Forlaget Columbus

Økonomibogen

Forløbsplan (klik på pil tilbage for få sidemenuen frem igen):

Forløbsplan

Emne + metode inkl. øvelser

Lektie + materialer

Faglige mål

1.

Hvad er økonomi? Lærerstyret introduktion til emnet. Derefter gennemspiller eleverne ”Skibbruddet” på side 13-14 i Økonomibogen. Der samles op på spillet i klassen. Denne opsamling er udgangspunkt for at gennemgå de tre grundlæggende økonomiske spørgsmål samt plan-, markeds- og blandingsøkonomi. Afslutningsvis udfylder eleverne i par skemaet på side 20.

Økonomibogen, siderne 12-16 + 18-20.

Eleverne skal opnå en grundlæggende forståelse af, hvad økonomi handler om, herunder ressourceknaphed og de tre grundlæggende økonomiske spørgsmål.

2.

Hvordan fungerer markedet? Lærerstyret gennemgang af markedet, efterspørgsel og udbud. Gennemgangen afbrydes af elevarbejde (par) med opgaverne på hhv. side 33 og 35 i Økonomibogen.

Økonomibogen, siderne 26-35.

Eleverne skal kunne forklare, hvad et marked er, og anvende diagrammer til at vise udbud og efterspørgsel på markedet.

3.

Hvordan fungerer markedet - og hvornår fungerer markedet ikke? Lærerstyret gennemgang af ligevægt, prisdannelse og efficiens på markedet. Eleverne laver derefter opgaven side 38 i Økonomibogen. Lærerstyret gennemgang af markedsfejl og eksternaliteter. Derefter begynder klassen at se dokumentarfilmen ”Cowspiracy”, som handler om kødindustrien og bl.a. illustrerer negative produktions-eksternaliteter.

Økonomibogen, siderne 36-38 + 57-60. Materiale, som anvendes på modulet: ”Cowspiracy” (findes på Netflix)

Eleverne skal kunne forklare, hvorfor markedet ideelt set er efficient, og hvordan det i virkeligheden ofte fejler.

4.

Negative produktions-eksternaliteter. Klassen ser resten af dokumentarfilmen ”Cowspiracy”. Efterfølgende hurtigskriver eleverne 5 minutter om filmens billede af kødindustrien. Skriveøvelsen er udgangspunkt for en kort diskussion på klassen. Derefter en lærerstyret gennemgang af negative produktions-eksternaliteter (som vi har set i filmen). Efterfølgende arbejder eleverne i grupper med fire artikler om afgifter på oksekød: Etisk Råd har netop foreslået en afgift på oksekød. Jeres opgave er, at argumentere enten for eller imod denne afgift. Argumentationen skal være både økonomisk (anvend teori, begreber og diagrammer) og politisk (anvend ideologier). Tag udgangspunkt i de nedenstående artikler (uddrag) og brug desuden din viden om økonomi. I forbereder jer i grupper. Gruppearbejdet bliver afsluttet med en ”battle”, hvor hvert gruppemedlem med gode argumenter skal forsøge at knockoute en modstander fra en anden gruppe. Det er derfor vigtigt, at hvert medlem af gruppen har et håndskrevet ”talepapir” med noter, han eller hun kan bruge i ”kampens hede”.

Økonomibogen, siderne 60-65. Materiale, som anvendes på modulet: ”Gorm Greisen: Det er et lidt radikalt forslag, for jeg tror faktisk ikke, at nogen tidligere har foreslået en afgift på oksekød” (Berlingske, 26. april, 2016). ”Klimasagen er ikke bøf” (BT, 26. april 2016). ”Lars Christian Lilleholt: Danskerne spiser det oksekød, som de gør, og det vil de også gøre fremover, uanset om der er afgift på eller ej” (Berlingske, 26. april 2016). ”Kontrovers: Etisk Råd forslår at lave afgift på røde bøffer. Er det en god idé?” (BT, 26. april, 2016). ”Særafgifter på danske bøffer slagtes” (Jyllands-Posten, 26. april, 2016). ”Velbekomme” (Effektivt Landbrug, 26. april, 2016).

Eleverne skal kunne forklare og give eksempler på forskellige produktions-eksternaliteter - samt kunne diskutere, hvordan staten kan og bør gribe ind for at løse problemerne.

5.

