Forlaget Columbus

Samf på B

5.2 Velfærdsmodeller – hvem skal levere velfærden?

Styr på lektien?

  1. Hvilke funktioner har en velfærdsstat. Brug figur 5.6. 
  2. Hvad menes der med omfordeling?
  3. Hvad menes der med velfærdmix?
  4. Hvad menes der med ordet residual?
  5. Hvad menes der med behovsprincippet i relation til den residuale model?
  6. Opstil tre karakteristika ved den residuale model.
  7. Hvad menes der med selektiv i denne sammenhæng?
  8. Opstil tre karakteristika ved den selektive model.
  9. Hvad menes der med ordet universel?
  10. Opstil tre karakteristika ved den universelle model.
  11. Hvad menes der med progressiv skat?
  12. Hvad definerer en konkurrencestat?
  13. Redegør for begrebet systemverden.
  14. Redegør for begrebet livsverden.
  15. Hvad menes der med koloniseringstese?
  16. Forklar begrebet målrationalitet?
  17. Forklar begrebet værdirationalitet?
  18. Hvad menes der med rationalitetens irrationalitet?

Lektien i brug!

  1. Diskutér, hvad I mener der er et eksistensminimum. Hvad skal der til for at have et eksistensminimum i Danmark?
  2. Diskutér udsagnet: ”Politikerne skal tilstræbe at skabe så meget lighed i samfundet som muligt. ”
  3. Undersøg de væsentligste forskelle på de tre velfærdsmodeller. 
  4. Hvad er for jer de centrale målsætninger i en velfærdsstat?
  5. Find empiri, der kan belyse forskellen i den liberale (USA) og den socialdemokratiske model (Danmark) i forhold til fx uddannelse, sundhedssystem, overførselsindkomster, børne- og ældrepleje etc. 
  6. Undersøg, hvorvidt der kan identificeres ideologiske træk i de tre modeller.
  7. Diskutér, hvorfor Habermas mener, at koloniseringen af livsverdenen er problematisk. Hvad mener I?
  8. Skriv et læserbrev, hvor I skriver en forsvarstale/argumenterer for en af de tre valgte modeller. Mail jeres læserbrev til en avis.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)