Forlaget Columbus

Ideologier og diskurser

Diskursanalyse af flere tekster

Analysens faser:

1. fase: Kvantitativ analyse
Eksempel: undersøgelse af diskurser i danske medier om personer af anden etnisk baggrund

Udvælgelse af tekster:

  • Brug søgefunktion i Infomedia til optælling af artikler hvor ordet indvandrer forekommer.
  • Definér bladtype og afgræns perioden, der søges indenfor.
  • Lav eventuelt mere finmasket søgning, f.eks. andengenerationsindvandrere, indvandrerkvinder osv.

Arbejdet med teksterne:

  • Hvor ofte nævnes det søgte ord?
  • I hvilke medier?
  • Hvordan indgår de i avisartikler? (i leder, portræt, citater, som emne, konkrete sager?)
  • Hvilken vinkling anvendes? Negativ/ positiv/både- og?
  • Hvilke emner tages op i forbindelse med indvandrere? (fx kriminalitet, positive integrationshistorier, religion)
  • Hvem udtaler sig i avisartiklerne, og hvor ofte udtaler de sig?

 

Undersøgelsesskema:

Medie

Hvor ofte?      

Hvordan?    

Antal: 

Vinkel?     

Antal:  

Hvilke emner?   

Antal: 

Jyllandsposten


Leder


Positiv


Kriminalitet


Politiken
Konkret sag
Negativ
Integration
osv
Citat
Både-og
osv


osv





Total





 

Kvalitativ analyse
Analysen bruges til at identificere diskursive mønstre eller forståelsesrammer i den politiske debat om indvandrere. Det vil bl.a. sige, at man leder efter hvordan problemstillinger omkring indvandring italesættes.  
Igennem italesættelse af problemfremstillingen gives implicit eller explicit én bestemt tolkning af problemet ligesom der anvises et bestemt udvalg af handlemuligheder. Derfor følges diskursanalysen af en analyse af social praksis.

1. Tekstlæsning

Nærlæsning af udvalgte tekster fra
den kvantitative 
Hvilke emner, tages op?
Hvilken sammenhæng?
2. Læsning af teksten på 
tekstens egen betingelse 
Hvad er problemet? 
Hvem har skabt problemet?
Hvilke personer ser vi i hvilke roller? Hvem er gode, hvem er onde, hvem er passive, hvem er aktive, hvem er sympatiske, hvem er ikke sympatiske?
3. DiskursanalyseIdentifikation af centrale passager i tekst, centrale ord og begreber. Finde nøgleord og argumentationskæder i hver artikel. Dvs. finde Nodalpunkter, ækvivalens- og differenskæder, flydende betegnereHvor ofte går et bestemt ord igen i teksten? Konkret ordoptælling
4. Hvilke løsningsforslag præsenteres?Identifikation af konkrete 
løsningsforslag
Artiklens egen prioritering og vurdering af disse
5. Forhold til andre diskurserIdeologiske markører i nodalpunkter og ækvivalens- og differenskæder (solidaritet, ansvar, frihed, lighed osv.)Hegemoni? Antagonismer? Defensiv eller aggressiv?
6. Forhold til social praksis 

Policy og/eller politics

Sociologisk og politologisk analyse


Inspiration fra Ole Jensen, AUC, Seminar 2009. Læs nærmere om begreberne i Ideologier og diskurser, s. 132ff. Denne model bygger på kursusmateriale udleveret ved kursus om Diskursanalyse og Spin (Solveig Bennike): Værktøjskasse til diskursanalyse og retorisk analyse.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)