Forlaget Columbus

Ungdomssociologi

Opgaver til del 3

Ungdomskriminalitet og samfundsudvikling (af Flemming Balvig)

Side 126-130:

Undersøg via ovennævnte links kriminalitetens omfang i Danmark.
Diskutér de forskellige billeder af ungdommen, s. 126. Hvor stammer billederne fra?
Lav en undersøgelse over, hvordan unge opfatter sig selv og hvordan unge opfatter andre unge mht. kriminalitet.
Undersøg det billede, medierne giver af ungdomskriminaliteten. Hvor meget fylder ungdomskriminalitetsstoffet i forskellige typer aviser og medier i løbet af f.eks. en uge?
Kontakt din kommunes/områdes SSP-udvalg (du kan få adressen gennem det lokale politi) med henblik på at få et billede at ungdomskriminalitetens karakter og omfang i dit nærområde.

Side 130-143:

Diskutér for og imod henholdsvis en hævning og en sænkning af den kriminelle lavalder.
Overvej retspolitiske konsekvenser af henholdsvis at betragte ungdomskriminalitet som oprør, som konformitet og som konsekvens af frisættelse fra traditionen.
Lav en selvrapporteringsundersøgelse om almen kriminalitet i een eller flere klasser.
Man skulle umiddelbart antage, at det vil være en fordel at kende kriminalitetens art og omfang.
Diskutér i denne forbindelse forfatterens overvejelser vedr. mørketal som "et mindre problem".

Side 143-157:

Overvej forfatterens teori om at "kriminalitet i meget høj grad fungerer som en spejling af og et signal om hvordan personers og gruppers livsstil og livssituation i øvrigt tager sig ud."
Forsøg at forklare forskellene i henholdsvis pigers og drenges kriminalitetsmønster.
Diskutér holdbarheden i forfatterens teori om at kombinationen af større fremtidsdisciplinering og risikobevidsthed hos de unge, øget kontrol og risikogørelse af kriminalitet som forklaring på det almene fald i ungdomskriminaliteten.

Side 157- 163:

Diskutér tendensen med mindre nærhedsvold og mere fjernhedsvold. Svarer denne tendens til jeres erfaringer?
Lav en selvrapporteringsundersøgelse om voldskriminalitet i én eller flere klasser.
Har du selv været udsat for vold? Har dine venner? Din familie? Hvad var omstændighederne?
Hvor går grænsen mellem 'et par øretæver'/'et rask slagsmål' og egentlig vold?
Hvad er straframmen for vold? Bør vold straffes hårdere?
Er der bander i jeres nærområder? Beskriv disses karakteristika (adfærd, påklædning, normer, værdier).

Side 163-176:

Undersøg fordele og ulemper ved forskellige strafformer (ungdomskontrakt, fængsel osv.).
Forsøg at skifte synsvinkel (gerningsmandens, offerets, myndighedernes, den offentlige mening).
Undersøg mekanismerne bag recidiv-fænomenet. Inddrag boksteksten om Kim, s. 170.
Tag kontakt med foreningen KRIM (www.krim.dk) med henblik på at høre foreningens synspunkter på straffens virkninger.
Diskutér den måde det danske retssystem fungerer på med udgangspunktet i citaterne fra Anders Fogh Rasmussen, s. 127, Poul Nyrup Rasmussen, s. 174.
Invitér udvalgte partiers ungdomspolitikere til debatmøde om kriminalitet og straf.Diskutér fordele og ulemper ved løsningsforslagenefra den danske befolkning (s. 175) mht at begrænse ungdomskriminaliteten.
Lav selv en tilsvarende undersøgelse mht løsningsforslag blandt en gruppe unge og en gruppe ældre.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)