Forlaget Columbus

Sociologibogen

Tjek på lektien

. . . er en række små enkle opgaver, der kan løses ved at læse det tekststykke i bogen som du har fået for. Formålet med tjek-på-lektien-opgaverne er dels at hjælpe med at sætte fokus på det centrale i teksten, dels at sætte tanker i gang forud for undervisningen.

Kapitel 3: Hvordan fungerer sociale systemer?

I kapitel 3 får læseren en grundig indføring i strukturfunktionalismen og dens udvikling. Teorier af Parsons, Merton og Luhmann forklares og konkretiseres blandet andet med brug af illustrerende cases.

3.1 Hvad skaber sammenhængskraft i samfundet?

  • Hvad kendetegner den sociologiske retning kaldet strukturfunktionalisme?
  • Hvad er strukturfunktionalismen blevet kritiseret for?
  • Hvad vil det sige at en teori er “deterministisk”?
  • Hvad er den klassiske strukturfunktionalismes hovedfokus, som det bliver forklaret af Parsons?
  • Hvordan vil teorien forklare menneskelige handlinger?
  • Hvorfor var Parsons kritisk over for subjektivisme (også kaldet metodologisk individualisme)?
  • Parsons teori kan betegnes som metodologisk kollektivisme. Hvilken af de klassiske sociologers teori minder Parsons teori om? Tænk på, hvad du læste i kapitel 2.
  • På hvilken måde er Parsons teori en funktionalistisk teori?
  • Hvordan opretholdes den sociale orden ifølge Parsons?
  • Hvad bruger Parsons sit AGIL-skema til?
  • Forklar AGIL-skemaet
  • Hvad er ifølge Parsons karakteristisk for systemer?
  • Hvilke fire handlingssystemer sondrer Parsons imellem?
  • Hvilke af disse handlingssystemer kan kaldes for mikrosociologiske systemer? Er det disse systemer, der optager Parsons mest?
  • Hvad vil det sige, at Parsons teori er hierarkisk?
  • Hvad afhænger den sociale orden af?
  • Hvad betyder begrebet “kontingens”?
  • Hvad betyder begrebet “ego”?
  • Hvad betyder begrebet “alter”?
  • Hvorfor er det sociale system ifølge Parsons præget af dobbeltkontingens?
  • Hvad er det, Parsons gerne vil løse med sin teori?
  • Redegør for begrebet anomi og forklar kort, hvad der kendetegner et anomisk samfund.
  • Hvad er social kontrol?
  • Hvilke mekanismer er de vigtigste til at opretholde den eksisterende sociale orden? 

3.2 Hvorfor opstår der forandringer og ubalancer i samfundet?

  • Hvorfor begyndte Parsons at undersøge social forandring?
  • Hvordan forstår Parsons forandring? Hvordan er denne forståelse evolutionær og biologisk inspireret?
  • Hvilke slags forandringer kan Parsons teori ikke forklare? Hint: Tænk på marxisme, som du læste om i kapitel 2.
  • Forklar kort, hvad der er forskellen på Parsons forandringsteori og konfliktteori som for eksempel Marx’.
  • Hvad menes der med, at Merton videreudviklede Parsons strukturfunktionalisme til en “middle-range theory”?
  • Hvordan kritiserede Merton Parsons AGIL-skema?
  • Redegør kort for Mertons teori om strukturelle dysfunktioner. Inddrag begreberne manifeste konsekvenser og latente konsekvenser.
  • Hvorfor kalder man Merton for strukturfunktionalist ligesom Parsons?
  • Hvordan opfattede Merton social forandring?
  • Hvad bør sociologien interessere sig for ifølge Merton?
  • Hvilke niveauer skal funktionsanalyser ifølge Merton udføres på?
  • Redegør for de forskellige analyseniveauer og -systemer i Mertons teori.
  • Hvad er sociologiens opgave ifølge Merton? Hint: Tænk på kapitel 2’s skelnen mellem “er” og “bør.

3.3 Hvad skaber social afvigelse i forhold til normaliteten?

  • Hvordan er Mertons forståelse af anomi forskellig fra Parsons?
  • Hvilke strategier kan individet ifølge Merton bruge til at håndtere anomi?
  • Hvordan kan man bruge Mertons teori til en strukturfunktionalistisk analyse af uddannelsessystemet? 
  • Hvorfor gik den klassiske strukturfunktionalisme stort set til grunde fra 1970’erne?   

3.4 Hvordan fungerer sociale systemer?

  • Hvordan skal samfundet ifølge Niklas Luhmann forstås?
  • Hvad er det centrale kendetegn ved det moderne samfund?
  • Hvad betyder det, at Luhmann opfatter systemer som autopoietiske og selvrefererende?  
  • Hvilke to spor er der i Luhmanns sociologi?
  • Redegør kort for Luhmanns forståelse af begrebet ”et socialt system”.
  • Hvordan minder sociale systemer om levende celler?
  • Hvad vil det sige, at systemet foretager en kompleksitetsreduktion, når det forholder sig til omverden?
  • Hvad betyder det, at systemerne er strukturelt koblede? Kom med dit eget eksempel på to strukturelt koblede systemer.
  • Hvad betyder begrebet kontingens? (gentagelse af tidligere spørgsmål)
  • Hvad betyder begrebet dobbeltkontingens?
  • I hvilke systemer truer dobbeltkontingens den sociale orden ifølge Luhmann og hvordan?
  • På hvilken måde adskiller Luhmanns systemteori sig fra Parsons?
  • Hvordan kan kontingensproblemet løses ifølge Luhmann? Hint: Tænk på forventninger og kommunikation. 
  • Forklar kort de tre kendetegn for autopoietiske systemer med dine egne ord.
  • Hvad betyder det, at et autopoietisk system er ”operativt lukket”?
  • Hvad betyder det, at et autopoietisk system er ”kognitivt åbent”?
  • Brug figur 3.8 til at komme med eksempler på forskellige slags systemer.

3.5 Hvordan kommunikerer sociale systemer?

  • Hvad er forskellen på et socialt system og et psykisk system ifølge Luhmann?
  • Hvordan er psykiske og sociale systemer afhængige af hinanden?
  • Forklar kort med dine egne ord Luhmanns teori om kommunikation i sociale systemer. Brug figur 3.9 til at danne dig et overblik over processen.
  • Hvad mener Luhmann med ’koder’, og hvad kan være ”styrende koder” i sociale systemer?
  • Kom med andre eksempler på, ”hvordan kommunikationsprocessen kontrollerer sig selv ved at referere til sig selv” i et socialt system.

3.6 Hvad kendetegner det moderne samfund?

  • Hvad kendetegner det segmentære samfund?
  • Hvad kendetegner det stratificerede samfund?
  • Hvad kendetegner det funktionelt differentierede samfund, og hvordan adskiller det sig fra de to andre samfundstyper? Kom ind på begrebet ”binær kode”.
  • Hvilken type samfund har vi i dag?
  • Er nogle systemer vigtigere end andre ifølge Luhmann?
  • Hvad er et delsystem?
  • Hvad betyder det, at et socialt system kan være operativt koblet til omverden?
  • Hvad kan få et socialt system til at bryde sammen? Giv et eksempel.
  • Ifølge Luhmann er der i det moderne samfund sket en operativ kobling mellem sociale systemer og psykiske systemer. Hvordan kan det være, at det formelt set har gjort sociale systemer åbne?
  • Hvad mener Luhmann med, at den operative kobling af sociale systemer og psykiske systemer har medført en dehumanisering, og hvordan kan dehumaniseringen modvirkes?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)