Kapitel 2
Kapitel 2.1 – Opdragelse og socialisering
- 1) Gør rede for begreberne primær og sekundær socialisering.
- 2) Gør rede for begrebet dobbeltsocialisering.
- 3) Hvad er curlingbørn?
- 4) Vurdér, hvilken af Baumrinds fire opdragelsesstile der er mest gunstig og hvorfor.
- 5) Gør rede for de to betydninger af ordet resocialisering, og vurdér, hvorfor resocialisering er nødvendig.
Kapitel 2.2 – Freuds personlighedsmodel
- 1) Gør dybdegående rede for Freuds personlighedsmodel, "Ægget".
- 2) Hvad går lystprincippet ud på?
- 3) Hvad går realitetsprincippet ud på?
- 4) Hvilken rolle spiller drømme i Freuds syn på psyken?
- 5) Hvilken rolle spiller Jegets forsvarsmekanismer?
- 6) Hvad er forskellen på fortrængning og benægtelse?
- 7) Hvad er forskellen på fiksering og regression?
- 8) Hvad er splitting?
Kapitel 2.3 – Arv eller miljø – et biologisk perspektiv
- 1) Hvordan har opfattelsen af arven og miljøets indflydelse på menneskets psyke ændret sig fra 1930'erne til 1970'erne og til i dag?
- 2) Forklar, hvad arveegenskaberne biokemiske grundlag er.
- 3) Hvordan defineres begrebet miljø i psykologisk sammenhæng?
- 4) Forklar Mark Rosenzweig og David Krechs forsøg med rottes opvækst i forskellige miljøer, og forklar, hvilken sammenhæng de kunne vise mellem opvækstmiljø og hjerne.
- 5) Hvad er epigenetik, og hvilke ekstra nuancer giver dette fænomen, når betydningen af arv og miljø skal diskuteres.
- 6) Forklar med udgangspunkt i figur 2.4 kompleksiteten i forholdet mellem arv og miljø under individets udvikling.
- 7) Hvad betyder det at der under individets udvikling er "følsomme perioder"?
- 8) Hvordan kan tvillingeundersøgelser bruges til at undersøge betydningen af arv og miljø for bestemte egenskaber?
- 9) Hvad er basis for at man kan konkludere, at der er en væsentlig arvelig faktor i udviklingen af skizofreni. Inddrag herunder figur 2.5.
Kapitel 2.4 – Carl Gustav Jung
- 1) Find forskelle og ligheder mellem Freud og Jungs psykologiske teorier.
- 2) Hvad er Persona?
- 3) Hvad er Skyggen?
- 4) Forklar Jungs begreb om Syzygy.
- 5) Hvorfor er midtlivskrisen ofte en vigtig faktor for psyken?
- 6) Hvad går Jungs entropiske princip ud på?
Kapitel 2.5 – Biologisk køn
- 1) Hvor stor en del af kromosomerne er forskellig hos mænd og kvinder?
- 2) Hvad menes der med, at nogle kønsforskelle er graduerede, mens andre er absolutte. Giv eksempler på de to typer forskelle.
- 3) Hvad menes der med at forskellen i selvværd hos mænd og kvinder kan beskrives ved to normalfordelingskurver, der blot er en smule forskudte. Inddrag herunder figur 2.7.
- 4) Hvilken rolle spiller SRY-genet og TDF-proteinet for kønsdifferentieringen?
- 5) Hvilken rolle spiller testosteron tilført rotteungers for udviklingen af den voksne rottes kønsadfærd? Inddrag herunder figur 2.8.
- 6) På hvilken måde støtter binyrebarkhyperplasi kvinders kønsadfærd hypotesen om at fosteret påvirkning af testosteron er afgørende.
- 7) Hvilke andre faktorer end kønsadfærden påvirkes af testosteronkoncentrationen i fosteret? Inddrag herunder figur 2.9.
- 8) Hvilken rolle spiller kønshormonerne i puberteten. Inddrag figur 2.10 i en gennemgang af kønsdifferentieringen, herunder hormonernes rolle.
Kapitel 2.6 – Kønsidentitet og kønsroller
- 1) Definér begrebet kønsidentitet.
- 2) Vurdér, hvem eller hvad der bestemmer kønsrollerne i et givent miljø eller samfund.
- 3) Hvilken indflydelse har opdragelsen på kønsroller?
Kapitel 2.7 – GLBTQ
- 1) Hvad er biseksualitet?
- 2) Hvilke problemer kan bøsser og lesbiske møde, som heteroseksuelle ikke møder?
- 3) Hvad går queer theory ud på?
- 4) Vurdér: Hvordan tror du, du ville være, hvis du var det modsatte køn? Ville du være den sammen eller en anden? Hvordan?
- 5) Hvad går heteronormativitet ud på?
Kapitel 2.8 – Spornoseksualitet
- 1) Hvad går spornoseksualitet ud på?
- 2) Hvad går metroseksualitet ud på?