Forlaget Columbus

Psykologi - fra celle til selfie

Kapitel 6

Kapitel 6.1 – Intelligens

  • 1) Hvad er IQ?
  • 2) Hvad er normalfordelingskurven?
  • 3) Hvilken rolle spiller henholdsvis arv og miljø for menneskers intelligensudvikling?
  • 4) Hvad er Flynn-effekten?

Kapitel 6.2 – Perception

  • 1) Forklar på et overordnet plan hvordan nervesystemet fungerer. Inddrag figur 6.3.
  • 2) Det kun en begrænset del af omverdenen vores sanser registrerer. Giv eksempler på ting, vi ikke kan registrere.
  • 3) Hvad menes der med, at vores opmærksomhed på omgivelserne er meget selektiv. Giv eksempler.
  • 4) Hvilken rolle spiller bottum-up og top-down processering for opmærksomheden?
  • 5) På hvilken måde adskiller korttidshukommelsen sig fra arbejdshukommelsen? Forklar herunder, hvad den fonologiske sløjfe og det visuospatiale tegnebræt er.
  • 6) Forklar, hvordan maleriet på side 241 viser, at perception og virkelighed er to meget forskellige ting.
  • 7) Hvilke sanser har mennesket, og hvad registrerer de? Inddrag figur 6.4.
  • 8) Gør rede for bearbejdningen af synsinformation. Inddrag figur 6.5.
  • 9) Hvordan kan figur 6.5 illustrere, at vi ikke bare registrerer summen af alle de enkeltdele, som vores sanser reagerer på, men at vi organiserer delene til meningsfulde helheder.
  • 10) Forklar ved hjælp af figur 6.8 de vigtigste principper som for perceptuel organisation.

Kapitel 6.3 – Læring

  • 1) Forklar på et overordnet plan hvordan nervesystemet fungerer. Inddrag figur 6.3.
  • 2) Hvad menes der med at hukommelse er forstærkede neurale netværk?
  • 3) Gør rede for sammenhængen mellem læring og hukommelse.
  • 4) Hvordan kan man af figur 6.12 se, at koncentrationen om den ene ting går ud over koncentrationen om den anden ting, og hvad siger det om begrebet multitasking?
  • 5) På hvilken måde afslører forsøget (vist i figur 6.13), at vi stort set kun husker det, som vi retter vores opmærksomhed imod?
  • 6) Hvilke konsekvenser har afbrydelser for læringen?
  • 7) Hvad viste Ebbinghaus’ forsøg om betydningen af at ”overindlære”?
  • 8) Hvilken rolle spiller repetitioner for udviklingen af eliteidræt. Inddrag figur 6.14.
  • 9) Forklar Edgar Dales Cone of learning og herunder betydningen af aktive læring sammenlignet med passiv læring.
  • 10) Hvilke evidenser er der, for at følelser fremmer læring, og hvordan kan forsøg med indtagelse af beta-blokkere verificere det?
  • 11) Gør rede for Karl Fristons the predictive coding theory.
  • 12) Hvad er interferens (side 256f). Forklar herunder, hvordan forskere på Rigshospitalet i København i 2010 påviste interferens ved procedural indlæring.
  • 13) Inddrag figur 6.17 i en forklaring af begrebet falsk hukommelse.
  • 14) Giv eksempler på forsøg, der viser at søvn fremmer konsolidering.
  • 15) Hvilken rolle har hippocampus for søvnens gavnlige indflydelse på konsolideringsprocessen?
  • 16) Hvilke sammenhænge er der mellem indlæring, hippocampus, BDNF og motion? Inddrag figur 6.18.

Kapitel 6.4 – Hukommelse

  • 1) Hvordan er hukommelse vigtig for menneskers daglige liv?
  • 2) Forklar fasemodellen for hukommelse. Inddrag figur 6.19.
  • 3) Gør rede for de to former for eksplicit hukommelse: episodisk hukommelse og semantisk hukommelse.
  • 4) Hvilke former for langtidshukommelse findes der? Inddrag figur 6.20.
  • 5) Gør rede for begrebet habituering.

Kapitel 6.5 – Behaviorisme

  • 1) Forklar begrebet behaviorisme.
  • 2) Gør rede for Pavlovs hundeforsøg og dermed hans teori om klassisk betingning.
  • 3) Hvad er menes der med den langsomme og bevidste rute – og den direkte og hurtige rute ved chokindlæring.
  • 4) Gør rede for Watsons forsøg med Lille Albert.
  • 5) Forklar begreberne generalisering og diskrimination.
  • 6) Hvad er systematisk desensibilisering?
  • 7) Hvad er en fobi? Giv eksempler på fobier, som findes?
  • 8) Gør rede for SRK-modellen (operant betingning).
  • 9) Hvad er Skinners fem konsekvenser (side 273)?
  • 10) Hvad går Banduras sociale indlæringsteori ud på?
  • 11) Hvordan kan betingning høre sammen med reklamer?
  • 12) Hvordan forstår behavioristerne menneskets personlighed?

Kapitel 6.6 – Adfærdsterapi

  • 1) Gør rede for teknikkerne i adfærdsterapi – hvad de går ud på.

Kapitel 6.7 – Kognitiv psykologi

  • 1) Gør rede for begrebet skémata.
  • 2) Hvad er forskellen på assimilation og akkommodation?
  • 3) Hvordan adskiller SORA-modellen sig fra behaviorismens SR- og SRK-model?
  • 4) Hvad går Seymour Epsteins teori ud på?
  • 5) Hvordan opfatter kognitiv psykologi menneskets personlighed?

Kapitel 6.8 – Kognitiv dissonans

  • 1) Hvad går kognitiv dissonans ud på?
  • 2) Find et eksempel fra din/jeres egen dagligdag, hvor der er relevant at bruge dette begreb.
  • 3) Hvordan kan man få genoprettet den kognitive konsonans?

Kapitel 6.9 – Indlært hjælpeløshed

  • 1) Lav nogle opslag på internet, og find ud af, hvem Martin Seligmann er.
  • 2) Gør rede for hans teori om indlært hjælpeløshed.
  • 3) Hvordan kan indstillinger som pessimisme og optimisme påvirke et menneske?

Kapitel 6.10-6.11, Kognitiv terapi og kognitiv adfærdsterapi

  • 1) Gør rede for essensen i kognitiv terapi.
  • 2) Forklar figuren ”den kognitive diamant” (figur 6.25 på side 287).
  • 3) Forklar figur 6.2.6 om Becks kognitive triade.
  • 4) Hvilke træk kan være typiske for sygdommen depression?
  • 5) Læs Lasse Foghsgaards artikel ”Elektrochok får hjernen til at spire hos psykisk syge” i Politiken (19/12 2015) om elektrochok. Gør rede for, hvorledes elektrochok kan indvirke positivt på depression.
  • 6) Gør endvidere rede for, hvilke andre behandlingsmetoder der kan indvirke positivt på forskellige typer af depression.
  • 7) Gør rede for begrebet KAT, og vurdér fordelene ved at ”fusionere” to psykologiske terapiretninger.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)