Forlaget Columbus

Liv i Danmark

Opgaver til kapitel 7

Velfærdsstatens økonomi og politik

1. Diskuter fordele og ulemper for borgerne og for statens manøvremuligheder - ved henholdsvis retsprincippet og skønsprincippet i en velfærdsstat under pres. 2. Læs Indledningen til Socialdemokratiets arbejdsprogram fra 1945 Fremtidens Danmark og fokuser på de samfundsmæssige mål og midler, der redegøres for i Indledningen. Diskuter og argumenter evt. for, at der er hold i påstanden om, at her ligger kimen til den universelle danske velfærdsstat?
Se: http://www.danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/fremtidens-danmark-socialdemokratiets-valgprogram-1945/#note13. Drøft bevæggrunde/motiver hos henholdsvis udbyder og efterspørger i forbindelse med at begive sig ud på markedet. 4. Studer den skotske nationaløkonom og liberalist Adam Smiths tanker om markedet og den usynlige hånd. Se f.eks. http://www.leksikon.org/art.php?n=2344 eller http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/%C3%98konomi/%C3%98konomi,_biografier/Adam_Smith5. Diskuter hvordan staten kan spille en aktiv rolle i forbindelse med forskellige situationer, hvor markedsmekanismen virker uhensigtsmæssig i en samfundsmæssig sammenhæng jvnf. arbejdsløshedseksemplet i grundbogen s.105 6. Studer den engelske økonom John Maynard Keynes tanker om statens intervention i økonomien og opstil det ræsonnement, han lægger til grund for sin anbefaling af statens intervention i økonomien.
Se f.eks. http://leksikon.org/art.php?n=1339 eller http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/%C3%98konomi/%C3%98konomi,_biografier/John_Maynard_Keynes?highlight=keynes 7. Beskriv hvordan en person, der bliver arbejdsløs er stillet hvordan vil hans første år som arbejdsløs foregå/forløbe under henholdsvis den universelle, den residuale og den selektive velfærdsmodel. 8. Diskuter den ideologiske baggrund for de tre velfærdsmodeller kan man trække linjer mellem den enkelte velfærdsmodel og en bestemt ideologi hvorfor og hvordan/hvorfor ikke? 9. Diskuter den universelle velfærdsmodel i lyset af Socialdemokratiets basis i en reformistisk ideologi. Se evt. http://leksikon.org/art.php?n=2136 10. Undersøg den katolske kirkes rolle i forbindelse med udviklingen af den selektive, centraleuropæiske model. Undersøg herunder hvad subsidiaritetsprincippet indebærer og hvordan subsidiaritetsprincippet har relationer til den katolske kirke. 11. Tag udgangspunkt i oversigten Birgitte Borgs Iiv i lyst og nød s. 103 og diskuter, hvordan oversigten vil se ud med udgangspunkt i

  • den residuale model
  • den selektive model

12. Diskuter de tre velfærdsmodeller i lyset af sondringen mellem vertikal og horisontal omfordeling.Hvilken form for omfordeling præger den uiverselle, den selektive og den residuale model? Er der grundlag for at hævde, at en eller flere af modellerne er præget af både vertikal og horisontal omfordeling? 13. Fra 1960 til 1975 voksede de offentlige udgifter fra 25% til 50% af bruttonationalproduktet (BNP). Hvordan er situationen i dag. d.v.s. hvor stor en andel af BNP udgør de offentlige udgifter i dag 2010? 14. Hvordan kan se senere års finans- og økonomiske krise være med til at forværre situationen for den klemte velfærdsstat? 15. Interview tre generationer (en person på 15 år, en på 45 år og en på 75 år) om, hvilke forventninger de har til den danske universelle velfærdsstat.Kan svarene bruges som begrundelse for at tale om forventningsklemme? 16. Generelt finder befolkningen det rimeligt at betale skat til de udgifter, som det offentlige har i forbindelse med driften af velfærdsstaten.
Diskuter om der i såvel primær som sekundær socialiseringen tages initiativer (eksplicit og implicit/bevidst og ubevidst), der er forudsætningen for den ret massive opbakning på områder som sundhedsvæsen, plejehjem og hjemmehjælp. (se tabel 7.1 s. 111) 17. Diskuter hvilken form/hvilke former for solidaritet (affektiv, konventionel og refleksiv), der er tale om, når det handler om solidariteten inden for den universale velfærdsmodel. 18. I perioden 1960 til i dag (2010) er antallet af offentligt ansatte steget fra ca. 200.000 til mellem 800.000 og 900.000. Undersøg om der er tale om en jævn stigning i de små 50 år eller om det kan påvises, at stigningen har været mere markant i nogle perioder end i andre. Er der forklaringer på, at stigningerne har været markante i disse perioder (politiske eller økonomiske forhold, bestemt farve på regeringen eller). 19. Den offentlige sektor løser en lang række opgaver inden for kommuner, regioner og stat. Find 5 centrale opgaver som varetages af

