Forlaget Columbus

Populisme og identitetspolitik

Problemformulering for forløbet:

Hvilke politiske strømninger er centrale i begyndelsen af det 21. årh – hvordan udfolder de sig og på hvilke måder er de forbundet?

Info til læreren:

  • Modulerne er tilrettelagt til en varighed á 90 minutter
  • Modulernes overskrifter fungerer som spørgsmål, eleverne gerne skulle kunne besvare ved modulets afslutning; disse kan bruges som både anslag til og opsamling efter hvert modul
  • Til alle lektierne kan man finde tjek-på-lektien spørgsmål på bogens hjemmeside. Disse kan sættes ind som en note til lektien, der kan hjælpe eleverne med at fokusere deres læsning

Materiale:

  • Dokumentar, CFU: Trumps vrede, hvide vælgere, 29 min.
  • Dokumentar: Populismens fremmarch i Europa, 54 min.
  • Dani Rodrik, Globalisation – the trade-offs. Findes på YouTube.
  • Francis Fukuyama, The rise of identity politics – BBC Newsnight. Findes på YouTube.
  • Jubilee, Are Americans obsessed with Race and Gender? Findes på YouTube.
  • Mehler og Hendricks, LIKE-kompendium: digitaluddannelse.org

Til studieplanen:

I forløbet har eleverne undersøgt to fremtrædende politiske strømninger i begyndelsen af det 21. årh; populisme og identitetspolitik – dette for at afklare, hvordan disse strømninger udfolder sig, og på hvilken måde de hænger sammen.

Eleverne har til at starte med arbejdet med to forskellige former for populisme; højre- og venstrepopulismen, som den præsenteres af hhv. Jan-Werner Müller og Chantal Mouffe, samt hvorledes disse udfolder sig empirisk - gennem cases om USA, Ungarn og Spanien.

Herefter har eleverne beskæftiget sig med forskellige typer generelle vælgeradfærdsteori (sociologiske, socialpsykologiske og rationelle), der efterfølgende har ledt videre til specifikke teorier om årsagerne til højrepopulismens fremgang; Dani Rodriks økonomiske globaliseringstese og Inglehart/Norris’ kulturelle backlash-tese.

Eleverne har derudover arbejdet med, hvordan højrepopulismen påvirker demokratiet – og hvilke værn, der kan opstilles overfor højrepopulismen for at bevare det liberale demokrati.

Derefter har eleverne beskæftiget sig med det identitetspolitiske felt; herunder de to poler, der udgøres af hhv. venstrefløjens og højrefløjens identitetspolitik.

Slutteligt har eleverne reflekteret over, hvordan populisme og identitetspolitik som politiske fænomener hænger sammen. Forløbsplan i Word - Populisme og identitetspolitik

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)