1. Hvad er økonomisk vækst og hvordan måles den økonomiske vækst?
2. Hvilke faktorer bidrager til den økonomiske vækst?
3. Hvorfor er det relevant at skelne mellem kvalitative og kvantitative faktorer?
4. Forklar følgende udsagn: 'Når arbejdsstyrken falder om nogle år bliver det af afgørende betydning at den tilbageblevne arbejdsstyrke har en høj uddannelse'.
5. Hvad er en stordriftsfordel? Kom med eksempler fra den virkelige verden.
6. Er der tale om en stordriftsfordel når Århus Amt vil nedlægge de mindre sygehuse og behandle flest mulige patienter på store sygehuse?
7. Hvad er en højkonjunktur? og lavkonjunktur?
8. Hvad er sammenhængen mellem udviklingen i den økonomisk vækst, beskæftigelsen og produktiviteten?
9. Hvordan ser det typiske konjunkturforløb ud?
10. Tegn med lukket bog det økonomiske kredsløb med de vigtigste sektorer, markeder og pengestrømme.
11. Hvad sker der i kredsløbet hvis:
alle folkepensionister får 5000 kr. skattefri hver ekstra i årlig ydelse, eller
den offentlige sektor sparer 5 mia. kr. på lønninger til de offentligt ansatte, eller
alle virksomheder skal betale en arbejdsmijøafgift på 1000 kr. pr. ansat.
12. Forklar hvorfor multiplikatoren i de fleste økonomier er større end 1.
13. Ifølge bogen er kredsløbsmodellen alene en mængde-model. Dvs. den ikke tager højde for priserne og lønningerne også ændrer sig.
Hvorfor virker pris- og lønændringer i sig selv dæmpende på konjunkturforløbet?
14. Hvorfor har udviklingen i udlandet en altafgørende indvirkning på den økonomiske udvikling i Danmark?
15. Hvorfor går socialdemokraterne typisk ind for en keynesiansk inspireret økonomisk politik?
16. Hvorfor karakteriseres den klassiske skole ofte som liberalistisk?