  • staten
  • regioner
  • kommuner

20. Beregn hvilke områder inden for sundhedsvæsenet, der har haft de største procentuelle stigningen i perioden 1994 til 2002.
Før tallene frem til i dag og undersøg om tendensen fra 1990erne holder. 21. s. 113-14 er der en sundhedsprioriteringsopgave. Hvem skal foretage sundhedsprioritering, læger, politikere, et prioriteringsnævn sammensat af almindelige mennesker eller..?
Diskuter forskellige muligheder og begrund dit/dine valg. 22. Diskuter om en kompensationsgrad på 90 i forbindelse med arbejdsløshed er for høj. Hvorfor skal den være så høj? Hvad ville det betyde, hvis kompensationsgraden blev nedsat som i Norge og Sverige til måske 67% eller 2/3 af ens løn. 23. Find 5 argumenter for en kortere dagpengeperiode end de nuværende 2 år.Find tilsvarende 5 argumenter for en længere dagpengeperiode end de nuværende 2 år. 24. Kan man indstille det nuværende arbejdsmarked på, at det bliver mere åbent for personer på førtidspension, ofte med en eller anden grad af handicap (fysisk eller psykisk) eller andre uden for arbejdsstyrken. Drøft forskellige muligheder. 25. Diskuter efterlønnen i lyset af Velfærdskommissionens bemærkninger: Velfærdskommissionen: Væk med efterlønnen
07. dec. 2005 10.34 Opdat.: 07. dec. 2005 15.08 Danmarks Radio Efterlønsordningen skal være helt afskaffet i 2028. Det er hovedkonklusionen i velfærdskommissionens rapport om fremtidens velfærd.
Aftrapningen skal begynde i 2009. Derefter vil efterlønsalderen blive hævet med fire måneder om året, indtil den er helt væk 19 år senere. Konsekvensen er at alle, som i dag er under 42 år, kan vinke farvel til muligheden for at komme på efterløn.Hjælp til de nedslidte Efterlønsordningen blev oprindelig lavet for at hjælpe mennesker, der er nedslidt af at arbejde. Velfærdskommissionen mener, at de nedslidte kan samles op af andre ordninger. - Det er centralt for et velfærdssamfund som det danske, at de der er nedslidte har mulighed for at trække sig fra arbejdsmarkedet, siger formanden for Velfærdskommissionen Torben M. Andersen.Velfærdskommissionen peger på, at arbejdsstyrken vil falde og der vil komme underskud på det offentlige budget, hvis ikke politikerne ændrer samfundets kurs.
- Kun ved at tænke fremadrettet har vi mulighed for at påvirke det der sker, siger Torben M. Andersen. Pensionsalderen skal stige uden øvre grænse
Velfærdskommissionen blev nedsat i 2003.
Formand er professor Torben M. Andersen.
Velfærdskommissionen er herudover sammensat af 8 medlemmer, som alle er personligt udpeget af statsministeriet. 26. Du skal forberede et indlæg i den lokale 3F afdeling, hvor du skal argumentere for rimeligheden i, at efterlønsalderen sættes op. Tag f.eks. udgangspunkt i :

figur 7.9 og 7.10 s. 120 i grundbogensamt følgende citat: I dag er der 3 personer i arbejdsstyrken til at forsørge 3 personer udenfor. Om ikke så mange år skal de 3 i arbejdsstyrken forsørge 4 udenfor. (s. 121 i grundbogen) 27. De manglende offentlige indtægter kan måske kompenseres via brugerbetaling.
Find 5 områder, hvor du/I mener, at det vil være rimeligt at indføre brugerbetaling.
Hvorfor netop disse 5 områder og hvilke grupper af befolkningen vil brugerbetalingen ramme?
Hvordan vil de forskellige politiske partier ud fra deres politiske program stille sig til dine/jeres forslag? 28. En anden måde at øge de offentlige indtægter på er ved en stigning i skatter og afgifter. Diskuter argumenter for og imod en skatte- og afgiftsstigning. 29. Find et eksempel på Offshore outsourcing og beskriv detaljeret, dels hvad outsourcingen omfatter og dels hvilke konsekvenser den har for danske ejere og ansatte og den danske stat. 30. Find forskellige eksempler på smart vækst i Danmark. Hvilke sammenhænge udspringer smart vækst i de konkrete tilfælde af? Tag f.eks. udgangspunkt i tabel 7.4 s. 125 og de fem områder, som ifølge OECD er baggrunden for smart vækst s. 126-27 31. Diskuter og vurder Danmarks muligheder i det globaliserede samfund i lyset af regeringens globaliseringsrapport HYPERLINK "http://www.globalisering.dk" www.globalisering.dkPå hvilke områder er der lagt op til, at Danmark skal kunne gøre sig gældende? 32. Fokuser på begrebet human capital og fastlæg det via http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/%C3%98konomi/Offentlig_og_kommunal_%C3%B8konomi,_forbruger%C3%B8konomi/human_capital. Diskuter jeres egne uddannelsesplaner i lyset af human capital-begrebet.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)