Forlaget Columbus

Samf på B

4.1 Politik – hvad er det?

Styr på lektien?

  1. Hvad menes der med henholdsvis mikro- og makroniveau i forhold til begrebet politik?
  2. Hvad menes der med fordelingspolitik?
  3. Hvad menes der med værdipolitik?
  4. Forklar Eastons model over det politiske system – brug begreberne input, output og feedback. 
  5. Hvad menes der med begrebet ’legitimitet’?

Lektien i brug!

  1. Prøv i gruppen af find konkrete eksempler på, at feedback-aspektet i Eastons model over det politiske system fungerer i Danmark – altså, at det politiske system rent faktisk er lydhørt over for den feedback, der burde finde sted. Find eksempler på, at det politiske system har skiftet holdning fordi, der har været tale om en reel feedback fra omgivelserne. Det kan være et udspil regeringen har lagt frem, der ændres eller det kan være en reel lov, der ændres ellers trækkes tilbage fordi omgivelsernes feedback har været intens. 
  2. Undersøg, hvordan det ser ud med tilliden til de danske politikere. Hertil skal I bruge nettet for at finde frem til artikler og/eller tal, der beskriver tilliden (eller mistilliden) og årsagsforklaringerne (altså, hvorfor det forholder som det er tilfældet) med tilliden/mistilliden. 
  3. Sammenlign om klassens/holdets tillid/mistillid stemmer overens med jeres fundne data og sammenlign også med figur 4.2.   
  4. Vurdér om det danske politiske system fungerer som Eastons model foreskriver. Opstil selv aktører I mener har indflydelse på det politiske system og som Eastons model ikke indeholder. Lav der næst jeres egen model over det politiske system, hvor I tegner de aktører ind, I mener har en indflydelse, der berettiger til at de skal med i jeres model. Husk at I skal kunne give en faglig begrundelse for, hvorfor I har tegnet dem ind i jeres model.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)