Forlaget Columbus

Liv i Danmark

Opgaver til kapitel 6

Velfærdsstaten og fordelingen af samfundets goder

1. Diskuter fordele og ulemper ved henholdsvis retsprincippet og skønsprincippet i en velfærdsstat i forbindelse med, at velfærdsstaten kommer under pres. 2. Læs indledningen til Socialdemokratiets arbejdsprogram fra 1945 Fremtidens Danmark og fokuser på de samfundsmæssige mål og midler, der redegøres for. Diskuter og argumenter evt. for, at der er hold i påstanden om, at her ligger kimen til den universelle danske velfærdsstat? Se her.3. Drøft bevæggrunde/motiver hos henholdsvis udbyder og efterspørger i forbindelse med at begive sig ud på markedet. 4. I forbindelse med en ekspansiv/lempelig finanspolitik opstår der inden for nogle brancher flaskehalse i form af mangel på arbejdskraft. Flaskehalse er en hindring for, at den stigende efterspørgsel kan tilgodeses. Find eksempler på flaskehalse i forbindelse med de seneste års ekspansive finanspolitik i Danmark. Hvilke sektorer eller brancher er på tale og hvilke muligheder er der for at fjerne flaskehalse inden for forskellige sektorer eller brancher? 5. Find eksempler på strukturarbejdsløshed og den mismatch, der er årsagen til den. Hvilke initiativer kan iværksættes med henblik på at nedbringer strukturarbejdsløsheden?
Tag udgangspunkt i opkvalificerings- og stramningsstrategierne eksemplificer og suppler de to strategier. 6. Diskuter den ideologiske baggrund for henholdsvis opkvalificerings- og stramningsstrategien. 7. Beskriv hvordan en person, der bliver arbejdsløs er stillet hvordan vil hans første år som arbejdsløs foregå/forløbe under henholdsvis den universelle, den residuale og den selektive velfærdsmodel. 8. Diskuter den ideologiske baggrund for de tre velfærdsmodeller kan man trække linjer mellem den enkelte velfærdsmodel og en bestemt ideologi hvorfor og hvordan/hvorfor ikke? 9. Undersøg den katolske kirkes rolle i forbindelse med udviklingen af den selektive, centraleuropæiske model. Undersøg herunder hvad subsidiaritetsprincippet indebærer og hvordan subsidiaritetsprincippet har relationer til den katolske kirke. 10. Tag udgangspunkt i oversigten Birgitte Borgs liv i lyst og nød s. 88 og diskuter, hvordan den vil se ud især statens/det offentliges rolle med udgangspunkt i

  • den residuale model
  • den selektive model

11. Diskuter de tre velfærdsmodeller i lyset af sondringen mellem vertikal og horisontal omfordeling.Hvilken form for omfordeling præger den enkelte model. Kan man hævde at en eller flere af modellerne er præget af både vertikal og horisontal omfordeling? 12. Interview tre generationer (en person på 15 år, en på 45 år og en på 75 år) om, hvilke forventninger de har til den danske universelle velfærdsstat.
Kan svarene bruges som begrundelse for at tale om forventningsklemme? 13. Generelt finder befolkningen det rimeligt at betale skat til de udgifter, som det offentlige har i forbindelse med driften af velfærdsstaten.
Diskuter om der i såvel primær som sekundær socialiseringen tages initiativer (eksplicit og implicit/bevidst og ubevidst), der er forudsætningen for den relativ massive opbakning på områder som sundhedsvæsen, plejehjem og hjemmehjælp. (se tabel 6.1 s. 104) 14. Diskuter hvilken form/hvilke former for solidaritet (affektiv, konventionel og refleksiv), der er tale om, når det drejer sig om solidariteten inden for den universale velfærdsmodel. 15. I perioden 1960 til i dag (2010) er antallet af offentligt ansatte steget fra ca. 200.000 til mellem 800.000 og 900.000. Undersøg om der er tale om en jævn stigning i de små 50 år eller om det kan påvises, at stigningen har været mere markant i nogle perioder end i andre. Er der forklaringer på, at stigningerne har været markante i disse perioder (politiske eller økonomiske forhold, bestemt farve på regeringen eller)? 16. Beregn hvilke områder inden for sundhedsvæsenet, der har haft de største procentuelle stigningen i perioden 1994 til 2002. Før tallene frem til i dag og undersøg om tendensen fra 1990erne holder. 17. s. 107 er der en sundhedsprioriteringsopgave. Hvem skal foretage sundhedsprioritering, læger, politikere, et prioriteringsnævn sammensat af almindelige mennesker eller? Diskuter forskellige muligheder og begrund dit/dine valg. 18. Diskuter om en kompensationsgrad på 90 i forbindelse med arbejdsløshed er for høj. Hvorfor skal den være så høj? Hvad ville det betyde, hvis kompensationsgraden blev nedsat som i Norge og Sverige til måske 67% eller 2/3 af ens løn. 19. Kan man indstille det nuværende arbejdsmarked på, at det bliver mere åbent for personer på førtidspension, ofte med en eller anden grad af handicap (fysisk eller psykisk). Drøft forskellige eksempler. 20. Diskuter efterlønnen i lyset af Velfærdskommissionens bemærkninger. 21. Du skal forberede et indlæg i den lokale 3F afdeling, hvor du skal argumentere for rimeligheden i, at efterlønsalderen sættes op. Tag f.eks. udgangspunkt i 3Fs hjemmeside, Rapporter fra Velfærdskommissionen og følgende citat: I dag er der 3 personer i arbejdsstyrken til at forsørge 3 personer udenfor. Om ikke så mange år skal de 3 i arbejdsstyrken forsørge 4 udenfor. (s. 114 i Liv i Danmark) 22. De manglende offentlige indtægter kan måske kompenseres via brugerbetaling. Find 5 områder, hvor du/I mener, at det vil være rimeligt at indføre brugerbetaling. Hvorfor netop disse 5 områder og hvilke grupper af befolkningen vil brugerbetalingen ramme? Hvordan vil de forskellige politiske partier ud fra deres politiske program stille sig til dine/jeres forslag? 23. Diskuter og vurder Danmarks muligheder i det globaliserede samfund i lyset af regeringens globaliseringsrapport På hvilke områder er der lagt op til, at Danmark skal kunne gøre sig gældende?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)