Forlaget Columbus

Liv i Danmark

Opgaver til kapitel 6

Da de økonomiske kurver knækkede

1. Forklar forskellen mellem en finanskrise og en økonomisk krise. 2. Beskriv mere detaljeret, hvorfor uddannelse er en vigtig vækstfaktor. Hvilket ræsonnement kan opstilles? 3. Hvorfor stiger lønningerne på såvel det private som det offentlige arbejdsmarked under en højkonjunktur? Hvordan slår det igennem på priserne og dermed inflationen? 4. Diskuter om det faktum, at mange danskere har flexlån i deres bolig ved stigende rente, kan have de samme konsekvenser for den danske økonomi som subprimelån og andre lånetyper havde i USA? 5. Kortlæg med udgangspunkt i figur 6.4 s. 91 hvad konsekvenserne i det økonomiske kredsløb (de forskellige aktører) er, hvis

  • efterspørgslen efter varer stiger
  • skatter for husholdninger og virksomheder sættes i vejret
  • eksporten til udlandet falder
  • importen fra udlandet stiger

6. På grund af svigtende konjunkturer stiger arbejdsløsheden voldsomt i det danske samfund. Redegør for de handlingsplaner som henholdsvis den markedsorienterede skole og den interventionistiske skole vil spille ud med til løsning af arbejdsløshedsproblemet. Redegør i forlængelse heraf for de ræsonnementer, der ligger til grund herfor. 7. Undersøg John Maynard Keynes og Milton Friedmans tanker om økonomi og økonomisk politik med udgangspunkt i f.eks. Wikipedia eller denstoredanske.Relater de to økonomer til henholdsvis den markedsorienterede skole og den interventionistiske skole. 8. Diskuter og redegør for virkningerne af henholdsvis en stram og en ekspansiv finanspolitik med udgangspunkt i det økonomiske kredsløb se figur 6.4 s. 91 9. I forbindelse med finanskrisen/den økonomiske krises i 2008, 2009 og 2010 steg arbejdsløsheden. Hvilken eller hvilke former for arbejdsløshed se s.96-97 var der tale om? 10. Finanslovsforslaget for 2011 blev offentliggjort 24. august 2010. I forbindelse med offentliggørelsen udsendte Finansministeriet hæftet Ansvarlighed og varig velfærd. Finanslovsforslaget 2011
Læs hæftet 38 sider og giv på baggrund heraf en karakteristik af regeringens finanspolitik. Se http://fm.dk/Publikationer/2010/Ansvarlighed%20og%20varig%20velfaerd%20ffl11/~/media/Publikationer/Imported/2010/finanslovspjece%20aug%2010/978-87-7856-963-9.ashx 11. Diskuter de økonomisk-teoretiske og ideologiske sammenhænge for henholdsvis opkvalificeringsstrategien og stramningsstrategien. 12. I forbindelse med en ekspansiv/lempelig finanspolitik opstår der inden for nogle brancher flaskehalse i form af mangel på arbejdskraft. Flaskehalse er en hindring for, at den stigende efterspørgsel kan tilgodeses. Find eksempler på flaskehalse i forbindelse med de seneste års ekspansive finanspolitik i Danmark. Hvilke sektorer eller brancher er på tale og hvilke muligheder er der for at fjerne flaskehalse inden for forskellige sektorer eller brancher? 13. Find eksempler på strukturarbejdsløshed og den mismatch, der er årsagen til den. Hvilke initiativer kan iværksættes med henblik på at nedbringer strukturarbejdsløsheden?Tag udgangspunkt i opkvalificerings- og stramningsstrategierne eksemplificer og suppler de to strategier. 14. Diskuter den ideologiske baggrund for henholdsvis opkvalificerings- og stramningsstrategien. 15. Gå til www.borger.dk og undersøg rammerne for aktivering med henblik på, at du holder et kort oplæg for klassen, hvor du præsenterer reglerne for aktivering. 16. Diskuter i lyset af de seneste arbejdsmarkedspolitiske tiltag (bl.a. kortere dagpengeperiode og hurtigere aktivering), hvordan det påvirker den danske flexicurity-model.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)