Forlaget Columbus

USA's udfordringer

5.7 Kan USA fastholde ”Global Leadership in the World”?

Tjek-på-lektien

  • Hvad er USA's nye sikkerheds- og udenrigspolitiske udfordringer (redegør for figur 5.21)
  • Hvad betyder en relativ magttilbagegang?
  • Hvordan er forskellen på de fire amerikanske udenrigspolitiske skolers holdning til brug af magtmidler tydelig?
  • Hvad vil det sige, at USA gør op med rollen som verdens politibetjent?
  • Hvad går det nye sikkerheds- og udenrigspolitiske udspil (Sustaining US Global Leadership in the 21. Century) ud på?
  • Hvordan forklarer Fareed Zakaria USA's fremtidige internationale rolle i verden?
  • Hvilke internationale områder vil i fremtiden i stigende grad blive diskuteret mellem USA og BRIK-landene?
  • Hvad hedder Joseph S. Nyes teori?
  • Hvad handler smart magt teorien om (brug figur 5.22 og 5.23 til at forklare teorien)
  • Hvad betyder soft power, og hvem har fundet på dette begreb?
  • Hvorfor kan soft power være et meget virksomt instrument for USA at bruge i international politik?
  • Hvilken holdning giver tidl. udenrigsminister Hillary R. Clinton udtryk for (læs citat s.241)?


Øvelsesopgaver
Undersøg USA's position i verden:

  • Analyser USA's nuværende ressourcer (økonomien, udgifter til militær, teknologiens omfang) i forhold til BRIK-landene, EU og Japan.
  • Undersøg desuden, hvilken rolle internationale organisationer som FN, WTO, Verdensbanken, IMF, NATO har i dagens internationale politiske system. Husk i den forbindelse på, at USA var toneangivende i oprettelsen af disse institutioner. Kig i den forbindelse på, hvilken nationalitet lederen har i de forskellige organisationer (I Nato er det eksempelvis interessant at kigge på den militære øverstkommanderende).
  • Undersøg hvilken rolle det relativt nye internationale organ G20 har. Hvem fandt på ideen om et G20 frem for det klassiske G8, og hvilken dagsorden sætter G20 i verden?
  • Undersøge hvor mange Ambassader USA har rundt om i verden (det kan sige noget om det amerikanske diplomatis rækkevidde og styrke)
  • Undersøg hvor mange amerikanske militærbaser der findes rundt om i verden, herunder hvor disse baser er placeret. Kig samtidigt på om nogle af de andre BRIK-lande, Japan eller EU har militærbaser placeret rundt om i verden.

Læs og diskuter:
Læs tekstboks 5.11 bogen og brug budskabet sammen med jeres undersøgelsesresultater til at foretage en grundig diskussion af, hvorvidt USA's position i det internationale politiske system er i relativ tilbagegang, eller om USA fortsat er en helt suveræn global hegemon. I den forbindelse kan det være en rigtig god ide, hvis I udvælger og læser nogle af følgende artikler.

Diskuter i grupper af 4 personer:

  • Diskuter, Joseph Nyes teori om smart magt
  • Hvorfor er denne teori interessant?
  • På hvilke områder adskiller teorien sig fra de amerikanske udenrigspolitiske skolers ideer om, hvordan USA skal føre sikkerheds- og udenrigspolitik?
  • Vil smart magt teorien blive den dominerende sikkerhedspolitiske og udenrigspolitiske strategi i Washington DC i resten af 2010’erne? (I skal her skrive jeres besvarelser ned således de fagligt fyldestgørende – det er ikke nok, at snakke om det!)

Opstil en model:
Sammen med en makker skal I opstille en enkel model, der illustrerer jeres placering af USA (USA's magtposition) i det internationale politiske system. I skal medtage andre lande (stormagter, mellemstater, småtstater og mikrostater) og placere disse i forhold til USA og hinanden. I kan tænke forholdet hierarkisk, eller placere staterne mellem hinanden i et politisk skillelinje kompas, hvor I selv giver yderpunkterne forskellige værdier osv. Udarbejd forklarende hypoteser og faglige begrundelser:
Eleven skal på baggrund af sit arbejde med kapitel 5 i USA's Udfordringer udarbejde 3 forklarende hypoteser med der til hørende faglige begrundelser. Det er meget vigtigt, at der indgår et fordi eller på grund af i selve hypoteserne, ligesom det er vigtigt, at der anvendes faglige begreber og teori. Empiriske data (helst kvantitative) skal ligeledes indgå i begrundelserne.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)