Forlaget Columbus

Mellemøsten under forandring

Arbejdsspørgsmål og opgaver til kapitel 3

1) Velstandsmålene BNP og BNP/indb. kan måles på 2 forskellige måder.
a. Hvilke to måder? Forklar forskellen på de to metoder.
b. Hvilken metode resulterer i de mindste forskelle mellem henholdsvis i-landes og ulandes BNP? 2) Tabel 3.1:
a. Opstil 4 hypoteser om sammenhængen mellem på den ene side størrelsen af BNP/indb. og på den anden side henholdsvis urbaniseringsgrad, industrialisering, servicesektorens omfang og olieproduktionens størrelse. BNP/indb. kan både placeres som uafhængig og afhængig variabel i hypoteserne.
b. Beregn ved lineær regression samvariationen mellem de relevante variable.
c. Overvej, om man har ”bevist” en hypotese, hvis der konstateres en høj grad af samvariation mellem to variable.
d. Opstil andre hypoteser ud fra tabel 3.1 og beregn samvariationen. 3)Tekstboks 3.1:
Hvilke grunde er der til, at statistikker fra MENA-landene er relativt usikre? 4)Figur 3.1:
a. Forklar forskellen mellem de 5 økonomiske systemer i figuren (vær opmærksom på, at der er tale om glidende overgange).
b. Hvor i figuren vil du placere Danmark?

5) Figur 3.2:
Hvis vi ser bort fra Q8, anvender olielandene 2 forskellige modeller mht. den statslige deltagelse i upstream- og downstream-aktiviteterne. Hvilke 2 modeller? Hvad kan årsagerne til valget af model være? 6)Hvad forstår man ved diversificering? Og hvilke argumenter kan man opstille for at diversificere? 7)Hvad er en rentierøkonomi? 8)Figur 3.3:
Forklar sammenhængene i figuren, som fører til problemer for olielandene, selv om store olieressourcer umiddelbart er en stor fordel for et land. 9)Figur 3.4:
a. Sæt ca-årstal for Danmark ind på x-aksen.
b. Hvordan kan nogle lande stort set springe over industrialiseringsfasen? 10)Hvad forstår man ved henholdsvis indirekte renter og remitter? 11)Tabel 3.2:
a. Opstil en hypotese om sammenhængen mellem et lands innovative og generelle konkurrenceevne. Check dernæst samvariationen mellem de to variable i tabellen vha. lineær regression. Hvad kan du udlede?
b. Hvordan er olielandene generelt placeret i tabel 3.2 i forhold til ikke-olielandene (brug tabel 3.1 til opdeling af landene i de to grupper)?
c. Check på http://www3.weforum.org/docs/WEF_GCR_Report_2011-12.pdf, hvilke 12 grupper af indikatorer (innovation er én af grupperne) World Economic Forum anvender til bedømmelse af landenes konkurrenceevne. Er der nogle af de andre 11 grupper, hvor olielandene står stærkt? 12)Figur 3.5:
a. Hvad forstår man ved begrebet outputgab?
b. Hvilke hovedtendenser kan du udlede af figuren? 13)
a. Redegør kort for de 5 økonomiske mål for et lands økonomi.
b. Kan man opstille andre end de 5 mål i a) (jfr. evt. brush up-teksten). 14)Figurerne 3.6, 3.7 og 3.8:
a. Hvilke hovedtendenser kan du udlede af de 3 figurer?
b. Hvordan kan man forklare dels forskellen mellem landene, dels udviklingen over tid i de 3 figurer?
c. I Danmark er der en generel sammenhæng mellem økonomisk vækst, inflation og udviklingen på betalingsbalancen. Hvilken? Gælder denne sammenhæng også for MENA-landene? 15)Hvad forstår man ved følgende begreber: catching up, demand pull-inflation, konjunkturarbejdsløshed og strukturarbejdsløshed? 16)Sammenlign MENA-landenes budgetbalancer med EU-landenes (findes i din Samfundsstatistik). Hvad kan du udlede? 17)Figur 3.9:
a. Hvilke produktionsfaktorer har de lande, der er medtaget i figur 3.6 (inddrag evt. tabel 3.1 hertil)?
b. Og hvilke muligheder har de for at forøge faktorindsatsen kvalitativt og kvantitavt? 18)Figur 3.10:
a. Hvad forstår man ved henholdsvis løbende og faste priser?
b. Hvordan ville fastpris-kurven ligge i figuren, hvis man i stedet for 2008-$ havde valgt 1969-$ som basis?
c. I figuren er der anført 8 begivenheder, som har bevirket større udsving på kurverne. Opdel de 8 hændelser i økonomiske og politiske begivenheder. Hvilken type har hyppigst været årsag til udsving i oliepriserne? 19)Figur 3.11:
a. Hvorfor er de 2 kurver uelastiske?
b. Hvad betyder den lave elasticitet for størrelsen af prisudsvingene? 20)Figur 3.12:
a. Beregn de %-mæssige stigninger i forbruget af fossile brændstoffer fra 2006 til 2030 (der kan naturligvis kun blive tale om ca-tal ved aflæsning på kurverne).
b. Hvad betyder den fremtidige udvikling for CO2-udledningen og klimaet?
c. Hvor i verden stiger forbruget mest? 21)Tabel 3.4:
a. Er der en lineær samvariation mellem landenes andele af verdens oliereserver og deres andele af verdensproduktionen? Anvend evt. lineær regression til beregning heraf.
b. Hvordan vil OPEC-landenes andel af verdens oliereserver være i forhold til ikke-OPEC-landenes om fx 10 år, hvis de nuværende produktionsandele fastholdes?
c. Beregn, hvor stor en andel af produktionen de forskellige lande i tabellen selv anvender.
d. Hvordan kan R/P-forholdet for et land ændres?
e. Giv ud fra tabellen en vurdering af den danske oliepolitik. 22)Kleptokratier:
a. Hvad forstår man ved følgende begreber: kleptokrati, korruption og nepotisme?
b. Hvordan foregår korruptionen i MENA-landene?
c. Forklar, hvorfor korruption og nepotisme skader den økonomiske vækst i et land. 23)Tabel 3.5:
a. http://cpi.transparency.org/cpi2011/results/ kan du finde den nyeste udgave af Corruption Perceptions Index.
Hvordan har korruptionsnivauet i MENA-landene udviklet sig siden 2010 (tabel 3.5)?
b. Giv en vurdering af den metode, Transparency International anvender til at opstille indexet.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)