Kapitel 6
Kapitel 6.1 – Intelligens
- 1) Hvad er IQ?
- 2) Hvad er normalfordelingskurven?
- 3) Hvilken rolle spiller henholdsvis arv og miljø for menneskers intelligensudvikling?
- 4) Hvad er Flynn-effekten?
Kapitel 6.2 – Perception
- 1) Forklar på et overordnet plan hvordan nervesystemet fungerer. Inddrag figur 6.3.
- 2) Det kun en begrænset del af omverdenen vores sanser registrerer. Giv eksempler på ting, vi ikke kan registrere.
- 3) Hvad menes der med, at vores opmærksomhed på omgivelserne er meget selektiv. Giv eksempler.
- 4) Hvilken rolle spiller bottum-up og top-down processering for opmærksomheden?
- 5) På hvilken måde adskiller korttidshukommelsen sig fra arbejdshukommelsen? Forklar herunder, hvad den fonologiske sløjfe og det visuospatiale tegnebræt er.
- 6) Forklar, hvordan maleriet på side 241 viser, at perception og virkelighed er to meget forskellige ting.
- 7) Hvilke sanser har mennesket, og hvad registrerer de? Inddrag figur 6.4.
- 8) Gør rede for bearbejdningen af synsinformation. Inddrag figur 6.5.
- 9) Hvordan kan figur 6.5 illustrere, at vi ikke bare registrerer summen af alle de enkeltdele, som vores sanser reagerer på, men at vi organiserer delene til meningsfulde helheder.
- 10) Forklar ved hjælp af figur 6.8 de vigtigste principper som for perceptuel organisation.
Kapitel 6.3 – Læring
- 1) Forklar på et overordnet plan hvordan nervesystemet fungerer. Inddrag figur 6.3.
- 2) Hvad menes der med at hukommelse er forstærkede neurale netværk?
- 3) Gør rede for sammenhængen mellem læring og hukommelse.
- 4) Hvordan kan man af figur 6.12 se, at koncentrationen om den ene ting går ud over koncentrationen om den anden ting, og hvad siger det om begrebet multitasking?
- 5) På hvilken måde afslører forsøget (vist i figur 6.13), at vi stort set kun husker det, som vi retter vores opmærksomhed imod?
- 6) Hvilke konsekvenser har afbrydelser for læringen?
- 7) Hvad viste Ebbinghaus’ forsøg om betydningen af at ”overindlære”?
- 8) Hvilken rolle spiller repetitioner for udviklingen af eliteidræt. Inddrag figur 6.14.
- 9) Forklar Edgar Dales Cone of learning og herunder betydningen af aktive læring sammenlignet med passiv læring.
- 10) Hvilke evidenser er der, for at følelser fremmer læring, og hvordan kan forsøg med indtagelse af beta-blokkere verificere det?
- 11) Gør rede for Karl Fristons the predictive coding theory.
- 12) Hvad er interferens (side 256f). Forklar herunder, hvordan forskere på Rigshospitalet i København i 2010 påviste interferens ved procedural indlæring.
- 13) Inddrag figur 6.17 i en forklaring af begrebet falsk hukommelse.
- 14) Giv eksempler på forsøg, der viser at søvn fremmer konsolidering.
- 15) Hvilken rolle har hippocampus for søvnens gavnlige indflydelse på konsolideringsprocessen?
- 16) Hvilke sammenhænge er der mellem indlæring, hippocampus, BDNF og motion? Inddrag figur 6.18.
Kapitel 6.4 – Hukommelse
- 1) Hvordan er hukommelse vigtig for menneskers daglige liv?
- 2) Forklar fasemodellen for hukommelse. Inddrag figur 6.19.
- 3) Gør rede for de to former for eksplicit hukommelse: episodisk hukommelse og semantisk hukommelse.
- 4) Hvilke former for langtidshukommelse findes der? Inddrag figur 6.20.
- 5) Gør rede for begrebet habituering.
Kapitel 6.5 – Behaviorisme
- 1) Forklar begrebet behaviorisme.
- 2) Gør rede for Pavlovs hundeforsøg og dermed hans teori om klassisk betingning.
- 3) Hvad er menes der med den langsomme og bevidste rute – og den direkte og hurtige rute ved chokindlæring.
- 4) Gør rede for Watsons forsøg med Lille Albert.
- 5) Forklar begreberne generalisering og diskrimination.
- 6) Hvad er systematisk desensibilisering?
- 7) Hvad er en fobi? Giv eksempler på fobier, som findes?
- 8) Gør rede for SRK-modellen (operant betingning).
- 9) Hvad er Skinners fem konsekvenser (side 273)?
- 10) Hvad går Banduras sociale indlæringsteori ud på?
- 11) Hvordan kan betingning høre sammen med reklamer?
- 12) Hvordan forstår behavioristerne menneskets personlighed?
Kapitel 6.6 – Adfærdsterapi
- 1) Gør rede for teknikkerne i adfærdsterapi – hvad de går ud på.
Kapitel 6.7 – Kognitiv psykologi
- 1) Gør rede for begrebet skémata.
- 2) Hvad er forskellen på assimilation og akkommodation?
- 3) Hvordan adskiller SORA-modellen sig fra behaviorismens SR- og SRK-model?
- 4) Hvad går Seymour Epsteins teori ud på?
- 5) Hvordan opfatter kognitiv psykologi menneskets personlighed?
Kapitel 6.8 – Kognitiv dissonans
- 1) Hvad går kognitiv dissonans ud på?
- 2) Find et eksempel fra din/jeres egen dagligdag, hvor der er relevant at bruge dette begreb.
- 3) Hvordan kan man få genoprettet den kognitive konsonans?
Kapitel 6.9 – Indlært hjælpeløshed
- 1) Lav nogle opslag på internet, og find ud af, hvem Martin Seligmann er.
- 2) Gør rede for hans teori om indlært hjælpeløshed.
- 3) Hvordan kan indstillinger som pessimisme og optimisme påvirke et menneske?
Kapitel 6.10-6.11, Kognitiv terapi og kognitiv adfærdsterapi
- 1) Gør rede for essensen i kognitiv terapi.
- 2) Forklar figuren ”den kognitive diamant” (figur 6.25 på side 287).
- 3) Forklar figur 6.2.6 om Becks kognitive triade.
- 4) Hvilke træk kan være typiske for sygdommen depression?
- 5) Læs Lasse Foghsgaards artikel ”Elektrochok får hjernen til at spire hos psykisk syge” i Politiken (19/12 2015) om elektrochok. Gør rede for, hvorledes elektrochok kan indvirke positivt på depression.
- 6) Gør endvidere rede for, hvilke andre behandlingsmetoder der kan indvirke positivt på forskellige typer af depression.
- 7) Gør rede for begrebet KAT, og vurdér fordelene ved at ”fusionere” to psykologiske terapiretninger.