Forlaget Columbus

Ungdomssociologi

Opgaver til del 1

Identitetens datomærkning (af Kjeld Mazanti Sørensen) Side 10-14: Diskutér de karakteristikker, der gives af ungdomsgenerationen (side 10.Kan man lave en tilsvarende samlet karakteristik af forældregenerationen? Af bedsteforældregenerationen?
Interview repræsentanter for henholdsvis jeres egen generation og voksengenerationen om hvilke vilkår, begivenheder og erfaringer, der har haft så stor betydning, at man kan sige at de har skabt nogle generelle karaktertræk for generationen. Side 14-27: Giv en sammenfattende beskrivelse af karakteristiske sider ved det senmoderne samfund og find eksempler på:

  • globaliseringens konsekvenser
  • aftraditionalisering
  • refleksivitet
  • situationer i din hverdag præget af tillid, risiko og tvivl.

Overvej konsekvenser af øget differentiering og polarisering i samfundet. Er der tegn på, at det Zygmunt Bauman taler om (s.20), allerede sker?
Hvilke centrale træk fremhæver henholdsvis pessimister og optimisterne i deres vurdering af senmoderniteten.
Diskutér visionen om "The dream Society" Er den realistisk? Er den ønskelig? Se i øvrigt Institut for Fremtidsforsknings hjemmeside. Side 28-37: Diskutér i hvor høj grad Erikssons faseteori kan anvendes på aktuelle danske forhold.
Lav iagttagelser i det offentlige rum over "impression management" (Goffman).
Analysér med udgangspunkt i boksen s. 37 (Begrundelser for mobning) samt jeres egne erfaringer årsager til og konsekvenser af mobning. Side 37-45: Find i "Samfundsstatistik", Danmarks Statistik, Statens Institut for Folkesundhed , Socialforskningsinstituttet eller Amters og kommuners Forskningsinstitut(-->Individ og Samfund) materiale der belyser forskelle i levevilkår i den danske befolkning. Diskutér årsager til og konsekvenser af konstaterede forskelle. Overvej hvilke værdier og kulturelle koder, der gælder i det danske skolesystem. Hvorfor er det netop disse værdier og koder, der dominerer?
Find i artikelbaser (f.eks. www.sdbs.dk-->polinfo) ved hjælp af søgeord som "social arv" og "mønsterbrydere" materiale, som kan bruges til at eksemplificere og perspektivere afsnittets problemstillinger og temaer.
Undersøg gennem Socialforskningsinstituttets hjemmeside (www.sfi.dk--> pressemeddelelser) hvilken forskning, der er omkrig emner som ulighed, social arv og lign. Side 46-57: Find statistisk materiale ("Samfundsstatistik", Danmarks Statistik, Statens Institut for Folkesundhed, Socialforskningsinstituttet eller Amters og kommuners Forskningsenhed)der belyser familiens situation i Danmark.
Lav rollespil over måltidets forløb i forskellige typer familier.Udveksl i grupper erfaringer om, hvordan måltidet organiseres hjemme hos jer.Diskutér påstanden i boksteksten "Måltidet skaber familien" om at "burgere, pizzaer og anden junk food" er symboler på frigørelse.
Lav rollespil der illustrerer de fire familietyper ( Figur 1.6, s. 56).
Diskutér konsekvenser for socialiseringen af at vokse op i hver af de fire familietyper.
Lav observationer over børns leg. Beskriv hvordan legen foregår. Kan de fire adfærdstyper (figur 1.8) identificeres? Side 57- 63: Lav et interview med ansat i en børneinstitution med udgangspunkt i beskrivelsen af livet i institutionerne s. 61-63. Side 63- 75: Overvej ud fra jeres erfaringer, hvorvidt de 4 holdninger til at gå i gymnasiet afspejler virkeligheden. Lav rollespil hvor I bruger de forskellige adfærdsformer og sprogkoder som beskrives side 65-66. Prøv om du kan finde dig selv i en af de tre strategier s.66-67, vælg derefter en anden strategi, som du i gruppen skal argumentere for som den mest selvfølgelige/meningsfulde.Forsøg gennem dybdeinterviews med en mindre gruppe elever at undersøge om de 3 strategier kan identificeres.
Interview repræsentanter for voksengenerationen om hvilke forhold, der var afgørende for deres valg af uddannelse/job.
Interview voksne omkring deres synspunkter på, hvad der er for dem er vigtigt mht. deres arbejde.
Diskutér hvorvidt arbejdsmarkedet kan leve op til de krav, som unge stiller til arbejdet.
Diskutér i grupper hvad I synes er vigtigt at lægge vægt på ved valg af uddannelse/job.
Lav en undersøgelse af skemalagte fritidsaktiviteter i udvalgte klasser på jeres skole. Sammenlign med tabel 1.4.
Undersøg interesseorganisationers og politiske partiers synspunkter mht fremtidens uddannelsessystem (f.eks. www.di.dk, www.gl.org, www.folketinget.dk --> partiernes websider). Side 76-79: Lav en mindre undersøgelse blandt en udvalgt gruppe unge mht orientering i forhold til individualisme og kollektivisme. Brug spørgsmålene i boksen side 77.
Find egnet materiale til arbejde i grupper om forskellige typer subkulturer via f.eks. Amtscentralens materialesamling, (f.eks. TV-udsendelser) eller www.sdbs.dkSide 79-88: Overvej konsekvenser af unges forskellige reaktioner på vilkårene i det senmoderne samfund. Find eventuelt supplerende materiale via artikelbaser.
Diskutér hvorvidt undersøgelsesresultaterne fra "Solidaritet og fællesskab i Danmark" (s. 85) stemmer overens med jeres erfaringer.
Forsøg gennem en mindre undersøgelse blandt eleverne på jeres skole at be- eller afkræfte resultaterne i Lili Zeuners undersøgelse "Unge mellem egne mål og fællesskab"

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)