Forlaget Columbus

Sociologibogen

Tjek på lektien

. . . er en række små enkle opgaver, der kan løses ved at læse det tekststykke i bogen som du har fået for. Formålet med tjek-på-lektien-opgaverne er dels at hjælpe med at sætte fokus på det centrale i teksten, dels at sætte tanker i gang forud for undervisningen.

Kapitel 4: Hverdagslivets sociologi

I dette kapitel introduceres en bred vifte af sociologiske teorier, der alle beskæftiger sig med hverdagslivets mange facetter. Afred Schutz’ fænomenologiske sociologi bruges som introduktion til emnet. Herefter fokuserer kapitlet på teorier af hhv. Erving Goffman samt Peter Berger og Thomas Luckmann. Kapitlet kan oplagt bruges til undervisning i sociologi, men kan også være nyttigt for eleverne i større projektopgaver eller mindre øvelsesopgaver. Find inspiration til øvelsesopgaver her.

4.1 Hvordan erfarer og former mennesker deres verden?

  • Hvordan definerer Alfred Schutz hverdagslivet?
  • Hvad undersøger den fænomologiske hverdagssociologi?
  • Hvad mener Mead med begrebet ”rolleovertagelse”?
  • Redegør kort og med dine egne ord for Meads beskrivelse af socialiseringsprocessen. Brug figur 4.1 til hjælp.
  • Redegør kort for begrebet ”den generaliserede anden”
  • Hvad vil det sige, at noget ”internaliseres”?
  • Hvordan kan det være, at Mead skelner mellem mig’et og jeg’et? 
  • Hvad mener Schultz med begrebet ”livsverden”, og hvorfor er livsverdenen interessant for sociologien?
  • Hvad betyder begrebet ”meningsstruktur”, og hvad har begrebet med hverdagslivet at gøre?
  • Hvad er udgangspunktet for en fænomologisk forståelse?
  • Hvordan bevares hverdagslivet bedst ifølge Bech-Jørgensen?
  • Hvad sker der, når vi møder noget ukendt? For eksempel når du tager på ferie eller studietur til en fremmed by. Hvad har det med fænomologi at gøre?
  • Hvad lærer vi i hverdagslivet?
  • Hvad betyder kroppen for Schutz teori?
  • Forklar begrebet ”typificering” med dine egne ord.
  • Kan vi forstå mennesker, som vi ikke selv interagerer med? Hvis ja, hvordan og hvor godt?
  • Hvilken rolle spiller typificering for den sociale orden?
  • Hvad kan være ulempen ved typificering?
  • Giv eksempler på stigmatisering, som du oplever i din hverdag – enten rettet mod dig selv eller andre.
  • Hvad mener Schutz med, at erfaringer fungerer som en ”orienteringshorisont”?
  • Hvad er ”hermeneutik”?
  • Hvordan minder Schutz’ teori om hermeneutikken? 

4.2 Hvordan studerer hverdagssociologien menneskers adfærd?

  • Hvad studerer hverdagssociologien?
  • Hvad betyder det, at sociologen ligesom andre mennesker besidder en relevansstruktur, og hvad kan være problemet med det?

4.3 Hvordan reguleres mødet mellem mennesker?

  • ”De overordnede strukturer i samfundet er det vigtigste for sociologien at undersøge!” Kunne Erving Goffman have sagt dette? Begrund dit svar.
  • Hvorfor kaldes Goffmans studier også ”sociologien om det upåagtede”?
  • Hvad er symbolsk interaktionisme?
  • Hvad menes der med, at Goffmans teori er en blanding af symbolsk interaktionistisk mikrosociologi og Durkheimsk makrosociologi?
  • Hvilken metode brugte Goffman til at undersøge hverdagslivet med? Tror du, han brugte den rigtige metode? Begrund dit svar.
  • Hvad handler Goffmans bog ”Hverdagens rollespil” om?
  • Hvilke seks dramaturgiske principper er ifølge Goffman styrende for sociale samhandlinger?
  • Hvad mener Goffman med ”optræden”?
  • Redegør for begreberne ”frontstage”, ”backstage” og ”middle region”.
  • Hvornår spiller man en rolle, og hvad skal der til, før man kan optræde?
  • Hvad vil det sige, at man spiller en selvmodsigende rolle?
  • Overvej: Hvornår har du sidst spillet en selvmodsigende rolle?
  • Hvad vil det sige at kommunikere uden for rollen, og hvornår kan det være nødvendigt?
  • Hvad handler indtryksstyring om?
  • Hvordan kan det være, at det er nødvendigt for mennesker at spille forskellige roller og opføre sig forskelligt frontstage og backstage? Sagt på en anden måde: Hvad skal rollespillet gøre godt for?
  • Hvad betyder begrebet samhandlingsorden? Hvad har det med det ovenstående spørgsmål at gøre?

4.4 Hvordan skabes og vedligeholdes forestillinger om normalitet og afvigelse?

  • Hvad handler Goffmans bog ”Anstalt og menneske” om?
  • Hvordan nedbrydes patientens selvbestemmelse og dermed selvet ifølge Goffman? Beskriv med dine egne ord nogle af elementerne i processen.
  • Redegør for begrebet institutionel identitet.
  • Hvad mener Goffman med, at indlagte patienter gennemfører en moralsk karriere?
  • Hvad kan der ske i institutionens underverden, og hvor befinder den sig?
  • Hvordan producerer samhandlingsordenen stigmatisering og social afvigelse?
  • Hvad betyder begrebet ”stigma”?
  • Hvordan kan et stigma blive en selvopfyldende profeti?
  • Forklar kort Goffmans tre typer af stigma med dine egne ord.
  • Hvad vil det sige ”at passere”? Forklar begrebet med dine egne ord.
  • Hvem kan potentielt stigmatiseres? Kan du?
  • Hvorfor er stigma historisk og situationsbestemt?

4.5 Hvordan skabes den sociale verden?

  • Hvad mener Berger og Luckmann med, at mennesket er et socialt produkt?
  • Hvordan opstår institutioner ifølge Berger og Luckmann?
  • Hvad undersøger videnssociologien?
  • Redegør for begrebet ”den dialektiske proces”
  • Hvilke tre momenter bevæger samfundets udvikling sig mellem?
  • Hvad skaber fremmedgørelse?
  • Hvad mener Berger og Luckmann med, at den sociale verden er objektiviseret gennem institutioner – og hvorfor skal vi som mennesker være opmærksomme på dette?
  • Kom selv med eksempler på institutioner (formelle som uformelle), som vi mennesker selv har lavet og som i princippet kan fraviges – men som vi følger alligevel.
  • Redegør for begreberne primær og sekundær socialisering.
  • Hvilken socialiseringsform er den mest betydningsfulde og hvorfor?
  • Hvornår begynder sekundærsocialiseringen?
  • Hvordan kan Berger og Luckmanns teori bruges til at forklare, at den statistiske sandsynlighed for at gennemføre en lang, videregående uddannelse er langt større for børn og unge med forældre, der også har en videregående uddannelse, end for børn med faglærte forældre?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)