Forlaget Columbus

Fra drengestreger til bandekrig

Kapitel 7: Hvorfor straffer staten kriminelle?

Styr på lektien?

  1. Hvad er definitionen på en stat ifølge Max Weber?
  2. Hvad er en samfundspagt?
  3. Hvad forstår Hobbes ved naturtilstanden?
  4. Hvorfor er straf et vigtigt middel for Leviathan?
  5. Hvad er et panoptikon?
  6. Hvad siger Foucault om disciplinering?
  7. Redegør for figur 7.1.
  8. Hvad mener Kant med den retfærdige straf?
  9. Hvad forstås ved resocialisering og den nyttige straf?
  10. Hvad er utilitarisme?
  11. Hvordan kan straf føre til social stigmatisering?
  12. Hvad er en recidivist?

Lektien i brug

  1. Lav en liste over, hvilke fordele og ulemper samfundspagten har for dig. Hvornår gør den dig mindre fri og hvornår gør den dig mere fri?
  2. Diskuter i forlængelse af Kants teori om den retfærdige straf, hvorvidt hævn er vigtigt, når vi straffer folk.
  3. Diskutér, hvorvidt ”Three Strikes And Out”-lovgivningen er rimelig.
  4. Læs artiklen ”Sådan straffer vi, så kriminaliteten helt forsvinder” og redegør for tilgangen til straf i denne artikel. Diskutér herefter, hvorvidt det er ønskværdigt at implementere en sådan tilgang.
  5. Læs artiklen ”Claus Meyer: Jeg ansætter dømte for at forhindre ny kriminalitet” og diskuter, hvorvidt et sådant tiltag er en god ting. Anvend mindst fem relevante begreber fra bogen i jeres diskussion.
  6. Overvej, hvilken forskel, der er på muligheden for at straffe i international politik i forhold til i national politik? Hvem er fx Leviathan i international politik?
  7. Forestil dig, at du er rådgiver for justitsministeren. Skriv et notat, hvori du foreslår forskellige strategier i forhold til den fremtidige strafferamme for kriminalitet. Kom ind på fordele og ulemper ved de forskellige strategier, og afslut med at anbefale den strategi, du mener er bedst. Husk at argumentér for din anbefaling.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)