Kapitel 15 - Velfærd og familie
Den store badedag, Drømmen og Bænken
Kernestof:
- Velfærdsstaten
Forløbseksempel:
Velfærd og familie gennem Danmarkshistorien:
Indhold:
På baggrund af en fremstilling af velfærdsstatens historie i Danmark skal vi se på familiens historie gennem tiden. Således skal overordnede udviklinger fra slagt til individs og fra land til by gerne tegne sig gennem arbejde med forskellige typer kilder. Derved skulle der gerne opnås en større bevidsthed om den historiske metode.
Faglige mål (eleverne skal kunne):
- dokumentere viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks velfærds og familiehistorie
- analysere samspillet mellem mennesker, naturgrundlag og samfund gennem tiderne
- analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og mentalitet i tid og rum
- bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk dokumenterende til eksempler på brug af fortiden.
Materiale:
- Andersen, Lars m.fl: Fokus – Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal, 2006
- Madsen, Egon Nyryp m.fl: Dansk historie og litteratur, Systime 2010
- Boritz, Mette og Karl-Johan Hemmersam: Livshistorier – danmarkshistorier 1660-2000, Nationalmuseet, 2002
- www.dst.dk
- Den store badedag, Erik Clausen, 1991
Grundbøger:
- Andersen, Lars m.fl.: Fokus 3 – Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal, 2007
- Boritz, Mette og Karl-Johan Hemmersam: Livshistorier – danmarkshistorier 1660-2000, Nationalmuseet, 2002
- Jacobsen, Anette Faye og Anne Løkke: Familieliv i Danmark – 1600 til 1980’erne, Systime, 1986
- Madsen, Egon Nyrup og Knud Ryg Olsen m.fl.: Dansk, Historie og litteratur - Fællesfagligt forløb om familie,ægteskab og seksualitet, Systime, 2010
- Schou, Lotte og Susanne Ørnstrøm: Danmark i verden, Columbus, 2011
Eksemplarisk kilde:
- Børnearbejde (1907) i Anette Faye Jacobsen og Anne Løkke: Familieliv i Danmark – 1600 til 1980’erne, Systime, 1986