Forlaget Columbus

Psykologi - fra celle til selfie

Kapitel 3

Kapitel 3.1 – Thomas Ziehe: Den narcissistiske socialisationstype

  • 1) Hvilke skred i samfundsudviklingen efter Anden Verdenskrig har ifølge Thomas Ziehe medført dannelsen af den narcissistiske socialisationstype?
  • 2) Gør rede for, hvad den narcissistiske socialisationstype er.
  • 3) Hvilken rolle spiller spejling for denne socialisationstype?
  • 4) Forklar den narcissistiske socialisationstype ud fra Freuds personlighedsmodel, ”Ægget”.
  • 5) Hvad er kulturel frisættelse?
  • 6) Gør rede for begreberne: a) subjetivering; b) ontologisering; og c) potensering.
  • 7) Diskutér Thomas Ziehes teori: På hvilke punkter er teorien brugbar?

Kap. 3.2 – Anthony Giddens: Refleksiv selvidentitet

  • 1) Hvad er aftraditionalisering?
  • 2) Hvad er øget refleksivitet?
  • 3) Definér begrebet sociale arenaet.
  • 4) Hvorfor er ontologisk sikkerhed vigtig for det senmoderne menneske?
  • 5) Hvad er narrativ identitet, og hvilken rolle spiller det for det senmoderne menneske?
  • 6) Introspektion (= kig på dig selv): Vurdér, om narrativ identitet også spiller en rolle i dit liv og i din egen selvforståelse.
  • 7) Hvad mener vi med betegnelsen de store fortællingers kollaps?
  • 8) Diskutér fordele og ulemper ved selvkonstruktion og narrativ identitet.

Kap. 3.3 – Ulrick Beck og Renata Salecl

  • 1) Hvad går Ulrick Becks begreb risikosamfundet ud på?
  • 2) Hvad går Renata Salecls teori ud på?

Kap. 3.4 – Rasmus Willing: Skærpet individuel konkurrence

  • 1) På hvilke punkter er vores samfund ifølge Rasmus blevet mere præget af konkurrence?
  • 2) Vurdér fordele og ulemper ved konkurrencestaten.

Kap. 3.5 – Hartmut Rosa: Højteknologisk udvikling og acceleration af livets tempo

  • 1) Hvad et tidshunger?
  • 2) Hvordan passer begrebet tidshunger ind i Hartmut Rosas teori?
  • 3) Hvad er social acceleration?
  • 4) Hvilke psykologiske konsekvenser har tidspres og tidshunger på individet i det senmoderne samfund?

Kap. 3.6 – Øget selvoptagethed

  • 1) Hvad et øget selvoptagethed, og hvordan kommer det til udtryk i folks dagligdag?
  • 2) Hvad er selvskade?
  • 3) Hvordan kan selvskade siges at være en konsekvens af folks øgede selvoptagethed?
  • 4) Hvilken rolle spiller kroppen for individets psyke i det senmoderne samfund?
  • 5) Gør rede for de tre mest almindelige (anerkendte) spiseforstyrrelser.

Kap. 3.7 – Fokus på udveksling af information

  • 1) Giv ti eksempler på, hvordan man kan se, at Danmark er præget af den digitale tidsalder.
  • 2) Hvilken rolle spiller information i vores digitale tidsalder?
  • 3) Hvilken rolle spiller globaliseringen i vores digitale tidsalder?
  • 4) Vurdér, hvilken rolle den udprægede informationsudveksling spiller på det enkelte individs psyke og psykologiske velbefindende.

Kap. 3.8 – Mediesocialisering

  • 1) Gøre rede for mediesocialiseringens to processer: 1) dannelse og 2) kompetencer.
  • 2) Vurdér, om det er nødvendigt at være en kritisk mediebruger.
  • 3) Vurdér, hvordan man kan lære at blive en kritisk mediebruger.

Kap. 3.9 – Jeg er online – ergo er jeg

  • 1) Vurdér fordele ved at være meget til stede i cyberspace.
  • 2) Vurdér forskelle og ligheder mellem livet i cyberspace og IRL.
  • 3) Hvilke udfordringer stiller det for et individs psyke at være meget online?
  • 4) Vurdér fordele og ulemper ved selfie-trenden.
  • 5) Vurdér fordele og ulemper ved at kunne like et billede eller en statusopdatering.
  • 6) Er det korrekt, at vor tids ungdom ligger under for et præstationspres (side 129)?

Kap. 3.10 – Stress

  • 1) Hvad er stress?
  • 2) Gør rede for figur 3.2 på side 131.
  • 3) Gør rede for figur 3.3 på side 131.
  • 4) Hvad er coping i forhold til stress?
  • 5) Gør rede for de almindeligste stresssymptomer.
  • 6) Gør rede for figur 3.5 på side 133.
  • 7) Gør rede for stress-sårbarhedsteorien.
  • 8) Gør rede for hensigtsmæssig coping, og lav en værdivurdering af dem, så du/I lister dem i den rækkefølge, som det er mest vigtigt for en stressramt at følge.

Kap. 3.11 – Den biologiske komponent i stress

  • 1) Hvorfor har hvirveldyrene et frygtsystem – og hvad menes der med udtrykket „better worry than sorry“?
  • 2) Hvilken funktion har amygdala?
  • 3) Hvad er arousal – og hvilken del af hjernen styrer vores arousal-niveau?
  • 4) På hvilken måde er hypothalamus central for hvordan kroppen reagerer under stigende arousal?
  • 5) Hvad er HPA-aksen, og hvilken rolle spiller den for udskillelsen af stresshormonet cortisol?
  • 6) Forklar figur 3.9 om arousal, krop og hjerne.
  • 7) Forklar hvordan Pandelappens normale kontrol af impulser fra de dybereliggende hjernestrukturers lider skade under stress, og hvordan det forklarer nogle af de ændringer i adfærd, man finder hos stressede personer. Inddrag figur 3.10.
  • 8) Ved stress skades hippocampus. Forklar hvordan det igangsætter en ond spiral.

Kap. 3.12 – PTSD

  • 1) Gør rede for begrebet PTSD.
  • 2) Udpeg de faktorer, der har gjort, at Steffen Jensen har fået PTSD.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)