Forlaget Columbus

Muslimske imperier

Opgaver til kapitel 4

  1. Diskutér holdningerne i hvilket omfang Det muslimske Broderskab udgør en trussel mod den vestlige verdens værdier (Tekst 4.1).
  2. Redegør for præmisserne i Huntingtons sammenstødsteori og overvej, hvad der taler henholdsvis for og imod denne.
  3. Diskutér Huntingtons teori om Vestens forfald.
  4. Redegør for hovedpunkterne i kritikken af Huntingtons sammenstødsteori.
  5. Vurdér hvilke andre forhold end Huntingtons sammenstødsteori, der kan forklare det ofte anspændte forhold mellem vesten og den muslimske verden.
  6. Overvej præmisser og perspektiver i anbefalingen: Vi bør være multikulturelle ude og nationale hjemme (Tekst 4.8).
  7. Undersøg argumentationen bag påstanden om, at Islam er uforenelig med det moderne samfund (Tekst 4.9).
  8. Redegør for forskellige reaktionsmønstre i den muslimske verden over for den vestlige verden og dennes værdier.
  9. Diskutér synspunkterne i tekst 4.10 og 4.12 om årsager til terrorisme.
  10. Diskutér synspunkterne i tekst 4.13 og 4.15 om forholdet mellem islam og demokrati.
  11. Sammenhold tekst 4.12. og 4.14. og find argumenter for og imod islamismen som en alvorlig trussel mod de vestlige værdier.
  12. Find eksempler fra medierne, der understøtter eller modsiger det billede, der gives af mediernes behandling af forholdet mellem den vestlige og den muslimske verden (side 137 ff).
  13. Opstil forklaringer på de opfattelser, der er af den anden i henholdsvis den muslimske og den vestlige verden.Lav en undersøgelse via f.eks. www.skolebussen.dk og/eller Lectio på din skole, hvor du stiller de samme spørgsmål som er stillet i Gallup-undersøgelsen (side 138ff). Sammenlign resultaterne.
  14. Undersøg gennem http://www.surveybank.aau.dk/ holdninger i den danske befolkning til muslimer. Inddrag afsnittets tekst- og tabelmaterialet (s. 137-147).

Forsøg gennem kapitlets tekstmateriale suppleret med eksempler fra medierne at identificere forskellige diskurser omkring forholdet mellem den muslimske og den vestlige verden (jfr. bl.a. side 150f).

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)