Forlaget Columbus

Psykologi - fra celle til selfie

Kapitel 5

Kapitel 5.0 – Fascismens psykologi

  • 1) Gør rede for begrebet totalitær?
  • 2) Hvor stammer menneskerettighederne fra?

Kapitel 5.1 – Mobning, racisme og folkemord

  • 1) Hvad er mobning?
  • 2) Vurdér, hvordan mobning hænger sammen med fascisme og folkemord.
  • 3) Hvad mener bogen er de psykologiske årsager til mobning?
  • 4) Gør rede for begreberne racisme og omvendt racisme.
  • 5) Hvad er etnocentrisme?
  • 6) Gør rede for begreberne fjendebilleder og dehumanisering.
  • 7) Analysér casen med Özlem med inddragelse af psykologiske begreber, f.eks. fjendebilleder.

Kapitel 5.2 – Radikalisering og terrorisme

  • 1) Hvad er radikalisering?
  • 2) Hvordan kan radikalisering ifølge bogen ske?
  • 3) Hvordan kan en gruppe af radikaliserede sammenlignes med en sekt?
  • 4) Gør rede for bundlinjen er den samme¬-teorien.
  • 5) Hvilke fem ting kendetegner ifølge forskerne radikal islamisme?
  • 6) Hvad kendetegner en terrorist i forhold til hans/hendes profil og psyke?

Kapitel 5.3 – Nationalsocialisme og Holocaust

  • 1) Gør rede for essentielle forhold omkring nationalsocialismen.
  • 2) Hvilken rolle spiller Le Bons teori om massehypnose?
  • 3) Hvilken rolle spiller dynamikken mellem egengruppe og fremmedgruppe i nazisternes ideologi?
  • 4) Hvordan kunne Hitler og nationalsocialisterne iværksætte Holocaust: Gør rede for de 8 psykosociale mekanisme i Holocaust.
  • 5) Analysér de to cases på side 222-223 med inddragelse af socialpsykologiske begreber.
  • 6) Sammenlign det totalitære styre i Nazi-Tyskland med andre totalitære styrer som f.eks. Mussolinis Italien, kommunisttidens Sovjetunionen, nutidens Nord-Korea eller det religiøse diktatur i Iran. Vurdér ligheder og forskelle i forhold til samfundsforhold og det enkelte individs psykiske udfoldelsesmuligheder og trivsel.

Kapitel 5.4 – Den autoritære personlighed

  • 1) Hvad lærer teorien om den autoritære personlighed os om menneskets psyke?
  • 2) Hvordan kan denne teori kritiseres?

Kapitel 5.5 – Milgrams forsøg

  • 1) Gør rede for Milgrams forsøg, og gå i dybeden dermed, dvs. kom ind på de fire forskellige settings (forsøgsdesign).
  • 2) Hvordan passer ifølge teorien normalitetshypotesen på Milgrams forsøg?

Kapitel 5.6 – Zygmunt Bauman

  • 1) Lav nogle opslag på internet, og find ud af, hvem Zygmunt Bauman er.
  • 2) Hvordan forsøger Zygmunt Bauman i bogen at forklare Holocaust?

Kapitel 5.7 – Ondskab

  • 1) Hvordan definerer Lars Svendsen ondskab, og hvilke fire psykologiske årsagsforklaringer giver han?
  • 2) Gør rede for Baron-Cohens teori.
  • 3) Gør slutteligt rede for Martin Bubers teori – og vurdér, hvordan denne passer sammen med de to andre teorier i kapitel 5.7.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)