Forlaget Columbus

Samf på B

4.2 Hvordan kan et demokrati se ud?

Styr på lektien?

  1. Redegør for begrebet demokrati.
  2. Hvad kaldes det demokrati, vi indførte i 1849 i Danmark, og hvad ligger der i navnet?
  3. Hvilke kriterier opstiller Dahl i forhold til et velfungerende demokrati?
  4. Hvad er de centrale aspekter i konkurrencedemokratiet?
  5. Hvad er de centrale aspekter i deltagelsesdemokratiet? 
  6. Hvad menes der med begreberne ’sværdet’ og samtalen?
  7. Hvad menes det med, at det ifølge den deltagelsesdemokratiske teori, er vigtigt at opdrage til demokrati?
  8. Hvad er de centrale aspekter i det deliberative demokrati?
  9. Forklar, hvad der ligger i rettigheder og pligter ift. medborgerskabsbegrebet.
  10. Forklar, hvad der ligger i deltagelse ift. medborgerskabsbegrebet.
  11. Forklar, hvad der ligger i identitet og tilhørsforhold ift. medborgerskabsbegrebet.

Lektien i brug!

  1. Find i gruppen eksempler på den demokratiske debat på nettet. Find nogle debatter og undersøg indholdet af ’trådene’ i forlængelse af det oprindelige indlæg og vurdér om der er tale om ’kommunikativ rationalitet’ som Habermas fremhæver som et centralt aspekt.
  2. Opstil to argumenter for udsagnet: ”Sommetider ville det være godt at have stærk mand som leder af et samfund. Så kan de rigtige beslutninger blive truffet. ”
  3. Opstil to argumenter imod udsagnet: ”Deltagelsesdemokrati er alt for besværligt. Det tager lang tid, og folk kan alligevel ikke blive enige. ”
  4. Diskutér i gruppen, hvilken demokratiform I vil foretrække, hvis valget stod mellem konkurrencedemokratiet og deltagelsesdemokratiet. Lav en figur, der viser jeres argumenter for og imod begge.
  5. Find, ved hjælp af Infomedia, artikler, der beskriver tilstanden i det danske repræsentative demokrati og lav en figur, der viser artiklens (artiklernes) begrundelser.
  6. I forlængelse af de tre forskellige demokratiopfattelser kan man stille sig selv spørgsmålet: Skal befolkningen inddrages mere eller mindre i demokratiet – eller med andre ord; vil det være en god idé at have flere folkeafstemninger i vores repræsentative demokrati? Til tider popper denne debat op – ikke mindst i relation til diverse EU-afstemninger. Skal vi som befolkning have mere direkte indflydelse? Nogle mener ja og andre mener det er absurd at forestille sig. Opstil i gruppen et skema, der viser argumenter for og imod brugen af flere folkeafstemninger.
  7. Tag Indfødsretsprøven 2018 (http://www.indfodsretsprove.net/) og diskutér efterfølgende, hvorvidt denne kan siges at være med til at øge graden af en medborgerskabsfornemmelse.
  8. Undersøg nydanskernes tilfredshed med livet i Danmark (http://uim.dk/filer/nyheder-2017/notat-nr-3-nydanskeres-tilfredshed-med-livet-i-danmark.pdf) og vurdér på baggrund heraf, hvordan det står til med medborgerskabsfølelsen hos denne gruppe.
  9. Undersøg, hvordan det står til med danskernes politiske deltagelsesniveau og mønster og vurdér herudfra medborgerskabets tilstand.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)