Modul 2: Cirkulær økonomi
Dagsorden og arbejdsformer
1) Matrix-præsentationer fra sidste modul (30 minutter)
Eleverne præsenterer for hinanden på skift, således at tre personer fra henholdsvis hold 1, 2 og 3 samles for at høre hinandens resultater. Hver elev har cirka 5 minutter til at præsentere sit svar, og ikke mindst hvilke kilder han/hun har anvendt. Læreren kan samle op i plenum alt efter behov.
2) Lærergennemgang af begrebet ’cirkulær økonomi’ (10 minutter)
---------- Mulighed for 5 minutters pause ----------
3) Opfind et produkt til den cirkulære økonomi (45 minutter)
I grupper a tre personer – for eksempel samme grupper som i sidste modul – skal eleverne nu designe et produkt, der egner sig til at indgå i den cirkulære økonomi. Her skal de udarbejde en produktbeskrivelse, der indeholder en forklaring af produktets potentiale i den cirkulære økonomi samt en model, der illustrerer den cirkulære proces.
Lektie og materiale
Forudsat kendskab til kernestof: EU’s institutioner og lovgivningsprocessen i EU kan læses i ”Det politiske Europa, 3. udgave” (Branner, 2017): 34-44 og 77-84. Med fordel kan 116-121 også læses.
Lektie til modulet: Vær klar til at præsentere spørgsmål fra sidst i matrixgrupper (cirka 5 minutter), og læs ”Fra losseplads til genbrug – cirkulær økonomi”.