Forlaget Columbus

Samf på B

Brug al din viden fra tema 5!

Innovation – senmodernitetens nye mantra!

Som afslutning på dette tema får du nedenfor opstillet nogle opgavemuligheder, hvor du skal arbejde innovativt med en (fiktiv) problematik – du skal arbejde med et løsningsforslag i forhold til en opstillet problematik.

Gennem de senere år er begrebet ’innovation’ for alvor blevet et centralt begreb i den almene uddannelsespolitiske diskussion. Det at kunne arbejde innovativt med en opgave er kommet i centrum på stort set alle uddannelsesområder – fra folkeskole til universitetsniveau. Skal vi kunne klare os i den stadigt tilspidsede globale konkurrence synes bl.a. innovation at være en del af løsningen, synes det at lyde fra erhvervsliv, politikere og andre eksperter. 

Ud over det mere overordnede politiske fokus på det innovative aspekt er det faktisk også et felt, hvor du får mulighed for at arbejde med samfundsfag på en helt anden måde end du langt hen ad vejen gør i forbindelse med den daglige undervisning. Du skal bruge viden om faget (empiri, begreber, teori etc.) til at udvikle en innovativ løsning på et en given problematik.

Som en naturlig reaktion på det generelle samfundsmæssige fokus på innovation, har der gennem de senere år i samfundsfaget været en landsdækkende konkurrence – Samfunds Cup – hvor netop det innovative og de heraf følgende kreative løsningsforslag i forhold til en overordnet problematik er omdrejningspunktet.

Skal du og din klasse evt. deltage i årets Samfunds Cup kan du se nedenstående opgavemuligheder som en form for opvarmning til det at arbejde innovativt.

Opgavemuligheder

Opgave 1

Den danske stat og de danske kommuner står over for en stor udfordring i forhold til den igangværende flygtningesituation i Danmark. Traditionelt har den offentlige sektor taget langt størstedelen af arbejdet og dækket langt størstedelen af udgifterne i forhold til flygtninge og asylansøgere. Udgiftspresset er dog stigende og derfor vil integrationsministeriet og landets kommuner gerne have ansvarliggjort civilsamfundet langt mere i forhold til at løfte denne opgave/udfordring. Hvis ikke civilsamfundet får en større rolle i fremtiden betyder det således, at der skal spares på en lang række offentlige serviceydelser. Derfor er der fra den offentlige sektors side ingen tvivl om, at denne ønsker langt større hjælp fra civilsamfundet.

Spørgsmålet er – hvordan skal civilsamfundet spille en større rolle i varetagelsen af velfærdsopgaver?

Opgave 2

Konkurrencestatslogikken betyder, at målrationaliteten får større og større betydning. Det har fået flere plejehjemsledere til at reagere, da de ældre får ringere service grundet effektivitetshensynet. Nu har daginstitutionsledere gjort det samme – effektivitetshensyn og målbarhed mindsker tiden med børnene. Også sygeplejerskens fagforening har blandet sig og påpeger, at samværet med patienterne bliver kortere og kortere og at kvaliteten af behandlingerne falder som følge heraf. Flere andre steder i den offentlige sektor lyder samme paroler. Med andre ord efterlyses et langt større fokus på varme hænder og mindre målrationalitet.

Spørgsmålet er – hvordan skal staten sikre, at der på hospitalerne, daginstitutionerne og plejehjemmene ikke kun tænkes i kroner og øre?

Opgave 3

Partiet Conservatum – med tætte bånd til den konservative ideologi – er ved de senere valg gået en del tilbage og frygter, at de snart ryger ud af Parlamentet. På trods af deres faldende stemmetal sværger partiets ledere, bagland og hovedbestyrelse til, at der stadig er et stærkt behov for partiet i Parlamentet, da de mener, at mange vælgere er konservative uden egentlig at vide det. Derfor insisterer partiet på at en langt større del af vælgerne vil bekende kulør til den konservative ideologi til næste parlamentsvalg, hvis blot det går op for dem, at Conservatum fører den konservative politik.

Spørgsmålet er – hvordan skal Conservatum overbevise de mange vælgere, som er konservative af ideologi, om, at de er værd at stemme på?

Hvad skal opgavebesvarelsen indeholde?

  1. En skriftlig, handlingsorienteret anbefaling (notat) af dit/Jeres løsning til en politisk aktør – fx en folketingspolitiker, en kommunalpolitiker, en virksomhedsleder, leder af en politisk organisation, en embedsmand el.lign. Omfanget af notatet er max. 1200 ord (3 normalsider)
  2. En mundtlig formidling (pitch) af løsningsforslaget ved brug af digitalt formidlingsværktøj som fx PowerPoint eller Prezi. Der må gerne indgå videoklip og andet, der kan live fremstilling/præsentationen op. Når man arbejder innovativt indholdsmæssigt, er det naturligt at tænke på, at fremlæggelsen også skal være innovativ, dog uden det går ud over overskueligheden og klarheden i formidlingen.

Hvilke kriterier ligger til grund for bedømmelsen?

Der er 4 vurderingskriterier som opgaven vil blive vurderet ud fra;

Originalitet (hovedfokus). Der lægges vægt på den originale, innovative, kreative og gode løsning på den aktuelle problematik. Det er ikke nok udelukkende at kopiere allerede kendte løsninger på problematikken, men det kan dog være nyt i konteksten.

Faglighed. Det er vigtigt, at det faglige indhold er i orden. Der skal dokumenteres og argumenteres sagligt og fagligt og inddrages såvel empiri som teori og begreber.

Omverden. Opgaveløsningens realiserbarhed skal tages med i betragtning – der skal være gjort noget med ideen. Det kan være gennem dialog med en politiker, en virksomhed, nogle brugere eller andre, der har lavet noget lignende din/Jeres ide. Dvs. der er et krav om inddragelse af eksterne sparringspartnere.

Formidling. Her er det vigtigt, at der skrives og formidles i et flydende sprog med en tydelig præcisering i forhold til argumentationen for dit/Jeres innovative løsningsforslag.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)