Forlaget Columbus

Liv i Danmark

Opgaver til kapitel 2

Levekår, livsformer og livsstil

1. SFI har i forbindelse med deres levekårsundersøgelser valgt at arbejde med tre grundtyper af behov til analyse og vurdering af befolkningens levekår jf. figur 2.1. på s. 27. Find yderligere fem sociale indikationer for henholdsvis at have, at elske og at være. 2. Diskuter om arbejdslivet er et godt udgangspunkt for opstilling af kriterier i et senmoderne samfund, når det drejer sig om opfyldelsen af velfærdsbehov? 3. Diskuter andre muligheder end erhvervsuddannelse, erhvervssektor, arbejdsstilling og antal underordnede, når velfærdsbehov opfyldes ved at have, at elske og at være jf. figur 2.2. s. 27. 4. Socialforskningsinstituttets socialgruppeinddeling relaterer sig til et samfund på overgangen mellem landbrugs- og industrisamfundet.Konstruer en socialgruppeinddeling, der passer til et senmoderne vidensamfund med den erhvervsstruktur, der er karakteristisk her jf. figur 2.2 s. 28. 5. Socialforskningsinstituttets forskning er tæt koblet sammen med forestillinger om lighed og ulighed. Hvad er lighed? Fremlæg og diskuter forskellige lighedsbegreber. Se f.eks. Erik Rasmussen: Lighedsbegreber, Berlingske Leksikon Bibliotek 1981. 6. Lav et interview med en person, hvis liv er karakteriseret af generationsmobilitet med henblik på at undersøge, hvilke problemer denne mobilitet kan medføre. 7. Undersøg mulige omkostninger ved karrieremobilitet, der ofte anses for et gode. Interview f.eks. rektor på din skole, der sandsynligvis har en karriere fra underviser til rektor. 8. Mønsterbryder: Undersøg hvilke faktorer, der spiller en rolle i forbindelse med personers mønsterbrud. Er det særlig viljefaste personer, har andre personer spillet en rolle hvem og hvordan? Vælg en af de seks mønsterbryderes historie og skriv mere detaljeret den historie, som du forestiller dig har ført frem til mønsterbruddet. 9. Fastlæg forskellen mellem absolut og relativ fattigdom. Find eksempler på absolut fattigdom i Danmark i et historisk perspektiv, der strækker sig 150 år tilbage.
10. Analyser artiklen fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd i lyset af diskussionen om absolut og relativ fattigdom. Hvilke former for initiativer skal der til for at nedbringe fattigdommen i Danmark?
11. Forklar hvordan levekårsanalysen er objektiv og livsformsanalysen subjektiv.
12. Undersøg kulturbegrebet/forskellige opfattelser af kultur og sammenhold med den måde kultur forstås på i forbindelse med livsformsanalysen. 13. Beskriv hvordan livsformssammenstød udfolder sig i mellem:

  • lønmodtager-livsformen og den karrierebundne livsform,
  • lønmodtagerlivsformen og den selvstændige livsform,
  • den selvstændige livsform og den karrierebundne livsform

14. Formuler og diskuter fem eksempler på, at der er en forskel på det man tænker og føler, og det man rent faktisk gør. Hvorfor er der forskelle? (s. 36).
15. Giv eksempler på forskellige artikulationsfelter (Pierre Bourdieu) fra din hverdag og diskuter i hvor høj grad man kan tale om sammenhæng mellem de forskellige artikulationsfelter.
16. Giv eksempler på, hvordan der er sammenhæng mellem en persons habitus og dennes artikulationsfelter.
17. Vis hvordan der er sammenhæng mellem den kapital (symbolsk, økonomisk og kulturelt) en person har med i bagagen og så den habitus personen har.
18. Diskuter hvilke sammenhænge, der skal gøre sig gældende, hvis en person skal bevæge sig fra at være rosa til at være grøn.
19. Læs artiklen af Kasper Fogh Hansen: Glem Minerva fra Kommunikationsforum 3. juni 2005 og fastlæg, hvordan Henrik Dahl har bevæget sig væk fra sin <link file:2167>Minerva-model.</link>
20. Diskuter ligeledes med udgangspunkt i Glem Minerva"-artiklen Henrik Dahls påstand om, at den sociale arv får mindre betydning i et samfund, der er karakteriseret ved:"Fortid spillede en enorm rolle tidligere. Der var en stor automatik i at mennesker fulgte i de fodspor der blev lagt foran dem. Hvis far og mor levede et bestemt liv, blev det temmelig automatisk også deres børn til del. Hvis man derimod skal indkassere sin sociale arv i dag, skal man for langt de fleste menneskers vedkommende træffe en utrolig masse valg, særligt med hensyn til uddannelse. Familie og andre af samfundets klassiske bastioner udfylder en mindre rolle for folk fordi de reflekterer mere individuelt over deres valg. Vi lever i individets tidsalder, og det betyder kort sagt at det er mere op til individet hvad det fylder sig selv op med." Diskuter hvilke forhold der kan anvendes som argument for Henrik Dahls påstand og hvilke forhold peger i retning af, at mønsterbrud fortsat mere er undtagelsen end reglen?
21. I skal sælge en gymnasieuddannelse (Reklamekampagne: Flest mulige unge bør tage en gymnasial uddannelse) til forældre og unge fra de fire segmenter drøft hvilke argumenter I vil anvende over for personer fra hvert de fire segmenter.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)