Negative produktions-eksternaliteter. Modulet indledes med, at eleverne ”battler” mod hinanden. Efterfølgende lærerstyret gennemgang af mulige løsninger på negative produktions-eksternaliteter: Afgifter, afgifter på udledning og CO2-kvoter. Derefter får eleverne udleveret deres hjemmeopgave (om CO2-udslip og kvoter i Kina), som de får tid til at arbejde med i klassen.

Lektie: Økonomibogen, siderne 60-65 (genlæsning). Forberedelse af talepapir til ”battle”. Materiale, som anvendes i modulet: Hjemmeopgave (se nedenfor).

Eleverne skal kunne forklare og give eksempler på forskellige produktions-eksternaliteter - samt kunne diskutere, hvordan staten kan og bør gribe ind for at løse problemerne.

6.

Negative og positive forbrugs-eksternaliteter. Lærerstyret gennemgang af negative forbrugs-eksternaliteter. Derefter laver eleverne opgaven på side 67 i Økonomibogen. Efterfølgende lærerstyret gennemgang af positive forbrugs-eksternaliteter. Derefter laver eleverne opgaven på side 69 i Økonomibogen.

Økonomibogen, siderne 65-69.

Eleverne skal kunne forklare og give eksempler på hhv. negative og positive forbrugs-eksternaliteter - samt kunne diskutere, hvordan staten kan og bør gribe ind for at løse problemerne.

7.

Offentlige goder, fællesgoder og monopoldannelse samt deleøkonomi. Lærerstyret gennemgang af offentlige goder og fællesgoder med udgangspunkt i figur 4.9, side 70 i Økonomibogen. Dette relateres til tidligere gennemgået stof om markedsfejl. Derefter kortfattet gennemgang af, hvorfor monopoldannelse (næsten altid) er en markedsfejl. Eleverne arbejder derefter med deleøkonomi i grupper, hvor de skal omkring følgende opgaver: Hypoteseopgave: Opstil en hypotese, som forklarer, hvordan Airbnb vil påvirke markedet for hotelovernatninger (se bilag 1). Tegn et diagram, som illustrerer din hypotese. Modelopgave: Opstil en model, som forklarer, hvordan kjolebyttebutikken Resecond.dk kan føre til en bedre udnyttelse af jordens ressourcer. Diskussionsopgave: Diskuter med udgangspunkt i bilag 2 og figur 2.10 i dagens lektie, om deleøkonomien nødvendigvis fører til et lavere ressourceforbrug. Vurder på den baggrund, om det er en god ide, at Nyborg Kommune har sagt ja til at deltage i et projekt om deleøkonomi (se bilag 3).

Økonomibogen, siderne 70-74 + 38-39. Materiale, som anvendes på modulet: ”Airbnb vokser eksplosivt i Danmark: 1,7 millioner overnatninger på et år” (dr.dk, 15. december 2015). ”Tvivlsom klimagevinst ved deleøkonomi, viser rapport fra tænketank” (Politiken, 12. juni 2015). ”Nyborg: Fælles om biler og affald” (TV2/Fyn, 11. november 2015).

Eleverne skal kunne forklare, hvorfor offentlige goder, fællesgoder og monopoldannelse er markedsfejl. Eleverne skal kunne diskutere, hvor vidt deleøkonomien kan medvirke til at løse markedsfejl.

8.-12.

SamfundsCup: Konflikter. Kort fortalt skal eleverne i SamfundsCup producere en original, innovativ og kreativ løsning på et aktuelt samfundsproblem. Samtidig er der krav til faglighed, realiserbarhed og præsentation. Produktet er et notat og en præsentation. Temaet for SamfundsCup 2016 var konflikter, og eleverne arbejdede i grupper med målkonflikten mellem individuel nytte (markedet) og samfundsmæssige omkostninger (markedsfejl). Læreren gennemgår indledningsvis rammerne for SamfundsCup og introducerer emnet, hvorefter eleverne arbejder med forskellige innovative øvelser fra www.innovationsguiden.dk, hvorefter de udfylder en idéskabelon, som er udgangspunktet for det videre arbejde med problemstillingen. Eleverne kan desuden finde inspiration et idekatalog, som er oprettet i OneNote. I den videre proces er læreren konsulent, og der er krav om afrapportering efter hvert modul.

Lektie: Tekst om at skrive et notat. Materiale, som anvendes i modulerne: Øvelser fra www.innovationsguiden.dk samt idekatalog i OneNote.

Eleverne arbejder problembaseret og ”innovativt” med markedsfejl og mulige løsninger.

swipe

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)