Forlaget Columbus

Psykologi - fra celle til selfie

Kapitel 4

Kap. 4.0 – Socialpsykologi

  • 1) Gør rede for de tre socialpsykologiske D’er:
    • a) deindividualisering;
    • b) dehumanisering;
    • c) dæmonisering.

Kap. 4.1 – Social determinisme

  • 1) Hvad går social determinisme ud på?
  • 2) Vurdér fordele og ulemper ved et begreb som social determinisme.
  • 3) Gør rede for sociologiens opfattelse af social arv.
  • 4) Gør rede for psykologis opfattelse af social arv.
  • 5) Hvad er psykosociale belastninger?
  • 6) Vurdér, hvordan psykisk sygdom kan indvirke på et menneskes livssituation.
  • 7) Gør rede for begrebet negativ social arv.
  • 8) Vurdér, hvordan man kan bryde negativ social arv
  • 9) Hvordan kan et begreb som empati hænge sammen med social status og socialklasse?

Kap. 4.2 – Social kognition

  • 1) Hvad er social kognition?
  • 2) Gør rede for forskellen mellem sociale koder og sociale markører.
  • 3) Hvad er cool by association?
  • 4) Hvad er attribution?
  • 5) Hvad er forskellen på fordomme og stereotyper?
  • 6) Vurdér fordele og ulemper ved fordomme.
  • 7) Hvad går Rosenthal-effekten ud på?
  • 8) Hvad er confirmation bias?
  • 9) Giv et eksempel på confirmation bias fra teenageres hverdagsliv.
  • 10) Gør rede for Harold Kellys forsøg.
  • 11) Gør rede for Erving Goffmans begreb stigmatisering.
  • 12) Hvad vil det sige at være normal i en psykologifaglig sammenhæng?

Kap. 4.3 – Kommunikation

  • 1) Hvad er definitionen på kommunikation?
  • 2) Forklar, hvilken indvirkning kropssproget har på kroppens hormonbalance ifølge Amy Cuddys tidlige eksperiment med kropspositurer. Inddrag figur 4.3.
  • 3) Forklar hvilken indvirkning kropssproget har på adfærden ifølge Amy Cuddys senere eksperiment. Inddrag figur 4.4.

Kap. 4.4 – Spejlneuroner

  • 1) Forklar hvad spejlneuroner er og hvordan de blev opdaget af den italienske hjerneforsker
  • Giocomo Rizzolatti i slutningen af 1980’erneved forsøg med aber.
  • 2) Hvorfor kan der være en sammenhæng mellem spejlneuroner og social forståelse?
  • 3) Forklar, hvordan Giocomo Rizzolatti med et forsøg i 2007 kunne påvise, at det var handlingers hensigt der aktiverede spejlneuroner. Inddrag figur 4.5.
  • 4) Hvordan påviste en forskergruppe fra London i 2004 ved hjælp af hjerneskanning, at smerte spejles i kvinder hjerne, når deres kærester får elektrisk stød. Inddrag figur 4.6.

Kapitel 4.5 – Gruppepsykologi

  • 1) Hvordan hænger grupper og menneskers personlige identitet sammen?
  • 2) Hvad er forskellen på en medlemsgruppe og en referencegruppe?
  • 3) Hvad er social identitet?
  • 4) Gør rede for The Robbers Cave-eksperimentet.
  • 5) Forklar Tajfel og Turners sociale identitetsteori.

    Kapitel 4.6 – Goffman: Sociale roller og masker

    • 1) Hvad går Goffmans sceneteori ud på?
    • 2) Vurdér fordele og ulemper ved masker.
    • 3) Vurdér forholdet mellem autenticitet og positionerne i Goffmans sceneteori.

      Kapitel 4.7 – Meyrowitz: Elektroniske medier

      • 1) Hvordan supplerer Meyrowitz Goffmans teori?
      • 2) Hvordan står det til med individernes privatliv i en tid med elektroniske medier?

        Kapitel 4.8 – Social konformitet

        • 1) Hvad er social konformitet?
        • 2) Vurdér fordele og ulemper ved social konformitet.
        • 3) Giv eksempler på hvordan imitation påvirker mennesker adfærd. Inddrag herunder figur 4.7.
        • 4) Hvad kan vi lære af Salomon Aschs konformitetsforsøg? Inddrag figur 4.8.
        • 5) Hvordan kan mennesket trang til at imitere udnyttes til at sælge mest muligt.
        • 6) Hvilken indflydelse på konformiteten har størrelsen af gruppen hhv. enigheden i gruppen blandt de andre ifølge Salomon Aschs eksperimenter. Inddrag figur 4.10 og 4.11.
        • 7) Hjerneforskere havde en hypotese om at det var aktiviteten i gyrus cingularis (dACC,) der bevirkede konformitet. Hvordan blev denne hypotese bekræftet ved brug af hæmning med repetitiv transkraniel magnetisk stimulation (rTMS)?
        • 8) Giv eksempler på at konformiteten er forskellig i forskellige kulturer.
        • 9) Hvad er social proof – og hvilken betydning har det i marketing?
        • Gør rede for drabet på Kitte Genovese og tilskuernes manglende reaktion på drabet.
        • 10) Hvad viste forsøget med epileptikeren om tilskuereffekten og betydningen af antallet af gruppestørrelsen. Inddrag figur 4.1.
        • 11) Gør rede for den tragiske historie om Amanda Todd.
        • 12) Gør rede for begrebet pluralistisk ignorans. Inddrag figur 4.13.
        • 13) Hvad viste eksperimentet den barmhjertige samaritaner om årsagerne til at man ikke hjælper et nødlidende menneske? Inddrag figur 4.14.

        Kapitel 4.9 – Politik og socialpsykologi

        • 1) Forklar, hvordan den medfødte trang til at indpasse erfaringer til vore indre, kognitive skemata blev afsløret ved republikaneres og demokraters vurderinger af modsætningsfyldte budskaber fra henholdsvis George Bush og John Kerry. Inddrag figur 4.15.
        • 2) Hvordan blev samme fænomen påvist ved et dansk forsøg med vælgere, der stemte på henholdsvis Dansk Folkeparti (DF) og Socialistisk Folkeparti (SF).

        Kapitel 4.10 – Zimbardo og magt

        • 1) Gør rede for Zimbardos fængselseksperiment – hvad gik det ud på, og hvordan var det designet?
        • 2) Hvad kunne man psykologifagligt konkludere ud fra Zimbardos forsøg? Kom ind på de fem punkter: rolle og projektiv identifikation, autoritetens indflydelse, deindividualisering, situationaliteten og normalitetshypotesen.
        • 3) Forklar forskellene mellem begreberne validitet og reliabilitet.

        Jeg handler som

        Skole

        Forlaget Columbus

        Offentlig institution
        (for skolens ansatte)

        Privat

        Forlaget Columbus

        Privatkunde
        (privat, studerende
        og virksomhed)