • Hvad menes der med en social kategori og hvad har der med danskhed at gøre?
  • Hvad er Martin Henriksens definition på danskhed?
  • Hvad menes der med at nationale fællesskaber er ”forestillede fællesskaber”?
  • Hvordan kommer ”forestillede fællesskaber til udtryk, når vi diskuterer ”danskhed”?
  • Hvilken betydning har maden, når vi diskuterer danskhed?

Stereotyper og fordomme 3.6-3.8

  • Hvad er en perception?
  • Hvad er en kultuelt filter?
  • Hvad er etnocentrisme?
  • Hvad er en stereotyp?
  • Hvad er en fordom?
  • Hvad kan man bruge begrebet om stereotyper til i forhold til indvandrere?
  • Hvad er Rosenthal-effekten?
  • Hvor er Rosenthal-effekten relevant i forhold ti integration?
  • Hvilke konsekvenser kan det få, hvis man lader sig styre for meget af fordomme i relation til integrationsspørgsmål?
  • Hvorfor har folk med længerevarende uddannelse færre fordomme?
  • Redegør for kontraktteorien?
  • Hvad menes der med at vi er farveblinde?
  • Lever vi i et farveblindt samfund?
  • Hudfarve kan give fordele/ulemper på et strukturelt niveau hvad menes der med det?

To teoretiske perspektiver – 3.9–3.10

  • Hvilke niveauer finder der for anerkendelse?
  • Hvorfor er anerkendelsen vigtig?
  • Hvilken form for anerkendelse får man i den private sfære?
  • Hvilken form for anerkendelse får man i den retslige sfære?
  • Hvad er velfærdsrettigheder?
  • Hvilken form for anerkendelse får man i den solidariske sfære
  • Hvad sker der, hvis anerkendelsen på de forskellige niveauer kommer til at mangle
  • Hvad mener Honneth med usynlighed? nævn nogle eksempler?
  • Hvordan kan man reagere, hvis man følger at man er usynlig?
  • Hvorfor er der sammenhæng mellem mangel på anerkendelse og deltagelse i subkulturer?
  • Hvad menes der med at anerkendelse kræver gensidighed?
  • Hvorfor er reality-shows gode til at integrere

Kapitaler 3.11-3.12

  • Hvilke karakterforskelle er der på drenge/piger og etniske danskere/etniske minoriteter?
  • Hvad er habitus?
  • Hvad er en klassehabitus?
  • Hvad er den økonomiske kapital
  • Hvad er den sociale kapital?
  • Hvad er den kulturelle kapital?
  • Hvilke forskelle er der på mængden af kapital for unge fra hhv. etniske danske og etniske minoriteters hjem?
  • Hvad er et felt?
  • Hvad skal der til for at kunne agere i et felt?
  • Hvad er symbolsk vold?
  • Hvorfor klarer unge, hvis forældre er veluddannede, sig sandsynligvis bedre i uddannelsessystemet?
  • Hvorfor er sproget så vigtigt?
  • Hvorfor bryder skolerne ikke den sociale arv?
  • Hvorfor er der symbolsk vold i det danske skolesystem?
  • Hvorfor er sport godt til at skabe integration?
  • Hvorfor er der en form for symbolsk vold i dansk fodbold?

Medborger eller modborger 3.13

  • Hvad skal man være opmærksom på, når man læser kriminalitetsstatistik vedr. indvandrere?
  • Hvad kan en af forklaringerne være på at indvandrere er overrepræsenterede i kriminalitetsstatistikerne?
  • Hvad er radikalisering
  • Hvorfor opstår radikalisering?
  • Hvad mener Bauman med at vi lever i ”en flydende modernitet”?
  • Hvad er en ”defekt forbruger”?
  • Hvad er karakteristisk for forbrugersamfundet?
  • Hvordan kan man sige, at etniske minoriteter er ”defekte forbrugere”?
  • Hvorfor skaber globalisering øget utryghed?
  • Hvad er forskellen på turisten og vagabonden?
  • Hvilken rolle har politikerne i det globaliserede samfund?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)