Åbn undermenuer...

Fake news og sociale medier

i valgkampen

Kursustilbud efterår 2018 og forår 2019:

Forlaget Columbus har netop udgivet bogen ”Medier og politisk kommunikation”, der ser nærmere på hvordan sociale medier har ændret rammerne for den politiske kommunikation og den demokratiske debat. Det er en udvikling, der har skabt store forandringer for nyheder, journalistik, politisk kommunikation og for meningsdannelsen i samfundet.

I forbindelse med lanceringen af bogen tilbyder forfatteren Finn Rasmussen to forskellige foredrag, der beskæftiger sig med fake news og med brugen af sociale medier i valgkamp. Foredrag kan indgå i fællesarrangementer, temadage eller andre undervisningsformer.

1. Fake news – hvor stort er problemet og hvad kan vi selv gøre ved det?
Fake news fylder meget i den offentlige debat. Politikere som USA’s præsident Trump advarer imod fake news og kritiserer medierne for at være ensidige eller endda at lyve. Falske nyheder bruges af lande som Rusland til at underminere tilliden til demokratiet i vores del af verden. Et studie fra 2018 viser at stort flertal af personer i EU’s medlemslande mener at falske nyheder er et problem i deres land og at det er et problem for demokratiet. Trods denne bekymring er mange af os ikke gode nok til at spotte falske nyheder, når vi møder dem, og vi deler dem ofte videre til vores venner og kontakter på Facebook og andre sociale medier.

Fællesarrangement/temadag kan blandt andet fokusere på følgende:

  • Hvad er fake news?  Og hvorfor er der så meget debat om fake news for tiden?
  • Historisk tilbageblik: Falske nyheder har være brugt strategisk af magthavere igennem århundreder.
  • Hvem står bag produktionen af falske nyheder og hvorfor?
  • Er de en trussel mod vores demokrati og kan de påvirke demokratiske valg? Eksempler fra USA, Frankrig, England.
  • Ruslands bag en informationskrig mod Vesten. Hvad er troldefabrikker og hvad er deres rolle i udbredelsens af desinformation?
  • Hvordan kan vi opdage falske nyheder?
  • Hvorfor spreder nyheder med forkert information sig hurtigere på sociale medier end nyheder, der bygger på fakta?
  • Hvad kan vi selv gøre for at stoppe disse nyheder?
  • Hvilket ansvar har Facebook, Twitter og andre sociale platforme?

Der vil blive brugt videoclips og andre eksempler fra nyhedsmedier og sociale medier. Der vil være plads til spørgsmål/svar og diskussion, og der kan indbygges kan indbygges gruppearbejde, opgaver og quizzer, hvis der er interesse for det.

2. Sociale medier i valgkampen
Brugen af sociale medier af de politiske partier og kandidater slog for alvor igennem ved Folketingsvalget i 2015. Stort set alle politikere havde fået oprettet en Facebookside og mange kommunikerede med vælgerne over Facebook eller Twitter. Mange vælgere, og specielt unge, var aktive på sociale medier til dette valg. Det var her de fandt information om politik og her de kunne deltage i debatten. Denne tendens vil uden tvivl fortsætte ved Folketingsvalget i 2019. Hvad kan vi lære fra valget i 2015 til det kommende valg? Og hvad kan vi gøre for at bruge de sociale medier til at få den valginformation, som vi har brug for?

Fællesarrangementet/temadag kan blandt andet fokusere på følgende:

  • Hvad er de nyeste tendenser indenfor valgkampagner og sociale mediers øgede betydning. Hvad kan vi forvente til Folketingsvalget 2019?
  • Politikere bruger de sociale medier på forskellige måder. Eksempler fra dansk og international politik.
  • Flere og flere politikere kommunikerer direkte med vælgerne og udenom de traditionelle massemedier. Hvilken betydning har det for kvaliteten af den politiske information vi har adgang til?
  • De unge er trendsettere i brugen af sociale medier i den politiske kommunikation. Hvad betyder for fremtidige valgkampe?
  • På hvilken måde er debatten på sociale medier anderledes fra anden form for politisk debat?
  • Hvilken rolle spiller sociale medier for meningsdannelsen og for det demokratiske engagement?
  • Hvad skal vi være opmærksomme på, når vi møder politiske reklamer på nettet? Cambridge Analytica skandalen kort fortalt. Hvordan kan informationer på vores profiler på sociale medier bruges af politikere i deres valgkampagner?

Der vil blive brugt videoklips og andre eksempler fra nyhedsmedier og sociale medier og fra egne interviews med eksperter. Der vil være plads til spørgsmål/svar og diskussion, og der kan indbygges gruppearbejde, opgaver og quizzer, hvis der er interesse for det.

Praktisk:
Bogen ”Medier og politisk kommunikation” kan købes her.
Foredrag kan bruges i undervisning, til fællesarrangementer eller temadage. Eksempelvis ½ dags temarrangement med foredrag, gruppearbejde og fællesdiskussion på hvert af de to emner. Kan tilpasses særlige interesser og behov.

Foredrag kan bookes i efteråret 2018 og foråret 2019.

Pris:
Vil være mellem kr. 3.500,- og 4.500,- efter omfang og varighed samt dækning af eventuelle rejseomkostninger.

Kontakt:
Finn Rasmussen, e-mail, tlf. 25543539.

Om foredragsholderen

Finn Rasmussen er kultursociolog og forfatter til en række populære og anmelderroste undervisningsbøger om medier og internationale forhold. Han har arbejdet for en række internationale organisationer, og er siden 2005 ansat ved International Media Support (IMS).