Forlaget Columbus

Samf på B

2.1 Individ og samfund – hvordan formes vi som mennesker?

Styr på lektien?

  1. Hvad menes med socialisering?
  2. Hvad er formelle normer?
  3. Hvad er uformelle normer?
  4. Hvad menes der med internaliseret?
  5. Hvad forstås ved social kontrol?
  6. Hvad menes med en social rolle?
  7. Hvad menes der med rollekonflikt?
  8. Hvad menes der med den primære socialiseringsproces?
  9. Hvem er den centrale aktør heri og hvordan?
  10. Hvad menes der med den sekundære socialiseringsproces?
  11. Hvem er central aktør her?
  12. Hvad menes der med den tertiære socialisering?
  13. Hvad forstås ved dobbeltsocialisering?
  14. Forklar begrebet ’den funktionstømte familie’
  15. Hvad menes der med systemafhængighed?
  16. Hvad er karakteristisk for en teamfamilie? 
  17. Hvad er karakteristisk for en svingdørsfamilie?
  18. Hvad er karakteristisk for det sociale akvarium?
  19. Hvad er karakteristisk for en patriarkalsk familie?
  20. Forklar begrebet ’den bestemte anden’
  21. Forklar begrebet ’den generaliserende anden’
  22. Hvad er jeg'et?
  23. Hvad er mig'et?
  24. Hvad menes med Gemeinschaft?
  25. Hvad menes med Gesellschaft?
  26. Hvad er karakteristisk for myren?
  27. Hvad menes med væsensvilje?
  28. Hvad menes med valgvilje?
  29. Hvad mener Simmel med ’de ansigtsløse relationer’?
  30. Hvad er karakteristisk for sneglen?
  31. Hvad er karakteristisk for kamæleonen?

Lektien i brug!

  1. Diskutér, hvilken betydning det har fået for identitetsdannelsen, at den sekundære og tertiære socialisation har fået stadig større indflydelse i dagens samfund?
  2. Diskutér i gruppen, hvilken betydning jeres egen sociale baggrund (fx familiens betydning) har for den identitetsudvikling I er gennemgået?
  3. Diskutér synligheden af de fire familietyper (figur 2.2) i det senmoderne samfund. Kan man fx tale om, at den ene findes mere end den anden i højtuddannede hjem? I byer mere end på landet? Er de indkomstafhængige? Er der politisk forskel på typerne etc.?
  4. Skriv en kort historie til hver af de tre socialiseringsprocesser. Inddrag beskrivelser af de konkrete arenaer for socialiseringen og de væsentligste aktører.
  5. Diskutér, hvordan referencegrupper kan have indflydelse på socialiseringen og vurdér, hvorvidt dette er godt eller skidt?
  6. Opstil en figur, der illustrerer de væsentligste forskelle fra Gemeinschaft til Gesellschaft. 
  7. Giv nogle empiriske eksempler på, hvordan et individ kan handle henholdsvis ud fra væsensvilje og valgvilje.
  8. Giver det mening at bruge Simmels begreb om de ansigtsløse relationer i dagens senmoderne samfund – hvorfor/hvorfor ikke?
  9. Udarbejd en figur, der gør rede for de centrale forskelle mellem myren, sneglen og kamæleonen. 
  10. Lav et kort skuespil om en person fra enten det traditionelle eller industrialiserede samfund, der en dag vågner op i det senmoderne samfund. I fremførelsen skal der anvendes relevante begreber fra afsnittet – mere eller mindre eksplicit. 

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)