Forlaget Columbus

Ulighedens mange ansigter

Øvelsesopgaver

De mange øvelsesopgaver som er udarbejdet til bogen Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social ulighed, tjener flere formål

  • De skal blandt andet give eleverne mulighed for at anvende deres viden (opnået gennem bearbejdelse af bogens indhold) på det samfund, som er at finde lige uden for klasselokalets vinduer.
  • De skal give eleverne muligheder for at styrke den faglige progression blandt andet ved
    a) at arbejde på de taksonomiske niveauer (redegørende, analyserende og diskuterende)
    b) at arbejde med det faglige kernestof.
    c) at arbejde med en tekst hvor den faglige progression i hvert kapitel bevæger sig fra det mere simple til det mere komplekse.
    d) at arbejde med de skriftlige genrekrav som gælder for skriftlig samfundsfag men samtidig bidrage til en indfrielse af kravene om ny skriftlighed (ny skriftligheds kompetence jf. STX bekendtgørelsens bilag 4).
  • De skal give eleverne muligheder for at arbejde innovativt og kreativt i forhold til at bruge den opnåede faglige viden fra bogens indhold til at nytænke og præsentere forskellige løsningsforslag til spørgsmål der knytter sig til områderne ulighed og social ulighed. Kort sagt give mulighed for at eleverne kan få mulighed for at anvende deres viden på samfundet på nye måder.

Vi har her på bogens hjemmeside samlet dels øvelsesopgaverne fra bogen, dels øvelsesopgaver, som vi præsenterer i forbindelse med undervisningsforløbet ”ulighed og social ulighed” (se andetsteds på denne hjemmeside) samt udarbejdet en række supplerende øvelsesopgaver bogens 11 kapitler (med aktuelt supplerende stof).  Ved at samle alle øvelsesopgaverne et sted er det lettere for den enkelte lærer, at udvælge hvilke øvelser som man nu synes passer bedst til det undervisningsforløb, som man lige nu er i gang med. 

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)