Forlaget Columbus

Unge og identitet

Opgaver til kapitel 5 - Tyskland

Familiearenaen

  • Redegør for de forskellige opfattelser af familiens rolle i den universelle og selektive velfærdsmodel.
  • Hvilke fordele og ulemper kan der være forbundet med, at man har en økonomisk forpligtelse over for de nærmeste familiemedlemmer?
  • Diskutér med udgangspunkt i kronikken En bøn for familien af Alexander Stephanou (Politiken 15.7.2011) konsekvenser af, at velfærdsstaten har overtaget flere af familiens funktioner.
  • Sammenlign danske og tyske familiemønstre (se tabel 1 og 2, side 43 og tabel 1, side 95). Hvad kan forklare evt. forskelle og ligheder?
  • I boksen på side 97 kan du se forskellige ydelser. Kindergeld svarer til børne- og ungeydelsen i Danmark, se takster på http://www.skm.dk/tal_statistik/tidsserieoversigter/1294.html. Beregn hvor meget en dansk og tysk familie med to børn får i ydelser. Vær opmærksom på, at man i Tyskland modtager Kindergeld indtil børnene er fyldt 25 år.
  • Hvilke forskellige syn på kønsroller er der i de nye og gamle delstater (se side 96).
  • Hvad er forklaringen på disse forskellige syn?

Uddannelsesarenaen

  • Redegør for det tyske uddannelsessystem, se også skema på side 99.
  • Hvordan adskiller det tyske uddannelsessystem fra de danske?
  • Hvordan er skolesystemet i Tyskland med til at sætte de unge under pres?
  • Diskutér, om tyske unge er mere pressede i skolesystemet end danske unge? Hvis, ja hvad kan det skyldes? Hvis nej, hvorfor ikke?
  • Hvilke problemer kan der være forbundet med, at det primært er de enkelte delstater, der har det overordnede ansvar for skolesystemet? Hent inspiration i boks på side 101.
  • Hvem er tabere og vindere i det tyske skolesystem?
  • Se skema over diskurser i uddannelsespolitikken side 100.
    • a) Forklar, hvordan det tyske skolesystem er med til at cementere de sociale og økonomiske forskelle.
    • b) Giv nogle konkrete bud på, hvordan staten kan tilføre ressourcesvage elever kulturel kapital.

Fritidsarenaen

  • Se skema på side 103 og besvar nedenstående spørgsmål:
    • a) Redegør kort for de fire forskellige grupper.
    • b) Hvad kan forklare den forskellige fordeling af drenge og piger i de fire grupper?
    • c) Anvend Bourdieus begreber kulturel, økonomisk og social kapital (se side 32) til at karakterisere de fire grupper.
  • Hvilke værdier har unge tyskere ifølge tabel 3 side 104?
  • Sammenlign disse værdier med danske unges værdier, se side 68.
  • Redegør for forskellige subkulturer og stilfællesskaber blandt unge tyskere.
  • Find andre stilfællesskaber på http://www.jugendszenen.com/Szenenkatalog.html (tysksproget website) og undersøg disse med henblik på normer, værdier, musiksmag og tøjstil.
  • Hvilke værdier præger de autonome i Tyskland? Find oplysninger om de autonome i Danmark og undersøg om der er forskelle mellem tyske og danske autonome.
  • Hvad kendetegner de højreekstremistiske subkulturer?
  • Hvad kan forklare, at unge tiltrækkes af højreekstremistiske bevægelser? Se også side 62 og 63.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)