Forlaget Columbus

C samfundet i flere perspektiver

Læsefokusspørgsmål til kapitel 5: Kriminalitetens årsager og konsekvenser

5.1 Kriminalitet

  • 1. Hvor mange penge bruger samfundet årligt på kriminalitet?
  • 2. Er svaret på spørgsmål 1 et højere eller lavere beløb end du havde regnet med?

5.2 Hvad er kriminalitet?

  • 3. Hvordan defineres kriminalitet?

5.3 Hvor omfattende er kriminaliteten i Danmark

  • 4. Hvad betyder ’mørketal’?
  • 5. Hvad er udviklingen i anmeldte straffelovsovertrædelser?
  • 6. Hvad er en sigtelse?
  • 7. Hvad er en tiltale?

5.4 Hvem begår kriminalitet?

  • 8. Hvem er de mest kriminelle?
  • 9. Hvilken form for kriminalitet udgjorde størstedelen af anmeldelser i 2015?
  • 10. Hvad betyder det, at der er en overhyppighed af straffelovsovertrædelser blandt mandlige efterkommere fra ikke-vestlige lande?
  • 11. Hvad betyder det at have ’lav socioøkonomisk status’?

5.5 Rocker- og bandegrupperinger

  • 12. Hvorfor har politiet en særlig opmærksom på rockere og bander?

5.6 Hvorfor begår man kriminalitet?

  • 13. Hvad mener Zygmunt Bauman med at vores samfund i dag er karakteriseret ved en ’flydende modernitet’?
  • 14. Hvad betyder Baumans begreb ’glokalisering’?
  • 15. Hvem ser Bauman som vinderne i den flydende modernitet?
  • 16. Hvem ser Bauman som taberne i den flydende modernitet?
  • 17. Hvilken sammenhæng mener Bauman der er mellem forbrug og kapitalisme?
  • 18. Hvilken sammenhæng mener Axel Honneth der er mellem anerkendelse og identitet?

5.7 Hvordan reagerer samfundet på kriminalitet?

  • 19. Kig på figur 5.5. Forsøg at kategorisere teorierne ud fra om de handler om forbrug, social arv eller subkultur. Nogle af teorierne rummer mere end ét perspektiv.
  • 20. Hvad betyder det, at individet befinder sig i en ’krydspressituation’?
  • 21. Hvilke strategier mener Robert K. Merton kan føre til kriminalitet?
  • 22. Hvad er risikofaktorer?
  • 23. Hvad er beskyttende faktorer?
  • 24. Hvordan forklarer den sociale indlæringsteori at børn, der vokser op i voldelige hjem, selv bliver voldelige?
  • 25. Hvad er Crick og Dodge’s hovedsynspunkt?
  • 26. Hvorfor mener Albert K. Cohen at nogle arbejderdrenge skaber en kriminel subkultur?
  • 27. Hvad er Edwin H. Sutherlands hovedpointe?
  • 28. Hvad handler ’stemplingsteorien’ om?
  • 29. Hvad betyder begrebet ’moral panic’?
  • 30. Hvad betyder begrebet ’folk devils’?
  • 31. Hvad anses kriminalitet som en reaktion på i Youngs teori om det bulimiske samfund?
  • 32. Hvilke modsætninger er der mellem Albert K. Cohens teori og Jock Youngs teori?
  • 33. Kig på figur 5.5 igen. Skal du justere noget i din kategorisering?

5.8 Hvordan reagerer samfundet på kriminalitet?

  • 34. Hvilken slags politik er retspolitik?  
  • 35. Hvilke fire årsager er der til at samfundet vælger at straffe en person?
  • 36. Hvad er forskellen på en betinget og en ubetinget dom?
  • 37. Hvad er den mest brugte straf?
  • 38. Hvad betyder recidiv?
  • 39. Hvad betyder prisonisering?
  • 40. Hvad betyder kriminalisering?
  • 41. Hvad betyder institutionalisering?
  • 42. Hvordan foregår straf med fodlænke?
  • 43. Hvordan foregår samfundstjeneste som straf?
  • 44. Hvad er risikofokuseret forebyggelse?
  • 45. Hvad er situationel forebyggelse?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)